Tiltás jön az uniós e-kereskedőknek: nem diszkriminálhatnak lakhely szerint

Tiltás jön az uniós e-kereskedőknek: nem diszkriminálhatnak lakhely szerint

Decembertől tilos a terület alapú korlátozás, vagyis a geo-blocking az uniós e-kereskedők számára. Mindenkit kötelező lesz kiszolgálniuk – ráadásul ugyanazon az áron – függetlenül attól, melyik tagországból rendelnek, bár a másik államba történő kiszállítás nem lesz kötelező.

Nem alkalmazhatnak állampolgárság, lakóhely, illetve letelepedési hely szerint különböző árakat, értékesítési és fizetési feltételeket december 3-tól az európai uniós tagországok online kereskedői. Erre a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda figyelmeztetett az Európai Unió vonatkozó rendeletét idézve.

Az Európai Bizottság felmérése szerint az unióban működő minden három webshop közül csak egy teszi lehetővé azt, hogy más tagországból is vásároljanak nálunk online. A boltok 63 százaléka ezt nem teszi lehetővé. Ez súlyosan gátolja az egységes piac és az e-kereskedelem Európai Unión belüli kiteljesedését. A december 3-án hatályba lépő területi alapú tartalomkorlátozással (geo-blocking) szembeni rendelet ezt a diszkriminációt számolja fel.

A rendelet nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az online rendelt termék szállítását is biztosítsák a külföldi vásárlók számára, de december 3. után már nem akadályozhatják meg, hogy valamelyik terméküket egy másik EU-s tagállamból rendeljék meg, és tilos lesz az IP-címek alapján eltérő árakat alkalmazniuk is – idézte az MTI Novák Zoltánt, a Taylor Wessing ügyvédi iroda partnerét.

Példaként azt hozta fel a jogász, hogy ha egy osztrák vásárló olyan magyar webáruházban találja meg a keresett terméket, ami nem szállít Ausztriába, a kereskedőnek így is biztosítania kell a megrendelés fogadását, és teljesítését, a magyar vásárlók részére kínált árazással együtt. Más kérdés, hogy ebben az esetben a vásárlónak kell megszerveznie az áru magyarországi átvételét.

Azt ugyanakkor nem tiltja a rendelet, hogy egy adott vállalkozás más árakon kínálja az árucikkeit a különböző országokban lévő különböző weboldalain, de lehetővé kell tennie, hogy az említett osztrák vevő a magyar üzletben is vásárolhasson, például mert ott kedvezőbb áron éri el a terméket.

A rendelet megalkotását megelőző uniós felmérés szerint a geo-blocking elsősorban a kézzel fogható árucikkek esetében volt elterjedtebb, a szolgáltatások esetében jóval kevésbé. Ennek ellenére ezekre is vonatkozik az új előírás, vagyis az online vásárlások mellett olyan elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokra, mint:

  • a weboldaltárhely-szolgáltatások;
  • a felhőalapú adattárolás;
  • a szállodai szolgáltatások;
  • az autókölcsönzés;
  • a belépőjegy-vásárlás.

A rendelet előírásai nemcsak a lakossági fogyasztókra vonatkoznak, hanem a végfelhasználónak minősülő vállalkozások, jogi személyek megrendeléseire is.

A rendelettel azt szeretnék elérni, hogy még szabadabban mozoghassanak az áruk és a szolgáltatások az EU területén belül, amivel a lehető legjobban kiaknázhatók az uniós belső piacban rejlő lehetőségek.

A rendelet alkalmazásával kapcsolatos gyakori kérdésekről és válaszokról az Európai Bizottság oldaláról letölthető egy angol nyelvű útmutató: Questions & Answers on the Geo-blocking Regulation inthe context of e-commerce

mm
Ballai Vince

Újságíró, social mediamunkás. Dolgozott a régi Origónál, majd az Abcúgnál, jelenleg szabadúszó.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!