Elveszi-e a mesterséges intelligencia a szövegírók munkáját?

Elveszi-e a mesterséges intelligencia a szövegírók munkáját?

Utánajártunk, hogy a legújabb AI technológia alkalmas-e arra, hogy kreatív szövegeket hozzunk létre a segítségével.

Ma már szinte nincs olyan feladat, amit egy “jól képzett” AI ne tudna elvégezni, legyen szó napi ügyfélszolgálati teendőkről, fordításról vagy akár komplex matematikai feladatok megoldásáról. Sőt, ennél kreatívabb területeken is alkalmazható a mesterséges intelligencia, hiszen 2016-ban például megszületett az első pop dal, amit teljes egészében AI hozott létre a Beatles stílusában – és valljuk be, ennél rosszabb, ember által alkotott számok is születtek már a zenetörténetben:

Egyre többet találkozhatunk olyan hirdetésekkel is, amelyben mesterséges intelligencia segítségével hozhatunk létre absztrakt képeket egy általunk megadott témában, de akár videókat is, mint például a Pink Floyd Echoes című dalához készült klip:

AI és szövegírás: gyakran az emberek is bedőlnek neki

Ezek után egy olyan feladat, mint a kreatív szövegírás, elsőre gyerekjátéknak tűnhet egy ilyen rendszerrel. Számos olyan weboldallal találkozhatunk, amit teljes egészében mesterséges intelligencia generált, és vannak külön erre specializálódott szolgáltatók, mint például a The Grid, vagy a Wix ADI. Ezek természetesen változó minőségűek, de a megfelelő finomhangolással egy egyszerűbb webshopot képesek lehetnek úgy legenerálni, hogy az a kevésbé felületes szemlélő számára se tűnjön fel.

A 2015-ben létrehozott OpenAI startup, amelynek alapítói között a Tesla-vezér Elon Muskot is megtalálhatjuk, már komoly eredményeket ért el GPT2 és GPT3 modelljeivel, és a közelmúltban állt elő a legújabb, ChatGPT elnevezésű rendszerével, amely különösen fejlett képességeivel igencsak lázban tartja a közvéleményt. A dialógusokra kifejlesztett, de szinte bármilyen szöveg létrehozására alkalmas modell felülete regisztrációt követően szabadon hozzáférhető. További jó hír, hogy több nyelven – köztük magyarul is – ért, habár elsősorban angol nyelvre lett optimalizálva, ezért sajnos más nyelveken csak kevésbé jó eredményeket kapunk.

A technológiai és SEO szakemberek szerint ez a fejlesztési irány jelentős hatással lesz a web jövőjére. Az AI által generált tartalmak, köztük az OpenAI technológiájával létrehozott szövegek minősége már most is gyakran elég jó ahhoz, hogy megtévessze az emberi olvasókat. Szertics Gergely AI szakértő kérdésünkre elmondta, hogy az említett ChatGPT már egy fejlettebb modellen alapul, amely a cég következő, GPT4-es technológiájának előfutára. De már az előző verziókat is sokan használták webes tartalmak generálására, sokszor angol nyelvű eredményeket magyarra fordítva olyan, szintén gépi tanuláson alapuló eszközökkel, mint a DeepL Translate.

Tapasztalatai szerint e-kereskedelmi területen már most is sokan használnak ilyen eszközöket különféle tartalmak, például termékleírások generálásához. Az eredmények persze nagyban függenek a megadott paraméterektől, amelyeket az új modellben már szövegesen tehetünk meg úgy, hogy részletesebb instrukciókat adunk meg.

Kézenfekvő tehát a kérdés: valóban ki tudjuk-e váltani a szövegírók munkáját egy “gépi kolléga” segítségével, vagy ez még a jövő zenéje? Hogy közelebb kerülhessünk a válaszhoz, mi is leteszteltük ChatGPT-t, különböző típusú szövegeket kérve tőle. Lássuk az eredményeket!

1. Írj egy cikket az e-kereskedelem aktuális trendjeiről!

Ennyi instrukciót megadva, a szöveg hosszát 800 leütésben maximalizálva a következő eredmény született:

Az e-kereskedelem aktuális trendjei közé tartozik a mobilos vásárlás növekedése, a személyre szabott ajánlatok és kedvezmények népszerűsége, valamint a biztonságos és gyors fizetési megoldások elterjedése. A m-kereskedelemnek, azaz a mobilos vásárlásnak köszönhetően a vásárlók bármikor és bárhonnan megrendelhetik kedvenc termékeiket, így a kereskedőknek is egyre fontosabbá válik a mobilbarát webáruház kialakítása.

A személyre szabott ajánlatok és kedvezmények növelik a vásárlók lojalitását, így egyre több kereskedő alkalmazza ezt a megoldást. A fizetési megoldások terén pedig az online bankkártyás fizetések és a mobilos fizetési alkalmazások terjednek el leginkább.

Az e-kereskedelem terén tehát a biztonságos és gyors fizetési megoldások, a mobilos vásárlás és a személyre szabott ajánlatok jelentik a legnagyobb trendeket. Ezek segítségével a kereskedők sikeresebbé tehetik webáruházaikat, míg a vásárlók kényelmesebben és biztonságosabban vásárolhatnak kedvenc termékeiket.

