A közösségi média már a COVID-krízis előtt is életünk meghatározó része volt, azonban a vírus okozta bezártság és kényszerű távolságtartás hatására legtöbbünk életében még fontosabbá vált a szerepe az elmúlt hónapokban, hiszen ez biztosította számunkra az összetartozás érzését.

Míg sok vállalkozást megviseltek a mögöttünk álló hónapok nehézségei, olyanok is bőven akadtak, akik felismerték a lehetőséget ebben a különleges helyzetben, alkalmazkodni tudtak a hirtelen megváltozott fogyasztói igényekhez és nemcsak átvészelték, de javukra is tudták fordítani az új helyzetet.

Abban, hogy ki tudott sikeres maradni, természetesen nagyon sok tényező szerepet játszott, az értékesített terméktől kezdve a vállalat rugalmasságán át a fogyasztói bázis milyenségéig. Azonban a krízist sikeresen túlélő vállalkozások egy dologban mégis egyeznek: a legnehezebb időszakban is sikerült hitelesen és hatékonyan kommunikálniuk az ügyfeleikkel! Ehhez pedig a legfontosabb kommunikációs csatorna – ahogy a vírus előtt, úgy alatta és utána is – a közösségi média.

Az alábbiakban azokat a még 2020-ban várható social media trendeket szedtük össze, amelyek segíthetnek Neked, hogy, az üzeneteid minden esetben eljussanak célközönségedhez, bármit is tartogat az év hátralévő fele.

Egyre népszerűbbek a 24 órás tartalmak

Itt elsősorban a Facebook és Instagram sztorikra gondolunk. A 2019 óta tartó trend egyre csak erősödik, köszönhetően az így megjeleníthető életszerű, izgalmas tartalmaknak és a fogyasztók egyre rövidülő koncentrálóképességének. Ma már az egymilliárd aktív Instagram felhasználó fele, azaz 500 millió ember nézi naponta az Instagram sztorikat.

Niche közösségi platformok felemelkedése

A Facebook-család egyeduralmának már rég vége, és 2020 folyamán még nagyobb teret fognak nyerni az eddig nichenek számító közösségi oldalak. Erre a legismertebb példa a főként fiatalok körében kedvelt TikTok, ami 2020-ban 800 millióra tudta növelni aktív felhasználói bázisát. De tör fel a B2B szektorban érdekelt, vállalatok körében használt LinkedIn is a 30 millió céges felhasználójával.  Érdemes megemlíteni a gamerek körében kedvelt Twitch-et is, ami 2020 májusában már közel 8 millió aktív streamelővel rendelkezett.

A legnépszerűbb közösségi hálózatok 2020 áprilisában, az aktív felhasználók száma szerint (millió fő):

COVID alatt és után: Milyen közösségi média trendek várhatóak még 2020-ban?Forrás: Statista.com

Az Instagram elrejti a like-okat

Az Instagram egy ideje már tesztelgeti a likeok elrejtését, amivel kapcsolatban azt nyilatkozták, hogy nem szeretnék, hogy a felhasználók a like-ok számától tegyék függővé önértékelésüket. Ezzel szeretné megóvni a fiatalokat attól, hogy negatív hatással legyen lelkivilágukra a közösségi média használata. Más vélemények szerint az Instagram ezzel az influencer-marketing népszerűségét szeretné csorbítani, amely az elmúlt években nagy szeletet szakított ki a vállalatok marketing büdzséjéből a fizetett Instagram-hirdetések kárára.

Hogy az Instagram valóban a felhasználók mentális egészsége miatt aggódik-e, amikor a like-ok elrejtését tervezgeti, avagy üzleti érdekek vezérlik, azt mindenki eldöntheti világlátásától függően. Azonban ez az újítás is megállíthatatlanul közeledik, és akár még 2020 folyamán globálisan is bevezetésre kerülhet.

Egyre nagyobb teret nyer a közösségi értékesítés

A nagy közösségi platformokat, mint a Facebook, Instagram vagy Pinterest, már régóta használják a brandek, termékeik direkt értékesítésére. Ez a trend olyannyira erősödni fog a közeljövőben, hogy hamarosan a közösségi vásárlás a webshopokkal és az offline üzletekkel egyenértékű, mainstream vásárlói platformnak fog számítani.

