A közösségimédia-platformok a jelek szerint egyre nagyobb szeletet akarnak hasítani az e-kereskedelemből. Összeszedtük azokat az újításokat, amelyek valószínűleg meghatározzák majd a 2021-es év trendjeit.
Az utóbbi néhány év – de különösen az elmúlt 10 hónap – egyértelműen a közösségimédia-csatornák erősödését hozta. A pandémia időszakában az elzártság miatt egyre nagyobb szerephez jutottak a különböző csoportok és üzenetküldők, illetve nagyjából mindenhol megnőtt a felhasználók száma és a platformokon töltött idő is. Ugyanakkor az online kereskedelem is egyre inkább erősödik világszerte, amelyben úgy tűnik, ezek a platformok komoly bevételi lehetőségeket látnak, így egyre-másra élesítik a különböző új funkcióikat.
A cikksorozat első részében a Facebook és az Instagram fejlesztéseit tekintjük át.
A kék óriás számára a 2020-as év ismét nagy kihívásokat hozott, amikből megint csak jól jöttek ki, és tovább tudtak növekedni. Nyáron még sokan azt gondolták, hogy a nagy hirdetők által kezdeményezett bojkott komoly visszaesést hozhat a cégnél, viszont erre rácáfoltak a pénzügyi jelentések. Ezzel együtt számos ponton erősíteni is tudtak az e-kereskedelem és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások terén, illetve tervezik további fejlesztések kivitelezését például a fizetési megoldásuk, a Facebook Pay területén, és ígéreteik szerint az évek óta halogatott saját kriptovalutájukat, a Librát is bevezetik idén.
Facebook Shops
Ez a Facebook egyik legfontosabb újítása, amelyet tavaly májusban indítottak el az USA-ban, majd októberre több európai országban, köztük itthon is elérhetővé vált. A magyarul “Boltok” elnevezésű, ingyenesen használható szolgáltatás segítségével nagyon egyszerűen nyithatunk webshopot a Facebook és az Instagram platformokon. A termékek listázása mellett közvetlenül indíthatunk kampányokat, többféle fizetési módot kínálhatunk vevőinknek, és számos segédanyagot találhatunk a boltunk létrehozásához és továbbfejlesztéséhez.
A Facebook Shops jó kiegészítő értékesítési csatorna lehet meglévő webshopunk mellett, de induló e-kereskedők számára is remek lehetőség, hiszen nincs szükség kezdeti beruházásra a webshop létrehozásához, mégis könnyen érhetünk el nagyszámú potenciális vásárlót. A hazai piacon még kevésbé ismert ez a lehetőség, így nem kizárt, hogy a 2021-es évben nagyobb felfutásnak indul Magyarországon is.
Üzenetküldő integráció
A Facebook folyamatosan dolgozik a különböző platformjain működő üzenetküldő rendszereinek, vagyis a Messengernek, az Instagram Directnek és a WhatsAppnak az összehangolásán. Erre jó példa egy, a közelmúltban bejelentett fejlesztés, amely megvalósulása esetén közös irányítópulton kezelhetjük a 3 alkalmazásból érkező ügyfélszolgálati megkereséseket.
Valószínűleg a cég hamarosan megoldja, hogy minden funkció, ami megjelenik az egyik üzenetküldő alkalmazásban, az a másik kettőn is elérhető legyen. Ez új lehetőségeket hozhat a marketingkampányok futtatásában is, és könnyebbé teheti az egységes kezelésüket.
AR és VR megoldások
A virtuális és kiterjesztett valóság szintén kulcsfontosságú területek, amelynek fejlesztésébe számos nagy technológiai cég rengeteg energiát és pénzt invesztál.
