Nem a sarki boltokat vette meg az óriáscég Európa legnagyobb piacán illetve nyugati szomszédainknál, de valami hasonlót találtak ki az online térben, saját felületükön.

Számos kutatás megállapította, hogy a pandémia következtében az egyik fontos változás a vásárlói preferenciákat tekintve az, hogy a helyi termelők, kereskedők szerepe felértékelődött: a vevők sokkal nagyobb bizalommal rendelnek az elérhető, ellenőrizhető, rövidebb beszállítási lánccal operáló webshopokból.

Erre a “vonatra” ült fel az Amazon is, és indította el Kleine Unternehmen (vagyis kisvállalkozás) elnevezésű szolgáltatását, amelyben a helyi kis- és középvállalkozások számára biztosítanak megjelenést a német és osztrák Amazon oldalon létrehozott külön szekciókban. A vásárlók itt lokációjuk alapján láthatják a helyi vállalkozók termékkínálatát, amelyek Németországban ez tartományokra lebontva, Ausztriában pedig országos szinten jelennek meg meg.

Fókuszban a vállalkozók

“Ez most fontosabb, mint eddig bármikor, hiszen rengeteg üzletnek kellett többször is bezárni a pandémia idején. De a vállalkozások a szükségből erényt kovácsoltak, és hamar létrehozták az online értékesítési pillérüket.” – áll az Amazon közleményben. A cég információi szerint a piactereken értékesítő osztrák vállalkozók forgalmuk 85%-át külföldön realizálták, amivel jelentős bevételre tudtak szert tenni. Az európai eladók száma pedig már a pandémiát megelőzően, 2019 év végén is meghaladta az 1 milliót.

„Az Amazon Kleine Unternehmen és az Amazon Handmade olyan regionális vásárlási élményt kínál, amelyet az ügyfelek a kanapén ülve is kényelmesen élvezhetnek, ráadásul pár kattintással kedvenc cégüket is támogathatják.” – mondta el Markus Schöberl, a cég Németországért és Ausztriáért felelős értékesítési igazgatója. „Nem csak ügyfeleink örülnek ennek, hanem értékesítési partnereink is profitálnak belőle – ezt klasszikus win-win szituációnak nevezhetjük!” – tette hozzá.

A kisvállakozások hős megmentői?

Ahogy a cég beszámolóiból évről évre kiderül, bevételeinek egyre nagyobb része nem a termékek közvetlen értékesítéséből, hanem sokkal inkább a piactereken kereskedő vállalkozók után befolyt jutalékokból és szolgáltatási díjakból folyik be. Innen nézve persze sokkal érthetőbb a dolog: ezek a fejlesztések nyilván nem csupán “szívjóságból”, hanem jól felfogott üzleti érdekből történnek.

Az Amazon megoldásán kívül számos olyan kezdeményezés látott már napvilágot, amely a helyi vállalkozóknak kedvez: például a szintén globális e-kereskedelmi babérokra törő Facebook a Marketplace szolgáltatással, vagy a Shopify a Shop App fejlesztésével. Emellett pedig az Államokban, Kanadában és több európai országban is megjelentek különböző kiskereskedelmi platformok, és például Németországban civil kezdeményezés is indult a helyi vállalkozások megsegítésére.