Elfelejti átvenni, “kimarad neki”, hogy több helyről is rendelt, vagy egyszerűen – brahiból, gonoszságból, “csak úgy” – tudatosan kárt okoz azzal, hogy nem veszi át az utánvéttel megrendelt csomagját. Az e-kereskedők életét megkeserítő jelenségre mostantól van megoldás. Az még kérdés azonban, hogy az utánvét eddigi problémájának kiküszöbölését segítő rendszerrel hányan fognak élni is.

Az át nem vett csomagok jelentős, gyakran milliós nagyságrendű károkat okoznak évente az online kereskedőknek. Az akut probléma feloldása és enyhítése érdekében az Ecommerce Hungary Egyesület Kisvállalati és Középvállalati Tagozata beszállt az Utánvét Ellenőr nevű hazai startupba.

A cég hazai piacon kifejlesztett megoldása anonim módon képes gyűjteni a vásárlókkal kapcsolatos tapasztalatokat. Ezeket aztán egy-egy vásárláskor lekérdezheti a rendszert használó webshop. Ha a megrendelőről kiderül, hogy korábban már több esetben sem vette át utánvétes csomagját, a kereskedő egész egyszerűen megteheti, hogy nem kínálja fel számára az utánvét lehetőségét

Az elszaporodó “utánvét-bűnözési helyzet” javítása érdekében az Egyesület említett két tagozata 10-10 százalékos részesedést vásárolt a startupban. De emelett mobilizálni akarja a tagságát is, hogy minél többen csatlakozzanak a rendszerhez. Saját érdekük is ezt kívánja, hiszen az Utánvét Ellenőr adatbázisának bővülésével egyre hatékonyabban lehet kiszűrni a problémás ügyfeleket, eseteket.

Nagy károkat okoz az utánvét rendszernek is e jelenség

Az Ecommerce Hungary a közelmúltban mintegy 200 webshoppal végzett helyzetfelmérő vizsgálatot. A válaszok alapján elmondható, hogy:

  • az utánvét aránya itthon még mindig rendkívül magas, több mint 60 százalék a megkérdezettek körében,
  • 12 százalékuknál ez az arány a 80 százalékot is meghaladja,
  • az át nem vett csomagok aránya két százalék körülire tehető,
  • átlagosan nettó 3200 Ft költséget okoz egy ilyen meghiúsult rendelés,
  • a válaszadók többségénél ez évente százezer és félmillió forint közötti kárt okoz,
  • 15 százalékuk viszont ennél is nagyobb, akár egymillió forintos veszteségről számolt be,
  • az így keletkezett kár összértéke évente 3 milliárd forint körül mozog.

Ormós Zoltán, az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának vezetője a felméréssel kapcsolatban azt mondta a Kosárértéknek, hogy a helyzetkép mellett kíváncsiak voltak az okokra is. Ez utóbbi alapján úgy tűnik, hogy a legtöbben a vásárlói közömbösséget, hanyagságot tekintik a helyzetet kiváltó oknak. Ezt követte az a jelenség, amikor a vevő több webshopból is megrendeli ugyanazt a terméket, majd átveszi az egyiket, de a többinél nem jelzi a vásárlástól való elállást. De sokan egyszerűen csak szórakoznak, “webshopbetyárkodnak”, már a vásárláskor sem komoly a szándékuk, vagyis tudatosan okoznak károkat a kereskedőknek.

Ormós az Utánvét Ellenőrtől azt várja, hogy az jelentősen javíthatja a hazai webshopok hatékonyságát, de a kockázat- és költségcsökkentését is, ezáltal pedig: a versenyképességüket. A kisvállalati tagok számára az Egyesület kedvezményes rendszerhasználati díjat fog ajánlani, és mindenkit buzdítanak a rendszerhez való csatlakozásra.

Cél, hogy a webshopok többsége belépjen

Radics Ottót, az Utánvét Ellenőr Kft. ügyvezetőjét megkérdeztük a rendszer működésének részleteiről. A szakember elmondta, hogy a vásárlók azonosítása egyes személyes adataik alapján történik, amelyeket hash-elt formában gyűjtenek, tárolnak és adnak át a webshopok felé. 

Amikor egy vásárlás történik, a webshop lekérdezi, hogy az adott vevő bent van-e az adatbázisban, és milyen a reputációja. Ezt egy -1 és +1 közötti indexált értékben képzik le az átvett és át nem vett rendelésekből számolva. A mutatót a kereskedők egyedileg állíthatják be, de jellemzően 0,5 és 0,9 között szokták megadni. Ha a vevő nem éri el a beállított értéket, akkor a webshop vagy automatikusan nem kínálja fel számára az utánvét lehetőségét. Vagy: küld egy figyelmeztetést, amely alapján a kereskedő eldöntheti, hogy engedi vagy tiltja számára ezt az opciót. 

Radics Ottó hangsúlyozta, hogy nemcsak az utánvétes vásárlások adatait gyűjtik, így ha valaki ilyen vagy olyan okokból “feketelistára” kerül, javíthat a reputációján, amennyiben más fizetési opcióval átveszi a csomagokat.

Jelenleg 1,1 millió egyedi azonosítót tárolnak, és eddig 3,9 millió lekérdezés futott be a rendszerbe. A felhasználók száma 1264, amelyhez 1350 webáruház tartozik. Mivel a hazai webshopok száma a becslések szerint 20 és 30 ezer között lehet, most még alacsonynak mondható a felhasználók aránya, de az Utánvét Ellenőr ügyvezetője optimista:

“Nagyon erős jelzésnek gondolom, hogy az Ecommerce Hungary a kezdeményezésünk mellé állt. A piac 10 százalékos részarányának lefedése rövid távon szép eredménynek mondható, de abban bízom, hogy a jövőben a hazai webshopoknak akár jóval több, mint a fele is csatlakozni fog a rendszerünkhöz”

– tette hozzá.

A “nehézfiúk” is mögé állnak

Zabari István, a Középvállalati Tagozat vezetője szerint az jó ugyan, hogy a fogyasztói jogokat az elmúlt években sikerült kibővíteni. De itt az ideje annak is, hogy az e-kereskedők érdekeit is komolyabban védjék. Fontos, hogy mindezt megfeleljen a GDPR-előírásoknak, illetve minden más adatvédelmi követelménynek is, de szerinte az az Utánvét Ellenőr megoldásával ez maximálisan teljesül. A webshopok így ugyanis nem tárolnak érzékeny adatokat, és nem is tudják beazonosítani az ügyfeleket. 

“Az egyik tagunknál, amikor ellenőrzött egy rendelést, kiderült, hogy az adott ügyfél abban az évben náluk már 11-szer nem vette át a csomagját. A rendszer adatai szerint pedig több más helyen is ugyanezt tette. Ezzel a jelenséggel kezdenünk kell valamit” – mondta Zabari István.

A középvállalati tagok számára az Egyesület ingyenes hozzáférést fog biztosítani az Utánvét Ellenőrhöz, ami jelentős adatbázis-növekedést hozhat majd. A tagozat vezetője úgy véli, ez megéri a tagoknak, hisz a tagsági díj kevesebb, mint a rendszer éves használati díja lenne. “Futárszolgálatokkal és logisztikai szolgáltatókkal is tárgyalunk arról, hogy adjanak be adatot. Ezzel drasztikusan meg tudjuk majd növelni a rendszer hatékonyságát, ami mindenkinek nagyon előnyös lesz” – tette hozzá a vezető.