Az internet virtuális terében működő webáruházak láthatatlanok addig, amíg az internetes keresők nem dobják fel azokat a világhálón szörfözők kijelzőire. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a jó marketingen múlik, hogy ez minél gyakrabban megtörténjen. Ez a webáruház indításról szóló sorozatunk következő tétele.

Az e-kereskedelemben a nagy számok törvénye uralkodik. Adott látogató tömegnek kis százaléka fog vásárolni, ezt mutatja a konverziós ráta. Ezért ugyanolyan konverziónál a nagyobb tömeg hozza a több vevőt. A vásárlók számának növelésére tehát két lehetőség kínálkozik: a konverziós ráta javítása és/vagy a látogatottság erősítése.

A konverziós ráta akkor javítható, ha a látogató már betért a webáruházba, ám ehhez el kell eddig jutnia. A jó hír az, hogy a látogatottság növelésnek nincs felső korlátja. A webáruház üzemeltetőjének pénztárcájától és kreativitásától függ, mit ér el ezen a téren. A cél az, hogy látogatók százai, sőt ezrei keressék fel a webáruházat. A kérdés pedig az, hogyan lehet leghatékonyabban növelni a látogatottságot.

Ez nem feltétlenül drága. Pénz nélkül is lehet hatalmas tömegeket vonzani egy-egy internetes oldalra. A látogatottság bővítésének titka az anyagiakon túl a kreatív munka – derül ki a Shoprenter webáruház szolgáltató cég összefoglalójából.

Schmith Richárd (Alinda.hu)
Miért érdemes ma webshopot nyitni?  Mert gyorsan, könnyen, egyszerűen piacra léphetsz és éles környezetben tudod validáltatni az üzleti ajánlatodat. A e-kereskedelem időben és térben korlátlan, vásárolhatnak tőled külföldről és akár karácsony éjjel is, nincs olyasfajta korlát, mint a fizikai üzletek esetén. Egy fejlődő, növekvő iparágba lépsz be, előfordul 1-2 nehezebb év mint pl. a tavalyi, de a nagy képet nézve, az elmúlt 10 év egyik legsikeresebb üzletága volt az e-kereskedelem, és az is lesz a következő években is.”

Egyszerűbb módszerek: bannerek és keresők

A banner hirdetések az online reklámok legegyszerűbb fajtái. Egy átlagos banner átkattintási aránya 0,5 százalék körül alakul. Ez azt jelenti, hogy minden kétszázadik megjelenésére kattintanak rá az internetezők. Éppen ezért a szakértők azt tanácsolják, hogy aki ilyet vesz igénybe, alkudja le a megjelenés árát mondjuk maximum egy forintra.

További jó tanács, hogy a bannereken konkrét ajánlatokat hirdessünk, ne a webáruház imázsát próbáljuk erősíteni. Emellett igyekezzünk kattintásra ösztönözni a nézőt. Például: „Rendeld meg ezt és ezt a terméket 50 százalékos kedvezménnyel! A részletekért kattints ide!

Az internetes keresők felrúgják a reklámok hagyományos logikáját: nem a hirdető keresi a fogyasztót, hanem az internetezőket segíti abban, hogy eljussanak azokhoz a tartalmakhoz, ami érdekli őket. A keresők kétféle módon működnek: vagy organikus találatok útján, vagy úgy, hogy a fizetett hirdetések között dobják fel egy-egy oldal elérhetőségét.

Az elsőt, a keresőoptimalizációt (SEO) weboldalunk beállításaival tudjuk befolyásolni. Ez munka- és szakértőigényes feladat, amely azonban nagyon sok látogatót szerezhet egy-egy internetes oldalnak, azon belül webáruháznak. A keresőhirdetések esetén a hirdetések között jelenik meg a reklám feladójának üzenete, mégpedig annál jobb helyen, minél többet fizet érte. Előnye, hogy a hirdető kattintásonként fizet. Így olcsóbb lehet, mint a bannerek alkalmazása. Ez attól függ hányan kattintanak.

Bonyolultabb módszerek: link- és vírusmarketing

A link marketinggel a webáruházunk oldalára mutató linkeket igyekszünk növelni. Ez önmagában is hasznot hozhat, mert az internetes keresők algoritmusai előnyben részesítik a találati listákon azokat az oldalakat, amelyekre sok link mutat. Emellett minél több helyen és minél látogatottabb oldalon szerepel egy link, annál nagyobb az esélye, hogy átkattintásokat eredményez.

Linkeket lehet szerezni úgy, hogy a webshop megjelenik a katalógus oldalakon és az apróhirdetési oldalakon. Emellett utalhatunk a webáruházunkra úgy, hogy részt veszünk fórumozásban, vagy kommenteket írunk blogokba. Ezeknek a linkeknek az elhelyezésével megbízhatunk például egy diákot. További lehetőség, hogy más oldalakkal kötött megállapodás részeként helyezzük el azokon a linkünket.

A vírusmarketing lényege, hogy a hirdetőnek sikerül rávennie a fogyasztót üzenete terjesztésére. Ezzel óriási tömegeket lehet elérni ingyen, ám nem kis kreativitást igényel, hogy a mondandót kellően értékessé, újszerűvé, meglepővé, provokatívvá tegyük a „spontán” szétterjedéshez. Fő szabályként elmondható, hogy ha valamit ingyen kínálnak vagy botrányos, az jó eséllyel generál vírusszerű terjedést. Sokat segíthetnek a képek, videók, amiket egyszerűen, gyorsan, egy-két kattintással meg lehet osztani.

Közösségi marketing és influencerek

Számos webáruház a közösségi portálokon született, és követőtáborára alapozva épült ki. A közösségi médiában futó hirdetési kampányok célzott eszközök. Ezek a platformok jó pénzért éppen azok elé a felhasználóik elé tolják be a webshop reklámjait, akikről az algoritmusaik korábbi aktivitásuk alapján úgy „gondolják”, hogy érdekelheti őket a kínálata.

A Shoprenter szakértői arra hívják fel a figyelmet, hogy a jelenlét a közösségi médiában, annak számos csatornáján nem egy sima hirdetés, amiért a webáruház tulajdonosok fizetnek, és nincs más dolguk vele. Hosszú távú folyamatról van szó, amelyet átgondolt stratégiával kell kezelni és folyamatosan foglalkozni kell vele.

 Az influencer marketing, amelyben egy vagy több véleményvezér közvetíti az e-kereskedő üzenetét követőtábora felé. Egyes megmondóemberek neve mára szinte márkává vált, így nagyon jó reklámhordozó médiumok. Ha első körben nem a legsikeresebb influencerekkel állunk össze, akkor egy viszonylag olcsó, de hatékony marketing közvetítőre találhatunk a személyükben. Mindezek csak a legalapvetőbb marketing módszerek. Az online marketingesek tarsolyában számos további többé-kevésbé ismert trükk van, amelyekkel egy webáruház növelheti látogatói számát.

Ingyenes Webáruház Konzultációk
A kezdeti webshop beállításoktól kezdve a vevőszerzésig mindenben tudunk segíteni. Legyen a Shoprenter az e-kereskedelmi partnered!