A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése forradalmi időket hozott a marketing területén is. De vajon tényleg ez a csodafegyver, ami megold mindent?

A mesterséges intelligencia, azon belül is a nyelvi modellek hihetetlen fejlődése óriási hullámokat vetett az utóbbi időben a marketing területén is. A ChatGPT megjelenése sokak fantáziáját megmozgatta arról, milyen csodákra lesz képes a közeljövőben ez a technológia. De mi a helyzet ma, 2023-ban? Mire alkalmas már most az AI és mik a korlátai, ha a napi marketingmunkánkban szeretnénk alkalmazni?

Alul- de túl is becsülik a képességeit

Az én megfigyeléseim szerint sokan vagy alul-, vagy túlbecsülik manapság a marketingben alkalmazható AI technológiák képességeit. Akik alulbecsülik, azok jellemzően csak az ingyenesen elérhető Chat GPT-vel próbálkoztak. Nem tanulták meg, hogyan kell ezeket az eszközöket „promptolni”, azaz hogyan lehet a megfelelő utasításokkal irányítani őket. Ennek eredménye a sokszor értelmetlen vagy használhatatlan output. Az is nehezítő tényező, hogy a hasznos tudásanyag legnagyobb része angolul érhető el, és az AI eszközök kezelőfelülete is angol nyelvű. Ez már eleve sokakat eltántorít, hogy az eszközöket használják, illetve AI-val kapcsolatos tudásanyagot fogyasszanak.

Akik viszont túlbecsülik ezeket az eszközöket, azok túl komplex feladatok megoldását várják el tőlük, mint például teljes kampányok levezénylése vagy mélyebb kreatív problémák önálló megoldása. Erre a legtöbb ma elérhető mesterséges intelligencia még nem képes.

A valóság a két szélsőség között van: az AI már most is rengeteg rutinfeladat gyors és hatékony megoldására alkalmas a marketingben, ha tudjuk, hogyan kell használni. De nem várhatunk el tőle csodát és gondolatolvasást.

Nézzünk néhány konkrét példát: mire alkalmas már most az AI a marketingben?

Én az utóbbi hónapokban számos területen teszteltem a különböző AI asszisztenseket, és azt tapasztaltam, hogy számos rutinfeladatra már most is tökéletesen alkalmazhatóak, ha megfelelően irányítjuk őket. Ezeket a tapasztalatokat igyekszem megosztani:

Szövegírás

Ha megtanulod megfelelően promptolni, gyakorlatilag teljesen ki tudod váltani a szövegíródat. Elnézést, tudom, hogy ez kétélű fegyver, de ez az igazság. A chatbotok felső közepes szöveget képesek írni, ami a legtöbb vállalkozás napi marketingjéhez bőven elegendő. Pillanatok alatt el tudod készíteni a social media, hírlevél, weboldal és bármilyen szöveges tartalmaidat AI eszközökkel. A teljes képhez hozzátartozik, hogy magyarul nem tökéletesek még, valószínűleg szükséges lesz javítanod a végső szöveget nyelvtani, stilisztikai szempontból.

Én nagyobb részt angolul használom, ott már általában javításra sincs szükség, tökéletes eredményt ad mindenféle stílusban. Pro tippem, hogy ha emberi, természetes szövegeket akarsz írni, akkor a Chat GPT helyett inkább a Claude AI chatbotját használd. Az eszköz sajnos nem érhető el Magyarországról, egy VPN-en keresztül tudsz regisztrálni az Egyesült Királyságból vagy az Egyesült Államokból. De csak a regisztrációkor ellenőrzi a lokációd, utána már használható.

Fordítás

Az eszközök fordítanak a különböző nyelvek között, így fordítóra sem kell már költened. Azonban ha hivatalos szöveg, vagy egy nagyszabású kampány szövegét készíted el, mindenképp kérj lektorálást egy anyanyelvű embertől a végső szöveghez.

Inspiráció

Kreatív inspirációra, ötletekre van szükséged? Az AI eszközök tökéletes asszisztensek, hogy segítsenek beindítani az agytekervényeid, csak kezdj el beszélgetni velük a problémáról.

  • Kreatív készítés: Igazán ötletes kreatívokat, illusztrációkat tudsz készíteni az eszközökkel. Megjegyzés, hogy szükséges némi utómunka az AI által generált képekkel, vannak még limitációik és például logót, szlogent jelenleg csak hagyományos grafikai programmal tudsz rátenni a képekre. Vannak olyan AI eszközök is, amikkel kreatív termékfotókat is el tudsz készíteni fehérhátteres termékfotókból, percek alatt.

Hangalámondás

Hangalámondásra van szükséged egy rádió vagy YouTube kampányhoz vagy az IVR-odhoz? Nem kell többé se stúdiót, se színészt bérelned, AI eszközökkel többféle hangszínben, többféle nyelven, percek alatt el tudod készíteni a hangalámondást.

