Lassan, de biztosan megduplázta forgalmát a Facebook helyi adásvételeket elősegítő szolgáltatása, a Facebook Marketplace. Bár iparági szinten a Marketplace piaci részesedése nem jelentős, az öt éve beindított szolgáltatás a pandémia hatására szárnyalni kezdett, a cég pedig folyamatosan fejleszti az itt elérhető eszközeit.

A koronavírus-járvány következtében 2020-ban robbanásszerű fejlődésnek indult az e-kereskedelem,  és emellett a közösségi média használat is. A Harris Poll tanácsadó cég által 2020 márciusa és májusa között készített kutatás szerint az amerikai felnőtt lakosság több mint felemintegy 51 százalékatöbb időt töltött a közösségi média használatával, mint korábban bármikor. Bár maga a Facebook nem közöl részletesen adatokat a piactér látogatottságáról, annyi biztos, hogy növekedés szempontjából kimagaslóan sikeres volt a Marketplace tavalyi éve a Facebook többi, egyéb részlegéhez képest.

A Marketplace és a helyi eladók egymásra találásának segítése különösen jól jött azokon a területeken, ahol a hirtelen fellépő készlethiány miatt a vásárlók nem tudták beszerezni a számukra fontos termékeket. A szükség idején pedig jobb híján kénytelenek voltak a helyi eladókhoz és a közösségi óriás piacteréhez fordulni például a kertészeti termékek, vagy egyéb hiánycikkek esetén.

Az immár majd’ 5 éve üzemelő, de hazánkban csak indulása után pár évvel elérhetővé vált Marketplace komoly figyelmet fordított arra, hogy a koronavírus miatt minél érintésmentesebben bonyolíthassák a vásárlók az ügyleteiket, illetve jó pár olyan opciót is beépítettek a szolgáltatásba, amely megkönnyítette a járvány alatt az eladók és vásárlók interakcióját.

Ahogyan a látogatottsági, úgy a forgalmi adatokat sem igazán részletezi a cég az éves beszámolójában. Bár az iparági elemzők szerint egyre nő a Marketplace jelentősége, részletes számokat senki sem ismeri a cégen kívül. A Forrester piackutató még 2019-ben indított kutatása azt állapította meg, hogy a felmérésbe bevont egyesült államokbeli felhasználók 6 százaléka használta már a Facebook ezen funkcióját, míg az egy évvel később megismételt kutatás során már 12 százalékuk állította ugyanezt. Az amerikai online piacterek rangsorában egyébként a Facebook Marketplace az ötödik legnépszerűbb, az Amazon, az eBay, az Etsy és a Walmart szolgáltatása után.

A Facebook szerint a közösségi piacterek egyre komolyabb szeletet hasítanak ki az e-kereskedelmi tortából, és jelentőségük csak egyre növekedni fog. Ennek megfelelően a cég az elmúlt években folyamatosan próbálta úgy alakítani a kereskedőknek szánt szolgáltatásait, hogy azok megfelelően illeszkedhessenek a hagyományos ügymenetükbe. Az élő videók e-kereskedelemi használatának terjedése pedig szintén a Facebook malmára hajtja a vizet, hiszen a közösségimédia-óriás már jelenleg is komoly arzenállal rendelkezik az ilyen jellegű igények kielégítésére.

A Facebook egyébként már jóval a pandémia kezdete előtt elkezdett dolgozni az e-kereskedelmi megoldásainak fejlesztésén, és már 2019-ben lehetővé tette az olyan, harmadik fél által üzemeltetett platformok integrálását, mint a BigCommerce vagy Shopify.

A Marketplace fókuszában a kezdetek óta elsődleges a helyi vevők és eladók összekapcsolása, de az utóbbi időben már jelentősen megnőtt a szerepe a nagyobb távolságokból történő értékesítésnek is. A cég ennek megfelelően közösen fejlesztette a szolgáltatást az amerikai postai szolgáltatóval, a U.S Postal Service-szel. Az együttműködésnek köszönhetően jóval több kategóriában lehet értékesíteni a Facebookon, a cipők és ruházati termékek például 2020 közepétől elérhetővé váltak a Marketplace ajánlatai között.

A Facebook vásárlói csoportokban is meglehetősen nagy a nyüzsgés, és a cég a tervek szerint további lehetőségeket biztosít majd az eladók számára, hogy személyre szabható, vonzó felületet alakíthassanak ki a közösségi oldalon.

2020 egyik legnagyobb slágerei az otthoni kiegészítők és bútorok voltak: az egész világon majd’ 30 százalékkal növekedett ezek értékesítése, amiből nem maradt ki a Marketplace sem. A Facebook közlése szerint a koronavírus-járvány alatt a bútoráru volt a legkeresettebb kategória, szorosan nyomában a kézzel készített otthoni dekorációkkal és növényekkel. A cég most ezekre a területekre fókuszál leginkább, de eddig is szorosan figyelték a felhasználói igényeket és azoknak megfelelően segítették az eladókat és a vevőket. Néhány évvel ezelőtt, amikor például a használt autó eladások elkezdtek nagy számban megjelenni az oldalon, a Facebook előállt az alvázszámokat azonosító és ellenőrző szolgáltatásával.

A Facebook Marketplace egyik elvitathatatlan és legnagyobb előnye a konkurenciával szemben az elképzelhetetlenül nagy számú elért felhasználó. A Statista szerint a közösségi oldal havi aktív felhasználóinak a száma túllépte a 2,7 milliárdot, a növekedési potenciál pedig érezhetően benne van a szolgáltatásban, amiről a közeljövőben kereskedőként és felhasználóként is alighanem egyre többet fogunk hallani.