A mesterséges intelligenciára épülő technológiák már régóta jelen vannak, és számos területen, így az e-kereskedelemben is használjuk őket. Áttekintjük a legfontosabb felhasználási területeiket, és az integrációs lehetőségeket.

Mi a mesterséges intelligencia?

A tudományos-fantasztikus irodalomban a mesterséges intelligenciát (AI) általában az emberi döntéshozatali folyamatokat utánzó gépek öntudatra ébredésével azonosítják. A jövőbeli technológia és a világméretű hálózatok erőforrásait kihasználva az AI-k képességei messze túlmutatnak az ember által elérhető határokon, mivel nemcsak azonnal elérhető minden létező információ számukra, hanem ezek feldolgozása és a döntéshozatal is szinte azonnali. Ráadásul mivel az AI cselekvése nincs korlátok közé szorítva a sebesség által, így az embernek megérteni sincs ideje a döntést, ami már meg is változtatta a világát.

Nem véletlen, hogy számtalan könyv, film, sorozat, számítógépes játék is foglalkozik azzal az utópisztikus kiindulóponttal, ahol az elszabadult AI majdnem kiirtotta az emberiséget. Példaként lehetne említeni a Dűne könyveket, a Warhammer 40K világát, a Mass Effect játékokat, vagy akár a Mátrix és Terminátor filmes univerzumokat.

Az AI már tényleg mesterséges intelligencia?

Nem, még nem az, és nem is lesz az belátható időn belül a jelenlegi tudásunk alapján – bár arról lehetne vitatkozni, hogy ha nem a megfelelő módon használjuk, és túl nagy hatalmat adunk nekik, a jelenlegi rendszerek is okozhatnak problémákat.

Az AI mint kifejezés olyan gépi alapú rendszerekre utal, amelyek az ember által meghatározott célok alapján valós vagy virtuális környezetet befolyásoló előrejelzéseket, ajánlásokat vagy döntéseket hozhatnak.

2020-ban a mesterséges intelligencia kutatása jelentős előrelépést tett, és számos trend jelent meg a területen. Az első, ami ezek közül betört a köztudatba, az a Deepfake technológia volt, aminek segítségével lényegében képeket, videókat és hanganyagokat lehet hamisítani, amennyiben az adott célszemélyről megfelelő mennyiségű referenciaanyag áll rendelkezésre. Ez jogilag, etikailag, sőt akár nemzetbiztonságilag is rendkívül ingoványos talaj. Ráadásul technikailag mára már triviális, nem kell hozzá szerverpark vagy az átlagembernek elérhetetlen szoftver: egy közepesen erős számítógéppel, kis kutatással és gyakorlással meglepően jó eredményt érhet el egy laikus is.

A következő nagy hírverést az AI képgenerálás kapta, hiszen ezek használatához már minimális technikai tudásra sem volt szükség: elég volt egy weboldalon szövegesen megadni a paramétereket, és kapcsolókat állítgatni ahhoz, hogy elképesztő minőségű és teljesen egyedi képeket kapjunk. Ezeket a szolgáltatásokat ma már nagyméretű szerverparkkal rendelkező cégek nyújtják, mivel az AI betanításához és működtetéséhez hatalmas számítási és adattárolási kapacitásra van szükség.

A legújabb, és messze legjelentősebb lépést az OpenAI GPT rendszere hozta, ami pár hónapja teljesen felforgatta a világot azzal, hogy az AI a megadott szöveges inputok alapján valóban intelligens és hasznos válaszokat tudott adni a felhasználóknak. Bár ennek, és a hasonló LLM (Large Language Models) rendszereknek is vannak gyengeségei, okosan használva mára már nagyon sok ember munkáját megkönnyítette – vagy ha pesszimista szemüvegen át nézzük a helyzetet, akkor akár feleslegessé is tette.

Hogy működik az AI?

Amit jelenleg AI-nak hívunk, az lényegében egy “fekete doboz”, amit hatalmas mennyiségű inputtal, egy-egy speciális célra kihegyezve megtanítunk arra, hogy a számunkra kedvező eredményt adja vissza a másodperc törtrésze alatt. A betanítás művelete és a működési logika nagyon leegyszerűsítve a következő ábrán látható:

AI megoldások az e-kereskedelemben
Forrás: simplilearn.com

Ehhez képest a GPT-3 és a hozzá hasonló utódrendszerek minőségi ugrást jelentenek mind a bevitt adat mennyiségében, mind pedig a kapott eredmény minőségében. Így nem csoda, hogy felforgatták a világot, és mindenki róluk beszél.