Táblázatkezelés, prediktív analízis

Az Excel táblázataidat számos eszköz képes elemezni, összefüggéseket keresni, grafikonokat készíteni, képleteket írni. Sőt, vannak prediktív analízis eszközök is, amik az üzleti tervezésben vannak segítségedre.

  • Produktivitás, hatékonyságnövelés: A napi produktivitás növelésére is számos eszköz van, amikkel például blogcikkeket, Youtube videókat, pdf dokumentumokat összegezhetsz. Vagy például AI eszközökkel néhány kattintással tudsz készíteni folyamatleírásokat pdf vagy videós formátumban, ami szintén hatalmas segítség a csapatmunkában.

    Hadd mutassak néhány példát is! Az alábbi fotók AI-val készültek fehérhátteres termékfotókból, percek alatt:

Ezeket a képeket pedig a McDonald’s korábbi Halloween hirdetéseinek elemzésével készítettem szintén AI-val, hogy tükrözzék a márka által korábban használt sémát. A teljes folyamat elemzéssel és kb. 20 féle kreatív koncepció tesztelésével nagyjából 1 óra volt:

Tehát láthatjuk, hogy már most is széles körben alkalmazható az AI a mindennapi marketingfeladatok ellátásában, ha tudjuk, hogyan kell irányítani.

De mire nem alkalmas még?

Fontos azonban tisztában lenni a korlátokkal is. Az AI még messze nem tökéletes, és vannak olyan összetett marketingfeladatok, amiket nem képes önállóan megoldani.

Nemrég egy kedves barátom hívott fel, hogy segítsek neki, meg kéne designolnia egy karácsonyi éttermi menüt, ami Word formátumban van meg. Mondjak már egy AI eszközt, amibe feltölti a Wordöt és az “kiköp” egy designeolt, szépen megírt karácsonyi étlapot. Sajnos ki kellett ábrándítanom, hogy ezt a komplexitást még egyik eszköz sem tudja, ez csak több lépésből megoldható.

Valaki más azt kérdezte, hogy infografika videót milyen eszközzel tudna elkészíteni. Ha belegondolsz, egy infografika video nagyon komplex feladat. Össze kell szedned az adatokat, amiket be akarsz mutatni. Azokat könnyen emészthető formátumúvá kell alakítani. Meg kell írni a video scriptjét. Meg kell designolni a képeket és végül meg kell animálni. Sajnos erre sincs még megfelelő eszköz, ami ezt mind egy varázsgombnyomásra megcsinálná, csak a részfeladatokhoz tudnak asszisztálni bizonyos eszközök.

Szóval: érdemes reális elvárásokkal lenni.

Hogyan alkalmazhatod sikeresen?

Ahhoz, hogy valóban hatékonyan tudd alkalmazni az AI-t a marketing munkádban, érdemes néhány tanácsot megfogadnod:

  • Fizess elő a fejlettebb, fizetős verziókra! Garantálom, hogy egy havi 20 dolláros Chat GPT előfizetés a legjobb befektetés a hatékonyságnövelésedbe.
  • Tanulj meg promptolni! Azaz: hogyan tudd pontos utasításokkal irányítani az AI-t a kívánt output eléréséhez.
  • Mindig nézd át az eredményt, és javítsd, tökéletesítsd! Ne használd változtatás nélkül amit az AI ad!
  • Legyenek reális elvárásaid! Ne várj gondolatolvasást!

Az AI már most is rengeteg lehetőséget kínál a marketing területén a mindennapi munka hatékonyabbá tételére. De nem csodaszer, ismerni és tanulni kell a használatát. Érdemes befektetni az időt és energiát, mert hatalmas előnyöket jelenthet. Izgalmas idők előtt állunk, érdemes kihasználni az AI adta lehetőségeket!

Csak még egy megjegyzés

Ennek a blogcikknek a megírásához is használtam AI segítséget. A bejegyzés ötlete tőlem származik, illetve a tartalmi vázlatát is megírtam. A sturkturálásban, a stílusban azonban már a Claude AI volt segítségemre. A Claude AI által írt cikket azért én még átnéztem és javítgattam, saját nyelvemre igazítottam. Érdekesség, hogy a Chat GPT Plust is megpróbáltam segítségül hívni ugyanazzal a prompttal, de nem lett jó az eredmény. A Claude AI által készített eredményt azonban csak kis mértékben kellett javítanom.

És még egy dolog: ha szeretnéd megtanulni, hogyan alkalmazhatnád Te is hatékonyan az AI-t a marketing munkádban, akkor gyere el a decemberi, két alkalmas online workshopomra!

Minden részletet megtalálsz itt!