Minden e-kereskedő arról álmodik, hogy felépíti a webshopját, ami azután csak szépen termeli a pénzt. Ám ezen az úton számos banánhéj vár rá, amit, ha figyelmen kívül hagy, az álom így rémálommá válhat. – Ezt a témát járja körbe a webshop indításáról szóló sorozat 3. része. 

Egy jól működő webshop kecsegtető passzív jövedelem, sok vállalkozó álma. Olvashatunk sikersztorikat arról, hogy minimális tőkével, egy sufni babaruha-webáruház milliárdos árbevételű céggé nőtte ki magát. Arról azonban ritkán esik szó, hogy Magyarországon tízből csupán három webshop éli meg az egyéves kort magyarázta a Kosértéknek adott interjújában Kukoly Dávid, online marketing szakértő.

Sok tudásanyag található az interneten egy webshop indításához, ám a szakember szerint többnyire önmagában kevésnek bizonyul az, amit ezek nyújtani tudnak. Általában az első fél évben dől el, hogy melyik webshop marad életben. A kezdeti buktatók leküzdéséhez és a tovább fejlődéshez olyan tanácsadóra van szükség, aki kitart az e-kereskedő mellett.

A Shoprenter 2023-as kutatása szerint a magyar webshop-tulajdonosok a keresőoptimalizálás (SEO), a Google-hirdetés, és a közösségimédia-jelenlét szentháromságban hisznek. A felmérésben megkérdezettek több mint a fele (52 százaléka) még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember szerint több szempontból is hiba.

Schmith Richárd, az Alinda partnere, az Ekereskedelmi Akadémia oktatója:

„Miért érdemes ma webshopot nyitni? Mert gyorsan, könnyen, egyszerűen piacra léphetsz és éles környezetben tudod validáltatni az üzleti ajánlatodat. Az e-kereskedelem időben és térben korlátlan, vásárolhatnak tőled külföldről és akár karácsony éjjel is, nincs olyasfajta korlát, mint a fizikai üzletek esetén. Egy fejlődő, növekvő iparágba lépsz be, előfordul 1-2 nehezebb év, mint például a tavalyi volt, de a nagy képet nézve, az elmúlt évtized egyik, ha nem a legsikeresebb üzletága volt az e-kereskedelem. És az lesz a következő években is.”

A jó marketing titka a pontos célzás

Ideig-óráig elevickélhetünk pár tízezer forinttal futó Google-hirdetéssel, de a növekedéshez ez nem lesz elég” – mondta Kukoly Dávid. A webshopok sikeres fenntartásához tudatos marketing jelenlétre van szükség, amit nagyon nehéz házon belül megfelelő színvonalon megoldani.

Először az alapkérdéseket kell tisztázni. Azt, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és hol érjük el őket a leghatékonyabban. „Trendi ide vagy oda, semmit sem ér egy jó TikTok-videó, ha az onnan érkező emberek csak három másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, miközben a videó elkészítése három és fél órába és több százezer forintba került?

A szakember szerint a legfontosabb mutatószám a konverziós arány “Webshoptulajdonosként a legfontosabb, hogy tisztában legyünk azzal, hogy honnan érkeznek a látogatóink és belőlük hányan válnak vásárlóvá.” Ugyanannyi ráfordítással kétszer nagyobb arányú konverzió fele költséget jelent egy-egy vevő megszerzésében.

Gyakran előfordul, hogy a tulajdonos elkölt százezer forintot hirdetésre, miközben a vásárlókat a keresőoptimalizálás eredményei hozzák. Kukoly szerint gyakori, hogy a cégek az ablakon szórják ki a hirdetésre szánt összeget, mert mire kiderül, hogy nem a megfelelő csatornán próbálkoznak vásárlókat szerezni, kiapad a marketingre szánt keretük.

Meg kell tanulni a segédeszközök használatát!

Több ingyenes marketingeszköz is rendelkezésére áll a felhasználóknak, de csak hozzáértők tudják ezeket jól használni.

