Az európai piacon ezentúl közvetlenül a gyártóktól, harmadik felek bevonása nélkül szerzi be az árukat az amerikai e-kereskedő. Ez nem érinti a piacterén értékesítőket.

  • A Retail Week birtokába jutott e-mail értelmében áprilistól az Amazon kihagyja azokat a cégeket, amelyek közvetítőként léptek fel az európában értékesített termékek beszerzésénél.
  • A lépésre az indoklás szerint az árak alacsonyan tartása miatt van szükség.
  • A költségek csökkentésére folyamatosan újabb és újabb lépéseket tesz a cég.

Az Amazon február 15-én erősítette meg, hogy a költségcsökkentés jegyében változtat európai beszerzési stratégiáján. „Ahogy az minden vállalkozásnál szokás, rendszeresen felülvizsgáljuk a termékbeszerzéssel kapcsolatos stratégiánkat, mivel igyekszünk kordában tartani a költségeinket és alacsonyan tartani az árakat a vásárlók számára” – áll az cég szóvivőjének közleményében. „Ezt szem előtt tartva úgy döntöttünk, hogy európai üzleteink számára bizonyos termékeket közvetlenül a márkatulajdonosoktól szerzünk majd be.” A cég áprilisig visszatartja a változás bevezetését, „hogy segítse a nagykereskedőket és a forgalmazókat” a felkészülésben” – tette hozzá a szóvivő.

Az intézkedés nem vonatkozik a piactéren, harmadik félként működő kereskedőpartnerekre, akik maguk intézik az értékesítési folyamatot, ellentétben azokkal, akik közvetítőként lépnek fel az Amazon és a kiskereskedelmi márkák között azáltal, hogy felvásárolják a készletet a termék gyártójától, majd eladják azt az Amazonnak.

A közleményben az is szerepel, hogy azoktól a nagykereskedőktől és forgalmazóktól, akik márkatulajdonosok, vagy a gyártóval megállapodtak a kizárólagos forgalmazásról, továbbra is vásárolnak majd.

Költségcsökkentés mindenek felett

Az Amazon vezérigazgatója, Andy Jassy igyekszik drasztikusan csökkenteni a kiadásokat az egész vállalatnál a romló gazdasági kilátások és a lassuló ütemű eladások miatt. A pandémia alatti gyors növekedés idején jelentősen bővítették a dolgozók és raktárlétesítmények számát, ami miatt a költségek is hatalmasat növekedtek.

Januárban viszont a cég történetének legnagyobb létszámleépítésébe kezdett, amely 18.000 embert érint. A vállalatnál létszámstopot vezettek be, valamint több kísérleti projektet leállítottak. Ahogy erről mi is beszámoltunk, az egyik legfontosabb európai piacnak számító Angliában is kénytelenek voltak raktárbázisokat bezárni, illetve a spanyolországi logisztikai hálózat 2022 végére tervezett bővítését is leállították.

A forgalmazókkal való kapcsolat megszakításával az Amazon nagyobb ellenőrzést akar nyerni a márkákkal való kapcsolata felett, beleértve a költségek és a termékválaszték nagyobb befolyásolását – nyilatkozta a CNBC-nek Martin Heubel, a márkák és az Amazon között közvetítő egyik ügynökség vezetője.

„Az Amazon “ideális világában” beszerzési modellt úgy képzelik el, hogy az egyes kategóriák vezető márkáival közvetlenül legyen kapcsolatuk, így jobban ellenőrizhetik a termékek elérhetőségét és az árképzést” – mondta Heubel egy interjúban.

A lépés egybeesik az Amazon szélesebb körű költségcsökkentési törekvésével, mert így könnyebb automatizálni a beszállítás-menedzsment bizonyos folyamatait, amivel a beszerzéssel foglalkozó dolgozók munkájának nagy részét is ki lehet küszöbölni, vagyis ezen a fronton is tudnak majd leépítéseket eszközölni.