Recesszió, infláció, nemzetközi versenytársak…számos kihívás áll a hazai e-kereskedők előtt. Az Ecommerce Hungary Egyesület közel két évtizede rendezi visegrádi konferenciáját, amelynek fő szervezőjével, Bognár Ákossal beszélgettünk.

Az idei konferenciátok már a tizenkilencedik lesz, amelynek a „Látjuk a jövőt!” nevet adtátok. Milyen jövőképet lehet most látni a hazai e-kereskedelemre vonatkozóan?

A covid utáni hatalmas fellendülés után egy picit megtorpant az e-kereskedelem eddig töretlen fejlődése. Ennek megfelelően a konferencia célja jövőképet mutatni. Idén nagyon sok külföldi előadót hívtunk, hogy lássuk, a környező országokban (és főleg a kicsit fejlettebb nyugati piacokon, Angliában, Németországban, Franciaországban, Ausztriában) milyen irányzatok segítik a kereskedőket, hogy jobban vevőikre találjanak a logisztika, a marketing, új fizetési módok és a mesterséges intelligencia segítségével. Az elmúlt két évben kifejezetten látszódott a fulfillment térnyerése, illetve az európai szintű szállítási költségek racionalizálódása – végre a logisztika kezd olyan irányt venni, amely még inkább arra sarkallja a hazai kereskedőket, hogy végre bevegyék a külföldi piacokat is. Ma már jóval olcsóbb egy terméket kiszállítani mondjuk Lengyelország északi részére is, mint két évvel ezelőtt, sőt akár már a hazai raktározást megkerülve, pofonegyszerűen elhelyezhetjük a jobban forgó készletünket mondjuk egy lengyel fulfillment raktárban, így akár még aznap vagy másnap is szállíthatunk – egy magyar irodából működve.

Mik azok a tényezők, amelyek véleményed szerint jelenleg a legerősebben befolyásolják ezt a szektort?

Nem mehetünk el amellett, hogy az elmúlt évben Európa legmagasabb inflációs számait hoztuk, ez nyilvánvalóan befolyással van a hazai e-kereskedelemre is. Ugyanakkor a hatékonyabb működés most még jobban előtérbe került, itt az ideje kicsit gatyába rázni a cégeink működését, ehhez nagyon sok segítséget lehet találni. A konferencián rengeteg előadó hoz a saját területén előremutató újításokat, innovációkat – igyekszünk minél több gyakorlati példát, esettanulmányt is mutatni.

Az előadások tematikáját nézve talán a két legerősebb hívószó a recesszió és a külföldi piacra lépés, illetve az ezekkel kapcsolatos kihívások. Hogyan tudjátok támogatni ezekben a hazai e-kereskedőket?

A harmadik hívószó pedig a mesterséges intelligencia, és ezzel a másik két hívószót ki is ütöttük a nyeregből. Őrületes látni, hogy alig néhány hét vagy hónap leforgása alatt mennyi olyan eszköz látott napvilágot, ami az üzleti élet legkülönfélébb területeire nyújt valamilyen költséghatékony és gyors megoldást. Több előadás is bemutatja majd, hogyan tudjuk ezeket már most azonnal is hasznosítani – nincs idő most a „megúszásra”, kivárásra, azonnal el kell kezdenünk alkalmazni ezeket az eszközöket. Ilyen értelemben a lehető legjobbkor jön az AI, hiszen a gazdasági visszaesés éppen arra sarkallja a kereskedőket, hogy új lehetőségek felé nézzenek.

Ami a külföldi piacra lépést illeti, a szakma már hosszú évek óta szajkózza, hogy éljenek a kereskedők ezzel a lehetőséggel, menjenek minél előbb külföldre. Nyilvánvalóan látszódik, hogy a hazai vállalkozói környezet kicsit másképp működik, mint a környező országoké. Jól látható, hogy amíg a román, a cseh, a szlovák és a lengyel cégek jelentős erővel vannak jelen a hazai piacon, ez fordítva már nem igaz. A tavalyi konferenciát szinte teljesen ennek a témának szenteltük, és idén is sok olyan előadót hoztunk, aki példákkal mutatja be, hogyan érdemes meghódítani más piacokat. Muszáj erre a témára még jobban rágyúrnunk, és nem csak a környező országokba menni, hanem „nyugatra” is – hozunk példákat, megoldásokat erre is.

Az ügyfélszolgálaton és a szövegíráson túl szerinted milyen területeken lehet hasznos a mesterséges intelligencia az e-kereskedőknek?

Ha ugyanezt a kérdést felteszed tíz perc múlva, akkor valószínűleg már mást fogok rá válaszolni, holnap pedig lehet hogy már öt javaslatom is lesz. Fantasztikus látni, hogy a semmiből néhány hónap alatt nemcsak egy önálló iparág nő ki a szemünk láttára, hanem gyakorlatilag az AI segítségével az élet szinte minden területére megjelennek eszközök, applikációk. A konferencián létrehozunk egy „AI demo” társalgót, ahol szakemberek segítségével ki is próbálhatjuk azokat az eszközöket, amelyek az üzleti életet, az e-kereskedelmet, az ügyvitelt és a marketinget segítik.

Az előadókat tekintve erős felhozatallal készültetek idén is. A programból mely előadásokat tudnád leginkább kiemelni?

Idén is eljön Balogh Petya, aki most elsősorban nem mint befektető, hanem inkább mint technológiai szakember világít rá a mesterséges intelligencia technológiai forradalmára, és arról fog beszélni, hogy az üzleti életben megkerülhetetlen új eszközök hogyan fogják átszőni az e-kereskedelmet is. Elhívtuk Hajós Andrást, aki a Dalfutár produkció üzleti hátterét, megvalósítását mutatja be egy hosszabb előadásban, ami ugyan nem közvetlen e-kereskedelmi téma, mégis úgy érezzük, hogy jó látni olyan példát, amely üzletileg sikeres lehet az interneten, ami egyedülálló, ami merész, ami a televíziózástól eltérő. Az esti gálavacsorán Hajnóczy Soma kétszeres bűvész világbajnok nem csak kézügyességével és humorával szórakoztat majd bennünket, de előtte egy kerekasztal beszélgetésben mint influenszert és webáruház tulajdonost is kifaggatjuk arról, hogy hogyan építette fel vállalkozását. A teljes programot itt találjátok.