Érdemes még egyáltalán szakmai rendezvényekre járni? Segíthet-e bármiben az e-kereskedőknek egy olyan fórum és találkozóhely, mint az Ecommerce Expo? Vigyázat, szubjektív beszámoló következik!

Azok közül, akik korábban már jártak az e-kereskedelem legnagyobb hazai eseményén, talán többen azt gondolják, hogy feleslegesen jönnének el újra. Hiszen: a nyolcadik Expón már biztos nem várhatják őket meglepetések – gondolják. Nos, rutinos Expóra járóként nekik elárulom, hogy nem volt és nem lett igazuk! A rendezvény rengeteget fejlődött, változott és bővült idén is. 

Szembetűnő volt a kiállítók hihetetlenül színes kavalkádja, akik közül már senki sem fehér abrosszal és pár brandelt tollal vonult fel. Robotkutyáktól kezdve a bicikli által termelt árammal hajtott versenypályán át a karos ajándékautomatáig minden volt… És ez jó, mert azt mutatja, hogy a lehető legötletesebb megoldások születtek a látogatók figyelmének megragadására. 

Hol máshol?

Ahogyan Barna László, a Boxy terem házigazdája az esemény megnyitóján elmondta: 2200 résztvevő regisztrált idén a rendezvényre, ami újabb rekordnak számít. Ez az érdeklődés nyilvánvalóan azt is megmutatja, hogy a kereskedők igenis, sokan keresnek megoldásokat a jelen kihívásaira. Sok ilyen van. Sőt, talán mondhatjuk, hogy az e-kereskedelem elindulá sa óta még sosem kellett szembenézni ilyen súlyos nehézségekkel, mint amilyenek az utóbbi években felmerültek… szóval hol máshol kaphatnának ennyire töményen és egy helyre koncentráltan válaszokat, fórumot arra, hogy mindent megbeszélhessenek, mint az Expón?

Biztos vagyok benne, hogy a nehézségeket a jelen cikket olvasó e-kereskedők közül is sokan megérezték. Ilyenkor vagy elkeseredünk, bosszankodunk, és igyekszünk egyedül, erőből megoldani a problémáinkat, vagy kifelé tekintünk, tájékozódunk, beszélgetünk egymással. Pál Feri atya előadásának gondolatisága is ehhez kapcsolódott. Ő azt emelte ki, hogy a versengés mellett nagyon fontos, hogy együttműködjünk. Motiváljuk egymást – mondta, mint ahogy a legjobb futó is csak akkor tud világcsúcsot dönteni, ha mások is vannak a mezőnyben. 

Rengeteget lehetne még mesélni a hangulatról, a finom kávéról, de a következőkben inkább röviden összefoglalom a két, talán legjobban várt előadást.

Igen, tényleg komoly visszaesés volt 2023-ban

Rögtön a Expo megnyitója után Madar Norbert, a GKID partnere, és Kulcsár István Róbert, a Shoprenter társtulajdonosa beszéltek az e-kereskedelmi trendekről és a válság hatásairól. Az előadásaikat két, különböző mintán végzett, és más módszereket alkalmazó kutatás támasztotta alá, amelyek eredménye sok tekintetben eléggé hasonló lett.

A MasterCard és a GKID Digitális Kereskedemi Körképéből minden évben izgalmas számokat, trendeket szoktunk megismerni. Madar Norbert kiemelte, hogy a koronavírus-járvány után ugyan vártak az elemzők némi visszarendeződést a hagyományos kereskedelem felé, de a 2023-as eredmények őket is meglepték. Az e-kereskedelem története során először fordult elő, hogy a hagyományos kiskereskedelem gyorsabban nőtt, mint az online – előbbi 7, utóbbi pedig csak 5,3 százalékkal tudott bővülni, ami az inflációt figyelembe véve valójában erős visszaesésnek mondható.

A rendelések gyakorisága ennek ellenére jelentősen, 7,2 százalékkal tudott emelkedni, ám a kosárértékük csupán 1,2 százalékkal bővült. Fontos adat, hogy a korábbinál sokkal több forgalom csapódott le a hazai helyett az olcsó külföldi webshopoknál – többek közt a Temunál, ami rendesen lefölözte a magyar piacot.

Nem a dömpingárakkal kell versenyezni!

Az itthoni webshopok azonban úgy tűnik, észbe kaptak. Mivel a gőzhengerszerű hirdetési stratégiával, valamint a nyilvánvalóan veszteséges dömpingárakkal nem tudtak versenyezni, inkább az ügyfélélmény növelésére (69,2 százalék), a márkaépítésre (59,8 százalék), illetve az automatizációra és optimalizációra helyezték a hangsúlyt (45,1 százalék).

Madar Norbert szerint a fentiek alapján a válságállóság titka ezekben a stratégiákban rejlik. Plusz abban, hogy a piacot jobban kell érteni, és nem úszhatjuk meg a külföldi terjeszkedést sem, ha nem akarjuk, hogy elfogyjon a lábunk alól a talaj. 

A Shoprenter Nagy Webáruház Felmérése kisebb mintán, kérdőíves alapon történik, és idén 719 webáruház töltötte ki. Itt inkább a webshopok gyakorlati működésére, stratégiáira fókuszálnak a kutatók. Arra például, hogy milyen szállítási és fizetési opciókat tesznek lehetővé, milyen termékkörrel foglalkoznak, mi a marketingstratégiájuk stb..

