Általánosságban igaz az e-kereskedelmi piac B2B szegmensére, hogy sok szó esik az AI-ról, de a digitális alkalmazásokat a szektorban mégis csak lassan vezetik be. A logisztika esetében különösen igaz ez – írja a Digital Ecommerce 360, amely szerint az „időhúzás” itt még inkább jellemző.
A nemzetközi árufuvarozásban ismert foglalási és fizetési platformot üzemeltető Freightos friss felmérést készített. Az elsődleges célpontokat a logisztikai vezetők jelentették. A jelentés szerint a logisztikai vezetők sokkal többet beszélnek a mesterséges intelligencia használatáról, mint amit valóban tesznek is. (Ezzel kapcsolatban érdekes összecsengések vannak a magyarországi ecommerce és logisztika kilátásait illetően.)
Még csak kísérletezgetnek vele
A felmérésben a célba vett szakemberek túlnyomó többsége arról számolt be, hogy a saját rendszereik működtetésében, illetve: annak bizonyos aspektusaiban kihasználják és ki is fogják használni az AI-ben rejlő potenciált. Valójában azonban ez csupán ködös jövőidő, a logisztikai szervezetek közül igen kevesen, alig 15 százalékuk használ bármire is mesterséges intelligenciát. Ráadásul: a használók majdnem fele (hét százalék) egyelőre valamilyen pilot projektben vagy kísérleti fázisban használja az AI-t.
„A felmérésünkből egyértelmű volt, hogy az AI nem csak egy technológiai divatszó. A válaszadók 96 százaléka úgy gondolja, hogy ez hatással lesz a logisztikára”
– mondja Eytan Buchman logisztikai marketing igazgató. Hozzátette: a felmérés arra is rámutatott, hogy jelenleg még csupán az első nap zajlik ebben a történetben. Ezek ismeretében kell tudni értelmezni az alábbi számokat is, melyek megmutatják, hogy az AI-t használó szállítmányozók és fuvarozók mire is használják fel a munkájukban a gépi tudást:
- árképzés (64%)
- ügyfélszolgálati automatizálás (56%)
- rendszerszintű műveletek (51%)
- értékesítési funkciók (35%)
- szoftverfejlesztés (24%)
Buchman szerint kevés dolog lesz, amit a logisztikában ne érintene meg az AI.
Gates megmondta jó előre
A Microsoft guruból lett üzleti filantróp Bill Gates nemrég a saját blogján azt írta, hogy a mesterséges intelligencia legalább olyan jelentős változásokat hoz majd az életünkben, mint az internet.
„A mesterséges intelligencia fejlesztése ugyanolyan alapvető, mint a mikroprocesszor, a személyi számítógép, az internet és a mobiltelefon létrehozása. Megváltoztatja az emberek munkavégzését, tanulását, utazását, egészségügyi ellátását és az egymással való kommunikációt. Egész iparágak fognak átrendeződni körülötte. A vállalkozások megkülönböztetik magukat attól, hogy milyen jól használják”
– írta az amerikai üzletember. Gates úgy látja: ma már nehéz volna elképzelni, hogy versenyképes lehet bármely ellátási lánc internet nélkül.