Adósságspirálba taszítja a vásárlókat a BNPL?

Adósságspirálba taszítja a vásárlókat a BNPL?

Egy, a közelmúltban végzett kutatás szerint azok a brit vásárlók, akik Buy Now Pay Later szolgáltatást használnak, egyre később törlesztik a fennálló tartozásukat. A legtöbben az elszabaduló élelmiszerárakat okolják a visszafizetések elhúzódásért – írja a The Guardian.

A Barclays Bank és az adósok megsegítéséért küzdő segélyszervezet, a StepChange által publikált kutatás megjegyzi, hogy csak az elmúlt három hónapban majdnem megduplázódott a halasztott fizetéssel történő vásárlások kiegyenlítése. Februárban még átlagosan 2.6 vásárlásonként rendezték az adósok fennálló tartozásaikat, ám ez mostanra felugrott 4.8-ra. Angliában egy-egy átlagos, később fizető vásárló egyenlege 254 fontra rúg. A felmérést végzők szerint meglehetősen aggasztóak az adatok, hiszen a britek harminc százaléka vásárolt már ilyen formában élelmiszert, így tulajdonképpen minden kilencedik háztartás érintett az aggályos hitelezési gyakorlat használatából fakadó problémákban.

A később fizető adósokon túl az összes felhasználó mintegy harmada nyilatkozta, hogy komoly pénzügyi nehézségeket okozott neki a fennálló tartozás törlesztése, ami pillanatnyi adósságspirálba is sodorta az érintett háztartásokat. Minden jel arra mutat, hogy azok a háztartások, amelyek ilyen formában fizetnek a élelmiszerekért és FMCG fogyasztási cikkekért, hajlamosak olykor annyit költeni, amelynek visszafizetése később gondot okoz számukra.

A BNPL fizetést lehetővé tevő kereskedők az elemzés szerint év végére akár teljes forgalmuk negyedét kihelyezett hitelként könyvelhetik majd el. A többnyire heti, kétheti vagy havi visszafizetési formában, kamat nélkül folyósított mikrohiteleket a vásárlók leginkább FMCG termékekre, ruházatra és bútorokra költik, és a hitelezők csak abban az esetben számolnak fel plusz költségeket, amennyiben késedelmes a fizetés.

A hitelezésnek ez a viszonylag új formája – mint sok egyéb e-kereskedelmi megoldás – a pandémia ideje alatt indult igazán virágzásnak. Az egyik legnagyobb nyugati BNPL hitelező, a Klarna szerint az ilyen formában hitelt felvevők nagy része, mintegy hetven százaléka a Z vagy az Y generáció tagja. Adataik szerint a BNPL formában vásárlók átlagéletkora 33 év, és jóval alacsonyabb a nem fizető adósok aránya a fiatal nők körében.

A jelenlegi gazdasági helyzetben az elemzők szerint jelentősen vissza fog esni a nélkülözhető termékekre, mint a bútorokra vagy ruházati termékekre felvett mikrohitelek száma, ezzel egy időben azonban megnőhet az élelmiszereket vásárlók aránya. A vásárlók több mint harmada, mintegy harminchat százaléka nyilatkozott úgy, hogy a növekvő inflációs hatások és energiaköltségek robbanásszerű növekedése miatt egyre vonzóbb számára, hogy a nélkülözhetetlen élelmiszeripari termékeket is BNPL fizetési konstrukcióban vásárolják meg.

Mintegy négyszáz, BNLP fizetési opciót kínáló vállalkozás vezetőjét kérdeztek meg a kutatás során, amelyből kiderült, hogy 2021-ben az iparági szereplők az összes forgalmuk mintegy 18.7 százalékát bonyolították kihelyezett mikrohitel formájában, ám 2022 végére ez az arány meghaladja majd a 22 százalékot is.

Magyarországon egyelőre gyerekcipőben jár a kezdeményezés: a Mastercardnak van működő hazai BNPL megoldása, de az említett Klarna közvetlenül nem is nyújt ilyen lehetőséget itthon. A cég bizonyos szolgáltatásai csupán két hazai banknál, az OTP-nél és az Oberbanknál elérhetőek, de itt sem a mikrohitel, csupán a cég számlainformációs és a fizetéskezdeményezési szolgáltatásai állnak a magyar ügyfelek rendelkezésére.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!