Kulcsár István Róbert az Expo apropójára összeállított előadásában az eredmények közül azt emelte ki, hogy tavaly az infláció, a csökkenő vásárlóerő és a hullámzó devizaárfolyam érintette a leginkább negatívan a webshopokat. Az e hatásokra adott lehetséges válaszok top 3-ja pedig: az ügyfélélmény növelése, az újravásárlásra ösztönzés, és új termék vagy termékkör bevezetése volt.  

Ismét szembesülhetünk azzal a mellbevágó adattal, hogy a hazai webáruházaknak csupán 15 százaléka értékesít külföldön is, amivel jócskán le vagyunk maradva a régióban. Kulcsár is azt hangsúlyozta, hogy meg kell keresnünk azokat a pontokat, amivel igenis fölé tudunk emelkedni a régiós és távol-keleti versenytársaknak. Mi vagyunk hazai pályán – mondta, így nekünk van a legnagyobb lehetőségünk olyan élményt adni a vásárlónak, ami miatt akár drágábban is, de tőlünk fog rendelni.

A Posta vezére is eljött

Az Expo talán az egyik leginkább várt előadása Balczó Barnabásé volt, aki “a Magyar Posta nyergében” érkezett. A jogász végzettségű Balczó 2022 novembere óta tölti be jelenlegi tisztségét, előtte pedig több kormányzati vagy ahhoz közeli pozícióban is találkozhattunk vele. Az MPL vezérigazgatójának 13 órakor kezdődő előadására dugig megtelt a legnagyobb terem. Nem csoda ez az utóbbi hetek feszült érdeklődésére visszanézve, amelyet a webshoposok tulajdonítottak a 2023 decemberében megjelent kormányrendelet nyomán.  [A Posta-ügyről mindent itt, egy helyen meg megtalálhatsz!]

A postai szállítás lehetőségének kötelező feltüntetése kapcsán rengeteg kérdés merült fel a szakma különböző fórumain, és az Expo szervezői igyekeztek a legfontosabbakat összegyűjteni. Azt azonban nem állítanánk, hogy túl sok új információt tudtunk meg Balczótól. A vezérigazgató az előadásának elején főként a Posta eredményeit méltatta. Ezeket alapvetően partnercégek bevonásával és fiókok bezárásával, illetve az MPL fulfillment infrastruktúrájának fejlesztésével értek el. A jövőbeni célokat ecsetelve tért rá arra is, hogy fontos szempontnak tartja a tulajdonosok elvárásainak érvényesítését.

“Ha a tulajdonosnak van egy iránya, egy elképzelése, egy jövőképe, egy stratégiája, akkor a menedzsmentnek az a feladata, hogy ezt végrehajtsa. Ebben az értelemben, ha az én tulajdonosomnak vagy a mi tulajdonosunknak van véleménye azzal kapcsolatban, hogy a (…) Magyar Posta milyen módon szervezze a (…) szolgáltatásait, azt mi nyilvánvalóan kötelesek vagyunk végrehajtani, bármi is legyen az”

– mondta el a vezérigazgató. [Aki ezt a gondolatmenetet úgy fordította le magában, h „tűzön-vízen át”, vagy úgy, hogy „ha azt kéri, hogy ugorj a kútba…”, akkor azzal nem tudunk nem egyetérteni.]

Expo-s értelmezősdi

Majd a már mindenki által ismert kormányrendelet ismertetésébe és értelmezésébe kezdett, illetve a Posta weboldalán és ÁSZF-jében feltüntetett információkat hallhattuk tőle. Azért a vége felé az Expo közönsége mégis megtudhatott néhány konkrétumot is a helyzet postai értelmezését illetően. Ezeket:

  • ha valakinek nem sikerül határidőre implementálni az MPL-t, valószínűleg nem fognak büntetni a hatóságok a kezdeti időszakban.
  • Szerződött partnerként a szolgáltatások fogyasztói árait a webáruház határozza meg. Ha csak regisztrált egy webshop, akkor az ÁSZF alapján meghatározott árak érvényesek. Egyéb költségeket (pl. csomagolás) fel lehet külön tüntetni. 
  • Annak érdekében, hogy megfeleljenek a volumennövekedésnek, az MPL megemeli az ügyfélszolgálati és logisztikai kapacitását.
  • Hamarosan megjelenik egy folyamatosan frissülő GYIK a Posta oldalán, amelyekben további részletek lesznek olvashatók a témával kapcsolatban.
  • Azok számára, akik egyedi fejlesztésű webshopmotort használnak, hamarosan pályázati lehetőséget indítanak az implementáció költségeinek finanszírozására.

A rövid előadás végén sajnálatos módon nem volt lehetőség további kérdéseket feltenni, így nincs más lehetőség, mint aktívan figyelni a híreket, és várni az Ecommerce Hungary állásfoglalási kérésére adott válaszokat. Remélhetőleg ez hamar megtörténik, mivel már egy hónap sincs hátra a határidő lejártáig.

A kiragadott példákból szerintem jól kiviláglik, hogy igenis rengeteg haszna lehet szakmai rendezvényekre menni, mert első kézből juthatunk hozzá olyan infókhoz, amelyek előre vihetnek minket az üzleti sikereinkben. A lényeg azonban mégis a találkozás élménye, a tapasztalatok megosztása, és hogy ilyenkor azt érezhetjük, nem vagyunk egyedül a nehézségeinkkel.