Nem is olyan rossz, igaz? A rendszer megértette, hogy mit szeretnénk tőle, a mondanivalóval nagy vonalakban egyet lehet érteni, a nyelvtan néhány magyartalan formát kivéve (pl. “vásárolhatnak kedvenc termékeiket”) rendben van. A szövegkohézió eszközeit is megtaláljuk a bekezdések és az egész cikk szerkezetében is: a bevezetőben felsorol 3 trendet, majd azokat kifejti, a végén összefoglalja. Persze túl eredeti gondolatokat nem tartalmaz, de alapvetően használható szöveget kaptunk.

2. Írj egy reklámot versben a Tesla új autómodelljéről!

A vers műfaját persze csak a tesztelés kedvéért kértük, de az AI ezt is megértette (próbálkoztunk szonett formával is, de sajnos eddig már nem terjedt ki az irodalmi műfajok ismerete). A végeredmény pedig:

Új autómodell a Tesla,
környezetbarát, ámde gyors.
Kényelmes, stílusos,
mindenki álma az új autó.

Nincs már üzemanyag szükség,
csak töltőállomásra van szükség.
Környezetünknek így örülhetünk,
hiszen nem szennyezzük tovább.

Tesla, Tesla,
új autómodell,
élvezd a vezetést,
a sebességet és a kényelmet.
Válaszd a Tesla-t,
és utazz a jövőbe!

A “versike” színvonala épphogy elérte a kereskedelmi rádiókban gyakran hallható szlogenekét – művészi értékkel aligha dicsekedhet.

3. Írj egy termékleírást az Xbox series x konzolról, összehasonlítva a series s konzollal!

Ami talán az olvasóink számára leghasznosabb lehetne, ha a termékoldalon lévő mikroszövegekeket jó minőségben le tudná generálni egy ilyen rendszer, akár más termékekkel összehasonlítva. A fenti kérést indítva, 500 karakterben maximálva a következő szöveget kaptuk:

Az Xbox Series X konzol a legújabb és leghatékonyabb Xbox konzol. A Series X konzol több százszor gyorsabb, mint az Xbox Series S konzol, és támogatja a 8K felbontást is. A Series X konzol nagyobb belső tárhelyet is biztosít, így több játékot tárolhatsz rajta anélkül, hogy törölnél valamit. A Series X konzol az új generációs játékokat is képes futtatni, így a legújabb játékokat is élvezheted vele. Ha szeretnél a legújabb technológiát a játékokhoz, válaszd az Xbox Series X konzolt!

Talán még egy éles szemű vásárló sem szúrná ki, hogy ezt a leírást nem ember írta. Néhány szóismétlést, és az enyhe kulcsszóhalmozást leszámítva teljesen használható szöveget kaptunk, és ha a kérést tovább finomítjuk, valószínűleg korrekt eredmény születik.

Mennyire értékeli ezeket a Google?

A keresőalgoritmus fejlesztése és az erről való kommunikáció évek óta az eredeti, a felhasználóknak szóló tartalom ösztönzéséről szól – jó példa erre a legutóbbi Helpful Content Update, amely gyakran előkerül cikkeinkben. A SEO specialisták ezért élénken figyelik a tendenciákat, és vizsgálják, hogy valóban bünteti-e a kereső az AI által generált tartalmakat. A témában az egyik legnépszerűbb, több mint 1 millió feliratkozóval rendelkező YouTube csatorna szerzője, Neil Patel kutatásában kimutatott némi visszaesést ezek átlagos pozícióiban, de szerinte sem annyira éles a különbség.

A Google képviselői egyelőre nem foglaltak határozottan állást az AI által generált tartalmakkal kapcsolatban. Az Insidernek adott nyilatkozatában Danny Sullivan, a Google szakértője azt mondta, hogy a vállalat legutóbbi keresési frissítései inkább az olyan oldalak kigyomlálására összpontosítottak, amelyeket kizárólag az algoritmus kijátszása céljából hoztak létre, nem pedig az AI-val készült oldalak büntetésére. “Rendszereink inkább a tartalom hasznosságára összpontosítanak, mint arra, hogy hogyan készült” – mondta Sullivan. “Ez lehetővé teszi számunkra, hogy következetesen jó minőségű eredményeket adjunk, miközben csökkentjük a keresőben a nem hasznos tartalom minden formáját, függetlenül attól, hogy azt emberek vagy automatizált folyamatok hozták létre.”

“A mesterséges intelligencia képes megváltoztatni a keresést, ahogyan azt ismerjük” – mondta el Sridhar Ramaswamy, a Google hirdetési csapatának korábbi vezető alelnöke, aki a Neeva nevű kereső startup társalapítója. Azok a jelek, amelyekre a Google a minőséget illetően támaszkodott, mint például a domain és az arra mutató linkek, “egyre kevésbé lesznek relevánsak” – tette hozzá.

A gépi tanuláson alapuló rendszerek rohamos fejlődése tehát alapjaiban változtathatja meg a szöveges tartalmaink létrehozását is, és ha teljesen még nem is bízhatjuk rájuk ezt a feladatot, mindenképp nagy segítséget nyújthatnak a mindennapi munkában.

mm
Buzás Attila

Újságíró, e-kereskedelmi szakértő, a Kosárérték magazin főszerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!