AI az e-kereskedelemben

Mostani cikkünkben azonban nem a ChatGPT a fő fókusz, hanem az e-kereskedelmi rendszerekben alkalmazott mesterséges intelligencia képességei, amelyeket már évek óta használunk. Szó lesz arról is, hogy a jelenlegi ismereteink alapján milyen lehetőségeket látunk még ebben a technológiában e-kereskedelmi szempontból.

Chatbotok

A felhasználókkal való kommunikációt megkönnyítő, vagy akár teljesen automatizáló chatbotok már nagyon régóta elérhetőek. A chatablakot indító kis ikon a webáruház jobb alsó sarkában már szinte alapfelszereltségnek számít.

Ezek a robotok a szoftver minőségétől függően olykor csak üzenetrögzítő vagy tematikus elosztói szerepet látnak el, de volt olyan, hogy már negyed órája beszélgettem egy nagyon kedves hölggyel, mire végre leesett, hogy valójában csak egy nagyon jól betanított robot volt, aki addig minden létező kérdésre megfelelő késleltetéssel, teljesen emberi módon válaszolt. Csak azért “vallotta be”, hogy ő egy robot, mert olyan, technikai jellegű kérdést tettem fel, amire nem tudott válaszolni.

A chatbotok nagy mértékben megkönnyítik az ügyfélszolgálat munkáját, és egyben csökkentik a humánerőforrás-igényt is, mivel így az embereknek csak a valóban komplex problémákkal kell foglalkozni. Ideális esetben jó eséllyel növelhetik a felhasználók elégedettségét is, amennyiben gyorsabban választ tudnak adni a vonal túlsó oldalán lévő embernél, aki természetesen csak munkaidőben érhető el, az optimálisnál biztos hosszabb várakozási idő után.

Intelligens keresés

A vásárlók körében manapság a keresés funkció egyértelműen előnyt élvez a tradicionális navigációval szemben. A felhasználók egyre inkább tudják, hogy pontosan mit akarnak. Nem csak nézelődni, hanem eleve céllal érkeznek az áruházi felületre, és a célt a leggyorsabban a kereső használatával tudják elérni. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a kereső egy modern, a puszta keresésen túlmutató szolgáltatás legyen.

Ma már alapvetésnek számít, hogy a keresőmezőbe kattintva, az első karakter begépelése előtt a rendszer ajánlatokkal bombázza a vásárlót. Az is evidens, hogy pár karakter után már releváns termék-/kategória-/cikktalálatokat mutatunk, ha pedig ezek között a felhasználó nem találja meg amit keres, a “További találatok” linkre kattintva az összes releváns terméket mutatjuk a találati oldalakra navigálva.

Hogyan segít ebben az AI?

Egyrészt a felhasználó korábbi vásárlási előzményeit, vagy akár más oldalakon való aktivitását is figyelembe véve, “gondolatolvasóként” már értékes ajánlatokat mutat a valódi keresési input megadása előtt. Másrészt a bevitt karakterek alapján megtanulja a szokásos elgépeléseket, illetve a “nagy többség nem tévedhet” elv szerint helyezi sorrendbe a találatokat.

Persze a lehetőségek ebben még nem merülnek ki: a rendszer a találatok további manipulálásával segíthet megszabadulni a beragadt készletektől, vagy előre beállított paraméterekkel akár előnyösebb színben feltüntetni bizonyos termékeket úgy, hogy az előző bekezdésben említett funkciókkal se legyen ütközés.

Termékajánlás

A másik fő terület, ahol már évek óta AI segíti az eladásokat, a termékajánlás – főként a termékek adatlapján, illetve a kosároldalon. Itt is lehet használni a webáruházakba beépített, manuális vagy szabályalapú összerendeléseket, de ha lehetőséget adunk az AI-nak, hogy megfigyelje a valós vásárlói viselkedést, rövid időn belül előbb fogja tudni, hogy mire van szüksége az adott vásárlónak, mint ahogy egyáltalán felmerülne benne az igény egy kiegészítő termékre.

A vásárlói előzményeket és a sok felhasználó korábbi tapasztalatait elemezve az AI arra is “rájöhet”, hogy az adott termék nem feltétlenül a legmegfelelőbb a vásárló igényeinek kielégítéséhez. Például ha a vásárlási előzményekből, vagy az éppen böngészésre használt eszközt felismerve az AI arra a következtetésre jut, hogy a felhasználónak Samsung telefonja van, lehet, hogy nem Apple termékeket fog első helyen ajánlani, hacsak nem ez a kifejezett célja az adott áruháznak.

A korábbi vásárlási előzményeket elemezve az AI akár olyan alternatív forrásokat is felhasználhat, mint a vásárlói értékelések, amik alapján meg tudja jósolni, hogy egyes termékek vajon tényleg jól működnek-e együtt. Ezeket a “Mások ezt is a kosárba rakták” szekcióban megjelenítve nagyobb eséllyel ajánlhat valóban nyerő kombinációkat, amivel növelheti a vásárlói elégedettséget is.