Természetesen ezt maguk a felületek is erősen támogatják olyan funkciók bevezetésével és fejlesztésével, mint az interaktív vásárolható posztok, amelyeken cégek elhelyezhetik a képen látható termékeik főbb tulajdonságait és egy kattintással az adott termékoldalra repíthetik a vásárlót.

Az Anthropologie shoppable posztja:

COVID alatt és után: Milyen közösségi média trendek várhatóak még 2020-ban?

 

A videós tartalmak tovább erősödnek

A videó már most is az egyik legnépszerűbb tartalom a közösségi felületeken, ami nem csoda, hisz ezzel lehet a leginkább lebilincselni a felhasználók érdeklődését. A rövid formátumú videós platformok, mint például a TikTok, és a hosszabb tartalmakat biztosítók, mint pl. a YouTube folyamatosan növelik felhasználói bázisukat.

Egy, a Cisco által végzett kutatás szerint 2022-re az összes online tartalom 82%-át teszik majd ki a videós tartalmak. Meggyőző adat ahhoz, hogy belássuk, a videós tartalomgyártás elkerülhetetlen, ha relevánsak szeretnénk maradni a következő években a közösségi médiában. Nem feltétlenül kell azonban a TikTok-ra vagy a YouTube-ra rohannunk, ha jelenlegi célközönségünket más platformon érjük el, hiszen egy Facebook- vagy Instagram-sztori formátum is tökéletes videótartalom közzétételére, de akár még a statikus posztjainkat is feldobhatjuk egy-két jól megvágott videós tartalommal.

Új technológiák térnyerése

Ahogy a felhasználók eszközei egyre fejlődnek, úgy adoptálják az újabb és újabb technológiákat a közösségi platformok is. Még ebben az évben mind az Augmented Reality (AR) mind pedig a Virtual Reality (VR) területén további térhódítás várható. Az AR elterjedését már eddig is megtapasztalhattuk a Snapchat és egyéb platformok filtereinek népszerűségén keresztül, azonban a VR még gyerekcipőben jár.

Az itthon is elérhető példák közül talán az IKEA jár leginkább az élen a kiterjesztett valóság technológiájának használatában, ugyanis az ő applikációjuk már arra is lehetőséget biztosít a vásárlók számára, hogy a kiszemelt bútort virtuálisan elhelyezzék a lakásukban, megkönnyítve ezzel a vásárlási döntést.

 

COVID alatt és után: Milyen közösségi média trendek várhatóak még 2020-ban?Az IKEA applikációja akció közben

A Facebook is nagy lépéseket tett a közelmúltban ebben az irányban a virtuális valóság világ, a Horizon bemutatásával, ami egy új szintre emeli az online közösségépítés fogalmát és ami reményeik szerint a közösségi média jövőjét jelenti majd.

A közösségi média mint ügyfélszolgálat

Visszakanyarodva a bevezetőben említett trendhez, miszerint a közösségi platformok egyre inkább életünk szerves részét képezik, nem meglepő, hogy a felhasználók nemcsak személyes ismerőseikkel, de az általuk kedvelt márkákkal is szívesen tartják itt a kapcsolatot. Annál is inkább, mivel ismerős és márka között egyre inkább elmosódik a határ, ha az adott cégnek sikerül közvetlen kapcsolatot kialakítani vásárlóival.

Gyakran látni, hogy a kifinomult közösségi értékesítéssel operáló cégek elfelejtenek ugyanekkora hangsúlyt fektetni a közösségi ügyfélszolgálatba. Pedig az értékesítés még csak az első lépése a hosszú távú sikernek, az ügyfelek problémáinak profi megoldása ugyanilyen fontos a márkaimidzs szempontjából.

A közösségi felületek közvetlen világa ráadásul hatalmas lehetőséget jelent a cégek számára, hogy kötetlenebb formában kommunikálhassanak vásárlóikkal, így jobban megcsillogtathatják márkájuk személyiségét is. Arról nem is beszélve, hogy a közösségi felületeken egy-egy kérdés, panasz gyakran nyilvánosan, a többi potenciális vásárló szeme láttára kerül megvitatásra, így még nagyobb a tét a megfelelő kommunikációt illetően.