A Google Trends például megmutatja, milyen kulcsszavakra, termékekre keresnek rá az emberek. TikTok hashtageket használva termékötletekhez juthatunk. A Google kulcsszótervezőjével megnézhető, körülbelül hányan vannak a piacon az adott iparágban, illetve mennyibe kerülne egy hirdetési kattintás. A Facebook Ads Library-vel nyomon követhető, hogy a konkurencia éppen mit reklámoz.

A szakember az e-kereskedők figyelmébe ajánlja a mesterséges intelligenciát is. Az MI-re nemcsak a termékleírások bízhatók rá, hanem legalábbis egy junior marketinges kolléga szintjén a kampánytervezést is elég jól megoldhatja. Azért ne feledjük: az emberi ellenőrzés nélkülözhetetlen! Ha jól kérdezik, rengeteg idő és pénz spórolható meg az MI-vel.

Négy tipikus hibát követnek el a kezdők

Szinte már közhelynek tűnik, de sajnos még mindig rengetegszer előfordul, hogy úgy vág bele egy vállalkozó az üzletbe, hogy nem tervezi meg annak alapvető folyamatait, azaz nincs üzleti terve – írta a Kosárétéken Barcsay Erik, a BIG FISH internettechnológiai vállalat igazgatója.

Egy példát hozva: cicás webshopot akarunk nyitni, hiszen nekünk is vannak cicáink, és tudjuk, hogy sokan vannak, akik bármit megvesznek kedvenceiknek. Ez egy megérzés, ami nem felel a következő kérdésekre:

  • Pontosan milyen termékeket, szolgáltatásokat akarunk árulni?
  • Kik a potenciális beszállítóink?
  • Kikből áll a célközönségünk?
  • Milyen csatornán akarjuk elérni őket?
  • Hogyan győzzük meg őket arról, hogy tőlünk vásároljanak?
  • Hogyan juttatjuk el hozzájuk a terméket?

A válaszok alapján előre le kell modellezni a vállalkozás működését. Ezzel elkerülhetjük, hogy élesben fussunk bele olyan hibákba, amelyek frissen elindult vállalkozásunk gyors végét jelenthetik. Sokan esnek abba a hibába, hogy azt gondolják, egy webshophoz minimális kezdeti tőke is elég. A hőskorban talán igaz is volt ez, de ma már nem. Ha nincs elegendő tartalék, akkor a megfelelő mozgótőke hiányában gyorsan áruhiány alakulhat ki a webshopban, ami a vásárlók elvándorlásához vezet.

További végzetes gyerekbetegsége lehet egy a webáruháznak gyenge színvonala. Egy lassan működő, nehezen kezelhető, csúnya webshop olyan, mint egy rossz helyen lévő, összeeszkábált, düledező, piszkos üzlethelyiség. Nem kelt jó benyomást, elriasztja a vevőket.

Hiba a megfelelő marketing hiánya is. Ha nincs sztorink, ha nem hangsúlyozzuk, hogy valamiben különlegesek vagyunk, akkor egyszerűen észrevétlenek maradunk a médiazajban. A sztorinknak persze meg kell találnia a megfelelő felületeket. Például hiába hirdetünk a helyi újságban, amit mondjuk jellemzően a 60 pluszos korosztály olvas, ha a célközönségünk a 20 és 30 közötti korosztályból kerül ki.

Összegzésül

Noha vannak, akik továbbra is úgy tekintenek egy webshop indítási projektre, mintha az pusztán pénzkérdés volna, valójában ez nem így van. Pénz nélkül nem megy, de ennél is fontosabb, hogy tisztában legyünk azokkal a megoldásra váró feladatokkal (marketing, ügyfélkezelés, SEO, potenciális beszállítók köre, célközönség elérési lehetőségei stb.), illetve az e feladatokhoz igénybe vehető segédeszközök használatával is, amelyek nélkül online kereskedés ma már nem tud jól működni.

Hogyan Indíts Webáruházat?
Vegyél részt a Shoprenter ingyenes, online előadásán, ahol megkaphatod a válaszokat az indulással kapcsolatos további kérdéseidre!