A Facebook VR terméke, az Oculus kifejlesztése és sikeres értékesítése után most egy viselhető AR szemüveg bevezetését tervezi. A Project Aria elnevezésű fejlesztés célja nem csak egy hordható méretű, de divatos dizájnnal rendelkező szemüveg megalkotása, amelyhez partnernek a számos nagy márkát (pl. RayBan, Oakley, Michael Kors) birtokló EssilorLuxoticát sikerült bevonniuk.
Egy ilyen eszközzel új lehetőségek nyílhatnak meg a marketing területén is, hiszen a kiterjesztett valóság segítségével az eddiginél merőben eltérő módon közvetíthetjük az üzeneteinket a vásárlók felé. Nem véletlenül dolgozik ezen a Facebook is évek óta, és ha 2021-ben valóban sikerül piacra dobniuk és akár szélesebb körben is értékesíteniük a terméket, akár elkezdhetjük tervezgetni a 3D marketingvideóinkat.
A fényképeffektező alkalmazásként indult startup mára jelentős szereplővé nőtte ki magát, és az egykor a Facebookról (a szülők szemei elől) menekülő generáció, amely a közösségi portál tagjainak gerincét adja, mára komoly vásárlóerőt jelent. Ezt felismerve az Instagram is több e-kereskedelmi funkciót kapott a közelmúltban, és egyesek szerint a kék univerzum zászlóshajója is lehet ezen a területen. Így itt is számíthatunk további fejlesztésekre, vagyis nem árt rajta tartanunk a szemünket.
A shop fül és az Instagram Shopping
A shop fül bevezetése egyértelmű lépés volt az e-kereskedelem irányába. A “like” helyett megjelenő táska ikon lehetővé teszi a közvetlen vásárlást a platformon, tehát itt is tudunk termékeket listázni a feltöltött posztjainkon keresztül, és összekapcsolva a Facebook Shopunkkal akár jelentős számú célközönséget is elérhetünk. Szinte biztos, hogy ezt a funkciót tovább fogják fejleszteni, illetve az újabb Facebook szolgáltatásokkal is összehangolják majd.
IGTV és Reels
Tavaly októberben jelentettette be az Instagram, hogy ezentúl a fényképes posztok mellett a videós tartalmakban is elérhetővé teszi a vásárlási funkciókat. A márkák így az Instagram csatornáikon keresztül direkt módon is értékesíthetik a termékeiket, de például egy influenszer által feltöltött videóban is közvetlen lehetőség nyílik a vásárlásra.
Emellett megjelent egy új formátum, a Reels. Ezzel leginkább a TikTokhoz hasonló, 15 másodperces, vicces effektekkel ellátható videókat lehet feltölteni, amelyekben hamarosan szintén elérhetőek lesznek az IGTV-ben meglévő vásárlás funkciók. Nem valószínű, hogy komoly riválisa lehet a kínai videómegosztónak, de azokban az országokban, ahol a TikTok nem elérhető (pl. India), akár komoly potenciál rejtőzhet benne.
“Try on” hirdetések
A kiterjesztett valóság az Instagramon is kézenfekvő irány, főként a fiatalabb felhasználók nagyobb száma miatt, akik valószínűleg nyitottabbak az újdonságokra. Így már 2019-ben elkezdék tesztelni ezeket a lehetőségeket néhány hirdető erre alkalmas termékein (pl. napszemüveg, rúzs) keresztül, amelyeket a felhasználó virtuálisan “felpróbálhatott”, vagyis a saját fényképére illeszthetett.
Ez a megoldás azóta megjelent a Facebookon is, és a Messengerben is a legkülönbözőbb virtuális effektet tehetünk akár az élő kameraképünkre. A technológia fejlesztésére komoly erőfeszítéseket tesznek, amit minden bizonnyal egyre inkább ki fog használni mindkét platform – ez szintén egy erős trendet jelez a közeljövőre nézve.
A sorozat második részében a Facebook-csoporton kívül nézünk szét, vagyis a TikTok, a LinkedIn és a Twitter e-kereskedelmi újításait vesszük górcső alá.