Külföldön már gombamód szaporodnak azok a lokális online piacterek, amelyek az Amazon kihívójaként léptek be a piacra. A Modern Retail e-kereskedelmi magazin összegyűjtött néhány példát, hogy bemutassa, milyen taktikával próbálják ezek a helyi termékeket online értékesítő kisvállalkozások megdönteni a nagy behemót dominanciáját.

Nem mindenkinek való az Amazon

Az amerikai Cherie Edilson kézműves csatokat értékesített saját vállalkozásán keresztül, hagyományos boltjában. A vevőkör bővítése miatt felvetődött, hogy együttműködne az Amazonnal, de a platformnak olyan szabályai, elvárásai, korlátozásai vannak, ami a kisvállalkozások számára áthidalhatatlan. Edilson nem búslakodott sokat, inkább elindította a Shop Where I Live nevű weboldalt, ami város és településspecifikus e-kereskedelmi platformok hálózata. A honlap úgy nyújtja partnereinek az online rendelések lehetőségét és kényelmét, hogy nem kell olyan óriásvállalatokra támaszkodniuk, mint például az Amazon.

A platform a vállalkozások számára ingyenes, Edilson nem kér jutalékot, partneri kapcsolatok révén keresi a pénzét. Az üzletpolitika része, hogy csak akkor veti meg a lábát egy új városban, ha egy helyi üzleti szervezet – kereskedelmi kamara, gazdaságfejlesztő szervezet, helyi önkormányzat – vállalja a partnerséget.

Új lokális platformok születnek

A Covid-19 válság érzékenyen érintett sok olyan vállalkozást, amelyek korábban mindent egy lapra feltéve kizárólag a fizikai boltjaikba fektettek erőforrásokat, éppen ezért semmiféle stratégiájuk nem volt az online jelenéltre, amikor egyik percről a másikra váltani kellett.

A pandémia miatti korlátozások idején a világon mindenhol számos olyan kiskereskedő jelent meg az online térben kényszerűségből, aki korábban nem látta ennek szükségét. Közülük sokan olyan nagy platformokhoz fordultak, mint az Amazon, amely a világjárvány idején hatalmas bevételmegugrást könyvelhetett el. Ez a trend segítette az egyre növekvő Shop Where I Live típusú e-kereskedelmi platformok hálózatát is, amelyek helyi alternatívát kínálnak az Amazonnal szemben. Az elképzelésük egy olyan online vásárlási világról szól, amelyet nem az óriási piacok uralnak, hanem decentralizált, lokalizált piaci weboldalak végzik el ezt a feladatot. A kis lokális e-kereskedelmi helyek új üzleti modelleket alkalmaznak, gyűjtik a kis kereskedő partnereket, és megpróbálnak szervesen és lokálisan növekedni.

A magánkezdeményezések mellett egyre több város vezetése ismeri fel ezt az új lehetőséget. Például a kanadai Quebec városa is élére állt egy hasonló e-kereskedelmi platformnak. A Le Panier Bleu olyan eszközök, útmutatók és szolgáltatások együttese, amelyek segítenek a quebeci kereskedőknek a válság idején fizikai üzleti tevékenységüket működtetni és online tevékenységeiket javítani. Az oldalra már több mint 20 ezer vállalkozás regisztrált, és egy felmérés szerint a helyiek 60 százaléka már hallott a platformról.

A franciaországi Angers városa Angers Shopping néven szintén elindított egy online vásárlási portált a helyi vállalkozások számára az ottani kereskedelmi és iparkamarával együttműködve. Az oldalon a város kereskedőit egy közös oldalon gyűjtik össze, így lehetőséget kínálnak arra is, hogy megismertessék nemcsak a régió, de egész Franciaország lakóival a helyi gazdagságukat.

Hasonló elven, de országos szinten működik a Bookshop.org könyvvásárló platform, amely arra buzdítja az embereket, hogy online vásároljanak a helyi független könyvesboltokból. A könyvshop már indulásakor lenyűgöző eredményekkel büszkélkedhet: a működés első évében az Amazon piaci részesedésének becsült 2 százalékát sikerült bevételként megszerezni.

Közös elv, eltérő működés

Az Amazon hegemóniáját megtörni szándékozó platformok működése eltérő. A Shop Where I Live esetében ők csak a platformot szolgáltatják, de a vállalkozásoknak saját maguknak kell kiszállítani a megrendelt termékeket. Eközben más lokalizált platformok aktívabban részt vesznek abban, hogy teljesítési és szállítási szolgáltatásokat kínáljanak partnereiknek. A tucatnyi brooklyni székhelyű vállalkozással együttműködő Cinch Market például intézi a náluk regisztrált kiskereskedők megrendeléseit is.

Aranyat ért a Shopify

A helyi e-kereskedelmi térben nagy jelentőségű a Shopify ingyenes alkalmazás, amely a kisvállalkozásoknak segít az online áruházak kiépítésében. Sokan a Shopify számlájára írják azoknak a hagyományos kereskedéseknek az életben maradását, akiknek villámgyorsan kellett az elektronikus kereskedelemre váltaniuk. Ugyanakkor a Shopify-t használó vállalkozásoknak továbbra is a semmiből kell népszerűsíteniük weboldalukat, ami túl nagy feladat minden küszködő kiskereskedő számára. A Cinch, a Shop Where I Live, a Bookshop és más piacterek szimbiotikus marketingstratégiával rendelkeznek, és amikor a piacot hirdetik ügyfeleinek, abból az összes náluk regisztrált vállalkozás profitál.

Kollektív marketing és helyi érték

A Shop Where I Live például nyomtatott, rádiós és közösségimédia-hirdetéseket is finanszíroz, egyes alvállalkozók pedig online eseményeket szerveznek, hogy a webhelyre csábítsák az embereket. Ezzel együtt ezek a helyi piacterek fiatal vállalkozások: nem rendelkeznek azzal a léptékkel, hogy felvegyék a versenyt az Amazonnal. Értékük és erősségük jelenleg jóval inkább a kollektív marketingben és a helyi kultúra ismeretében és megőrzésében rejlik.

Bár az Amazon kezében van a big data, ugyanakkor nem kötődik sem fizikailag sem érzelmileg az adott területhez – véli Tracey Solomon, a Cinch Market egyik partnere, aki szerint a kis lokális platformok küldetése így az, hogy megpróbáljanak a helyi közösségnek helyit eladni, ezáltal helyben megtartani a pénzt.