A sokak által eddig használt Universal Analytics július 1-től nem lesz elérhető, így mindenkinek át kell térni a Google Analytics 4 rendszerre. A témának egy egész sorozatot szentelünk.
Cikksorozatunk első részében bemutatjuk az átállással járó, az üzleti működést érintő alapvető nehézségeket, továbbá ennek lehetséges módjait. A soron következő cikkben az átállás sikerességét járjuk majd körül, az adatok rendelkezésre állásához szükséges feltételeket, lehetőségeket vesszük számba. A záró cikkben pedig a GA4 átállással érkező új lehetőségeket, valamint az adatvezérelt döntéshozatal növekedést ösztönző szerepét mutatjuk be. A téma feldolgozását kiemelten fontosnak tartjuk, főleg a lassuló piaci növekedés tükrében.
Ez is érdekelhet
Nincsenek kapcsolódó cikkek.
Hol állunk most?
Feltehetőleg minden, webes jelenléttel rendelkező vállalkozás értesült már a Google Analytics 4 átállásról: a szakértők az unalomig ismételgetik a különböző fórumokon, illetve a médiában is számtalan cikk jelent meg a témában – többek közt mi is hírt adtunk erről még 2022 májusában. A Google kijelölte a végső határidőket – 2023.07.01 (UA), 2024.07.01 (GA360) – szóval muszáj lesz vele foglalkoznunk! Jobb ezt minél előbb letudni, és a Google ígérete szerint senkinek nem fog különösebb nehézséget okozni az átállás.
Tényleg ilyen egyszerű lenne?
Nagy valószínűséggel rá fogunk jönni, hogy mégsem olyan sima és egyszerű az átállás. A historikus adataink hiányozhatnak, az adatok mennyiségét és minőségét érintő problémák merülhetnek fel, megszokott riportjainkat újból létre kell hoznunk, a hetente érkező újabb feature-öket pedig be kell tudnunk építeni a mindennapi működésünkbe.
Az átállással összefüggő napi nehézségeink a következők lehetnek:
- Az átállás előtti historikus adataink hiányoznak.
- A korábbi adatforrások, riportok nem működnek, ezért újak létrehozása szükséges.
- A gyűjtött adatok jelentősen eltérnek GA4 és az UA összehasonlításakor.
- Kevesebb adat érkezik, mint ahogy az UA-ban megszoktuk.
- Az adatok nem megbízhatók, az újonnan keletkezett adatok korlátozott ideig állnak rendelkezésre.
- A GA4 felületén nem a megszokott riportokat és adatokat látjuk, a megfelelő adatelemzéshez azok konfigurálása, újabb riportok létrehozása szükséges.
- Az adatokból releváns információk technikai támogatás nélkül (pl. GA4, BigQuery, DataStudio) korlátozottan nyerhetők ki.
- Bizonyos funkciók újak (pl. item-scoped egyedi dimenziók, Custom Channel Grouping), míg más funkciók hiányoznak (pl. használható GA4 riportszűrők).
A nagy átállás
Az átállás valóban egy rakás újdonsággal és előre látható, illetve nem látható nehézségekkel jár, viszont új lehetőségeket is hordoz magában. Először is megoldást kell keresnünk a fenti problémákra, majd amikor már kényelmesen mozgunk az új világban, beállíthatjuk a vitorláinkat az adatvezérelt növekedés irányába, a megfelelő adatok gyűjtésével, elemzésével, insightok és növekedési javaslatok készítésével. Az adatokra támaszkodó, bevezetett és utánkövetett megoldásokkal hatékonyan érhetjük el a várt üzleti sikereinket.
Kezdjünk az alapoktól: mit érdemes csinálni és milyen sorrendben?
A következő lépések szükségesek az új rendszer hatékony használatához:
- maga az átállás, amennyiben még nem történt meg,
- az átállás sikerességének ellenőrzése,
- az adatok rendelkezésre állásának, folytonosságának biztosítása,
- az új lehetőségek megismerése,
- adatvezérelt döntéshozatal feltételeinek kialakítása.
A felsoroltak közül most az első lépéssel kapcsolatos lehetőségeket vesszük számba.
Az átállás módjai
Erre 4 különböző lehetőségünk kínálkozik, a teljesen automatikustól a manuális módszerig:
- Automatikusan létrehozott GA4 tulajdon
- GA4 setup assistant használata
- Dual Tagging
- Manuális migráció, beállítás
Legelőször nézzük meg, a Google mit javasol, és mit nem! A Google a teljesen automatikus átállást kimondottan nem ajánlja. Ennek elkerülésére, az átállás támogatására tették elérhetővé a GA4 setup assistant megoldást, amely főbb pontok mentén segít nekünk az adatok, beállítások átemelésében, illetve néhány beállítás kialakításában (pl. integráció).
Az átállás során az alábbi pontokon kell végigmenni:
- UA meglévő beállítások, mérések vizsgálata.
- GA4 mérési dokumentumok elkészítése.
- GA4 alapbeállítások, egyedi események, célok, cost import beállítása.
- Mérések rendszerekben (GTM + GA4) történő beállítása, tesztelése.
- Integrált Google rendszerek bekötése, támogatás nyújtása (GTM, Search Console, Google Ads, BigQuery).
- Alap BigQuery lekérdezések megírása, amely az újonnan kialakítandó dashboardok és riportok adatforrásaként fog szolgálni.
- GA4 migráció sikerességének ellenőrzése, kimutatása.
Az üzleti működés online alapjainak ismételt megteremtéséhez az automatikusan gyűjtött eseményeken túl további mérési dokumentáció és rendszerbeállítás szükséges, legyen szó GA4, GTM, GAds, SearchConsole, BigQuery-ről, vagy egyéb rendszerekben történő konfigurációkról. A legjobb megoldás, ha dual tagginget használunk, azaz egyidőben gyűjtünk adatokat az UA és GA4 tulajdonokba. Ez egyszerűsíti az átállást, mivel össze tudjuk hasonlítani a beérkező adatokat, amely alapján a szükséges módosításokat eszközölni és visszatesztelni tudjuk. Így a teljes átállás előtt magabiztosságot és jártasságot szerezhetünk a GA4 használata illetve az adatok megbízhatósága terén.
Szerencsére a fenti pontokhoz a Google Analytics súgójában részletes útmutatásokat találhatunk magyarul is, de ha nehézségekbe ütközünk, jobban tesszük, ha szakemberhez fordulunk.
Bogda Balázs
kosárérték hírlevél
Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Iratkozz fel most!

