A szokásos, Black Friday előtti sajtótájékoztatón az eMAG-nak volt mit mutogatnia: 117 ezer négyzetméteres e-ker raktár, 1 km szállítószalag, 2 millió termék. Szupermodern óriásraktárat látogattunk.
Az alapkőletétel után kicsivel több mint egy évvel rendezte meg az eMAG saját, Dunaharaszti logisztikai központjának sajtónyilvános bejárását. A méretek lenyűgözők: a négy, egyenként 26 és 32 ezer négyzetméteres alapterületű, 10,5 méter magasságú raktárcsarnokokban sok helyen négyszintnyi tárolóhely kialakítására nyílt lehetőség.
A bejárást Taba Péter, a cég logisztikai igazgatója vezette. Elmesélte, hogy a teljes hazai piacot innen látják el, de arra is bőven marad kapacitás, hogy a környező országokat, illetve a marketplace partnerek igényeit is kiszolgálják.
Néhány további sokkoló adat: a komplexum 107 kamiondokkolóval rendelkezik, és nagyjából egykilométernyi szállítószalag-rendszer található benne. Jelenleg mintegy kétmillió termék az átlagos raktározási kapacitás, de a bővítési tervek szerint ezt jelentősen növelik majd a szomszédos telken történő további raktárhelyiségek építésével.
A Black Fridayre készülve a raktárkomplexumban hozzávetőlegesen 793 ezer különféle termék volt épp megtalálható, amelyek közül 30 ezer az úgynevezett fehéráru, vagyis a háztartási nagygép kategóriába tartozik.
Tervezés és automatizáció
A bejárás az északi, beérkezési oldalon kezdődött. Innen folyamatában kísérhettük végig a raktárban a termékek útját. Az áruk szortírozása szigorúan a cég saját fejlesztésű WMS rendszere szerint történik aszerint, hogy milyen kategóriába tartozik az adott termék, és milyen fogyási sebességgel lehet számolni. A raktármenedzsment-rendszer segítségével kiküszöbölhető az emberi döntés, vagyis a hibalehetőség is minimális, illetve kevesebb és kevésbé képzett munkaerő szükséges hozzá.
Innen már szembetűnő volt a hatalmas mezanin állványzat, amely három szinten pakolható, igencsak megnövelve az alapterületre vetített raktárkapacitást. Az egyes polcokon karton szeparátorokat használnak, mindent vonalkóddal látnak el. Az áruk beérkezésétől a futárnak való átadásig minden fázisban egy timestamp kerül a termékre, amelynek segítségével pontosan nyomon követhető a mozgása a raktáron belül.
De nem minden automatizált. A picking például szupermodern robotok helyett – amelyeket például egyes Amazon raktárakban használnak – itt kézi erővel történik. A szállítószalagok viszont rendkívül lerövidítik ezt is.
A mezanin 3. emeletéről láthattuk a fehéráruk részlegét, amelyek szintén jókora területet foglaltak el, de a lehetőségekhez képest ezeket is több szinten pakolják egymásra. A magaspolcokon belül normál és szűkfolyosós sorok is találhatók – utóbbiak 1,6-szoros tárolókapacitással bírnak négyzetméterre vetítve az előbbiekhez viszonyítva, és a targoncákat egy középen futó fémszál vezeti közöttük.
A csomagolás előtt a termékek egy szortírozó rail szalagra kerülnek. Ez szétválogatja az árut aszerint, hogy egy vagy több csomagban kerülnek kiszállításra. Taba Péter elmondta, hogy sokat fejlesztettek a minél gazdaságosabb kiszállítási megoldáson: amíg 2022-ben az átlagos rendelésre eső csomagszám 1,47 volt, ezt idénre sikerült leszorítani 1,07-re.
Végül pedig a raktár leglátványosabb része látható: egy durván 4500 négyzetméteres szalagrendszer, amely 55 csúszdára és 20 dropra osztva juttatja a szállításra kész termékeket az átadási pontokhoz. A szalag kapacitása 10 ezer csomag/óra, és segítségével hubra és depóra bontva tudják szeparálni az egyes csomagokat, tovább csökkentve a hibalehetőséget.
Az idei Black Friday számai
Maga az esemény idén nov. 17-re esik, és korán reggel fogják kezdeni – hogy pontosan mikor, azt természetesen nem árulta el az eMAG Magyarország ügyvezetője, Daniel Spiridon. Azt viszont igen, hogy 2022 óta a cég nagyjából megduplázta a szortimentjét, és a magyarországi marketplace partnerek száma 10 ezer fölé emelkedett. Kiemelte azt is, hogy a nemzetközi platformnak köszönhetően Romániában és Bulgáriában is tudják listázni a piacterükön értékesítők termékeit, így nagyjából egy Magyarországnyi (9,7 millió) eMAG ügyfelet érhetnek el partnereik.
Említette azt is, hogy az idei szezonra egyes termékköröknél bevezették a “Szuper ár” címkét, amely segítségével az adott termékre való keresésre kiemelik egy-egy eladó ajánlatát. Megkérdeztük a menedzsert, hogy a kiemelés milyen szempontok alapján történik. Spiridon azt közölte, hogy
az algoritmusuk kizárólag az elérhető legalacsonyabb árat veszi figyelembe, és semmilyen módon nem kivételeznek az eladókkal. Azt is hozzátette, hogy nem hozzák jobb helyzetbe a saját maguk által forgalmazott termékeket.
Lovas Tamás marketingvezető beszámolt előzetes kutatásuk eredményeiről is. Eszerint a magyarok 91%-a ismeri a Black Fridayt, és 20,4 százalékuk tervez is venni valamit az idei akció idején. A vevők 69,9 százaléka online akarja beszerezni a kedvezményes termékeket, és 37 százalék akar kifejezetten az eMAG-nál vásárolni. A válaszadók nagyjából fele a 30.000-100.000 közötti sávot jelölte meg, amennyit költeni akar az idei Black Fridayen.
A beszerzendő termékek top 5 kategóriája pedig a következő:
- ruházati cikkek,
- elektronikai és autós kiegészítő termékek,
- cipő és lábbeli,
- háztartási kisgép,
- televízió.
Kováts Dániel, az eMAG Chief Commercial Officere elmondta, hogy a Black Friday keretein belül idén négymilliárd forint összértékű kedvezménnyel számolnak. Hozzátette: a rekord magas magyar infláció ellenére az akciós termékek 70 százalékát az idei legalacsonyabb áron kínálják majd.
A kínálatot tekintve az ajánlatban szerepel majd:
- 20 ezer televízió,
- 100 ezer háztartási kisgép,
- 200 ezer ruházati termék és kiegészítő,
- 100 ezer okostelefon és egyéb okoseszköz,
- 30 ezer laptop és kiegészítő,
- 50 ezer kozmetikai és testápolási termék,
- 50 ezer hűtő és mosógép,
- 200 ezer otthoni és kerti kiegészítő,
- 200 ezer játék és baba-mama termék,
- 20 ezer sport- és szabadidős termék.
Mindezen kívül találhatunk majd különleges ajánlatokat is, mint például szépségápolási szolgáltatásokat, utazási irodák és szállásadók szolgáltatásait, vagy autókat és motorokat. Hogy idén visszatér-e a fél disznó a kínálatba, Kováts Dániel egyelőre sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudta.