Az Európai Bizottság egy aktuális kutatása nyomán kiadott jelentés szerint a webshopok kétharmadánál találtak problémás pontokat az értékelések megbízhatósága kapcsán, 55% pedig vétett az EU vonatkozó jogszabályai ellen.

A Consumer Protection Cooperation (CPC) – amely az Unió fogyasztóvédelmi jogszabályokért felelős hátóságainak hálózata – 26 tagország, plusz Izland és Norvégia bevonásával készítette el azt a kutatást, melyben összesen 223 e-kereskedő felületeit ellenőrizték, hogy a vásárlói értékelések kezeléséről átfogó képet alkothassanak.

A most publikált összefoglaló szerint a vizsgált webshopok, piacterek, turisztikai foglaló oldalak, keresőmotorok és árösszehasonlító oldalak majdnem kétharmadánál, 223-ból 144 esetben merült fel gyanú vagy kétely azzal kapcsolatban, hogy a megjelenített értékelések tartalma valós-e, valamint hogy azokat valós vásárlók írták-e.

  • 104 vizsgált oldalon nem tüntette fel az üzemeltető, hogy az értékeléseket hogyan gyűjtik össze és dolgozzák fel. Mindössze 84 weboldalon volt ezzel kapcsolatos elérhető információ az értékeléseket listázó oldalon, míg a többiek csak az általános jogi dokumentumokban tettek erről említést.
  • 118 esetben nem volt elérhető információ arról, hogy mit tesz az üzemeltető a nem valós értékelések kiszűrése érdekében. Az ilyen helyzetekben a látogatóknak nincs arra lehetőségük, hogy ellenőrizzék, az olvasott értékelések olyan személyektől származnak-e, akik az adott terméket vagy szolgáltatás valóban használják, igénybe vették.
  • 176 weboldal nem tüntette fel azt a körülményt, hogy a valamilyen juttatásért cserébe kért értékeléseket a saját belső irányelveik alapján elkerülik, vagy ha ilyenre mégis van példa, hogyan jelölik azt az egyes érintett értékelések megjelenítése során.

Didier Reynders, az EU jogérvényesülési biztosa a kiadott nyilatkozatban így fogalmazott: “A vásárlók nagyon gyakran támaszkodnak az online értékelésekre, amikor online vásárolnak vagy foglalnak le valamit. Nem szeretném, ha a vásárlókat átvernék. Azt szeretném, ha egy megbízható környezetben tudnának vásárolni. Egyetlen ponthoz nagyon ragaszkodom: az online üzleteknek tiszta és átlátható tájékoztatást kell adniuk az ügyfeleiknek az ilyen értékelések megbízhatóságával kapcsolatban. A most publikált eredmények egyértelműen további lépéseket sürgetnek, gondoskodni fogunk róla, hogy az EU jogszabályait mindenki betartsa.”

Korábban a Market Monitoring Survey 2020 eredményei már megmutatták, hogy a vásárlók gyakran támaszkodnak a korábbi ügyfelek tapasztalataira, ha online vásárolnak. Szállásfoglalás esetén például 71%-uk olvassa el és mérlegeli az értékelésekben látható információkat, mielőtt döntést hozna. Ez a kutatás, illetve annak eredményei is fontos indikációként szolgáltak a hatóság számára, hogy 2021-ben lefolytassák ezt az ellenőrzést, és a tapasztalataikat nyilvánosságra hozzák. 

Végső következtetésként kiemelték, hogy a vizsgált oldalak 55%-a nem felel meg az Unfair Commerce Practices Directive dokumentumban leírtaknak, miszerint kizárólag valós és igazolható információkat lehet feltüntetni, hogy a vásárlók megalapozott döntéseket hozhassanak. Ezzel összhangban az EU szabályai szerint 2022. május 28-tól tilos lesz a hamis értékelések előállítása, eladása és megvétele is.

A vizsgálatban a magyar hatóságok közül a GVH vett részt, tapasztalataikat és ajánlásaikat, amelyek a fentiekkel összhangban idén májustól lesznek érvényesek a magyar kereskedőkre is, nemrégiben publikálták: Májustól szigorítja a GVH az értékelések megjelenítésének szabályozását