Mindezek mellett az AI képes felismerni a trendeket, és az éppen divatos termékeket előtérbe helyezni, vagy akár vizuális hasonlóság alapján termékalternatívákat ajánlani.

Perszonalizáció

Az AI akkor is segíthet, ha az adott felhasználó nem konkrét céllal jött az áruházunkba, hanem csak most fedezte fel azt, és meg akarja nézni, hogy mit is lehet itt kapni. Amennyiben el tud érni valamilyen felhasználói profilt a vásárlóról, az AI már a kezdőlapon releváns ajánlatokat tud mutatni. Ennek hiányában hasznos lehet a korábbi vásárlóktól származó adathalmaz, amely alapján – akár a felhasználó demográfiai adatait is figyelembe véve – a hozzá leginkább illő perszónának megfelelő termékeket tudjuk kiemelt helyen ajánlani.

Hogyan építhetjük be ezeket?

Fontos tudni, hogy a fent említett funkciók jó részét mind webáruházmodulokkal, mind third-party szolgáltatások integrálásával meg lehet valósítani. Azt viszont észben kell tartani, hogy modulok használata esetén az extra funkciók gyakran ugyanazt a szervererőforrást használják, mint a webáruházunk, ami teljesítménybeli csökkenést eredményezhet.

Több third-party megoldást is megvizsgáltunk, például a sok webáruházban már amúgy is használt Algolia kereső is rendelkezik termékajánlás funkcióval. Sok más technológia is létezik, amelyek integrációja viszonylag kockázatmentes, gyorsan megvalósítható illetve cserélhető, mivel a működésükhöz általában egy JavaScript kód beillesztésére és egy terméklista megadására van szükség.

Összetett megoldás Enterprise környezetben

Itt külön ki kell emelni az Adobe Sensei termékcsaládot, ami a cég AI megoldásainak gyűjteménye, és elérhető a teljes Adobe ökoszisztéma minden alkotóeleméből, így az Adobe Commerce-ből is.

Kifejezetten csak az Adobe Commerce-re szűkítve a Sensei egy csomagban nyújtja a korábban említett intelligens kereső (Live Search) és termékajánlás (Product Recommendations) funkciókat, melyeket kiegészít egy intuitív, az adatok elemzését nagymértékben megkönnyítő dashboarddal.

Miben jobb az Adobe megoldása, mint más third-party szolgáltatások?

Mivel az Adobe Sensei és az Adobe Commerce is egyazon ökoszisztéma része, nem kell bajlódni a szolgáltatások integrálásával, mivel azok automatikusan, egy csomagként működnek, és közös adatbázist használnak. A teljesítménnyel sem lehet probléma, mivel az Adobe által nyújtott infrastrukturán belül a Commerce Cloud elkülönül a SaaS-ként futó Sensei-től. A szolgáltatás ráadásul jövőbiztos, mivel egy ökoszisztéma révén mindkét szolgáltatás változásait automatikusan integrálják mindegyik Adobe termékbe, azaz ha a Sensei-ben egy új adattípus válik elérhetővé, annak feltöltéséhez nem kell új API-t fejleszteni a webáruházban.

A varsói Adobe konferencián bemutattak egyedi felhasználói tevékenységekhez kötött, perszonalizált workflow-kat is, amiket az Adobe Experience Managerben lehetett alkotóelemekből összerakni. Új látogatókat például regisztrációra motiváló bannerrel lehet célozni, mellyel automatikusan kaphatnak 10% kedvezményt az első vásárlásból, majd amikor ugyanez a vásárló immár bejelentkezve visszatér, a korábbi helyén valamilyen más szabály szerint beállított bannerrel vehetjük rá őt további, általunk preferált tevékenységekre.

Összegzés

Amennyiben ebben a gyorsan változó technikai környezetben meg szeretnénk őrizni a pozíciónkat, vagy versenyelőnybe is szeretnénk kerülni a konkurenciával szemben, a cikkben leírt AI szolgáltatások használata nem kerülhető meg. Függetlenül attól, hogy jelenleg milyen webáruházmotort használunk, esetleg még csak most tervezzük az új áruházunkat, ezekkel számolni kell. Keresd szakértőinket, akik szívesen beszélgetnek veled a különböző technológiai lehetőségekről és az AI megoldások bevezetéséről!

(Támogatott tartalom)

Szükséged lenne automatizációra?

Mi már biztosan megcsináltuk.
Nézd meg az OANDER saját fejlesztésű integrációs platformjának, az Oander Connect-nek a funkcionalitását, vagy írj nekünk egy üzenetet!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.