Ez történt az e-kereskedelemben 2018-ban

Ez történt az e-kereskedelemben 2018-ban

Ismét elérkezett az évvégi visszatekintés, összegzés ideje, ezért szokásunkhoz híven újra összegyűjtöttük, hogy 2018-ban szerintünk mely események, fejlemények hagytak leginkább nyomot az e-kereskedelem történetében.

A Google új korszakot nyitott, amelyben a mobil az első. Olyannyira, hogy az oldalakat a mobil platformon mért letöltési sebesség alapján értékelik, és az eredmény kihat arra is, hogy az asztali böngészőkön futtatott keresés estén egy-egy weboldal hányadik helyen jelenik meg a találati listán. Vagyis aki még nem tette, annak ezután bizony muszáj lesz mobilra (is) optimalizálnia az oldalát. Ennek megfelelően frissült a Search Console és a PageSpeed Insights is.

A webhelyek minősítésének fokozatos átalakításával a Google az irányba terelte a fejlesztőket és üzemeltetőket, hogy álljanak át a biztonságos HTTPS protokoll használatára a látogatók kiszolgálása során. A Chrome böngésző 2018 júliusában megjelent 68-as verziója már minden olyan oldal esetén figyelmeztetést jelenít meg, amely csak HTTP kapcsolaton keresztül kommunikál. Márciusban 2864 hazai webáruházat vizsgáltunk meg ebből a szempontól, és azt találtuk, hogy csak 52%-uk felelt meg az SSL titkosítással ellátott kommunikáció követelményeinek.

Némi csúszással ugyan, 2017 ősze helyett 2018 elején, de végül az IKEA webshopjában is hozzáférhetővé vált az országos házhozszállítás. Így most már eldönthetjük, hogy az online rendelt termékért bemegyünk az áruházba, vagy a kiszállítását kérjük.

Az év legnagyobb hatású változása minden bizonnyal az új európai adatkezelési szabályzat, a GDPR májusi bevezetése volt, ami e-kereskedők esetében a hírlevéltől kezdve az ügyfélszolgálatig nagyon sok mindenre kihatással bír. Az Analytics szolgáltatásba például új paraméterként bekerült az adatmegőrzési idő, amit bizonyos esetekben a weboldal üzemeltetőjének felelőssége beállítani. Magyarországon a GDPR hatályba lépését követő első két hétben már 14 adatvédelmi incidenst jelentettek a hatóságnak. Némi vigaszt jelent, hogy a kormány bejelentette: a KKV-kat első körben nem büntetni, csak figyelmeztetni fogják. Ugyanakkor több tengerentúli cég is úgy döntött, a GDPR megfelelés kifejlesztése helyett inkább lemond az európai piacról.

Szeptember 1-től már a hazai webshopok is felkínálhatják vásárlóik számára a világ egyik legnépszerűbb és legnagyobb felhasználói körrel bíró fizetési megoldását, a Google Pay-t. Magyarországon elsőként a BIG FISH Payment Gateway tette elérhetővé a szolgáltatást.

A magyar vásárlókat októberben természetesen a Glamour-napok tartották lázban, melynek akcióit immár egyre több webáruházban is el lehet érni. Ám minél nagyobb lesz ez az akció, annál inkább kezdi éreztetni az elszívó hatását.

Novemberben 10. alkalommal rendezték meg a kínai Black Friday-ként is emlegetett Global Shopping Festivalt. Az Alibaba-birodalom idén ismét elképesztő rekordokat felállító vásárlóünnepe tavalyhoz képest 27 százalékot vert rá saját magára, a vevők 30 milliárd dollárnál is többet költöttek.

Az Alibaba alapítója, Jack Ma számára ez volt az utolsó ilyen esemény a cégnél: ugyanis bejelentette, hogy 2019-től visszavonul a vállalatcsoport éléről. Jack Ma a világ legismertebb kínai vállalkozója, aki saját korszakalkotó ötletét megvalósítva, igazi self-made-man-ként lett 20 év alatt 40 milliárd dollárnyi magánvagyon birtokosa.

Az idei Black Friday kicsit felemásra sikerült. Az eredetileg egynapos akciók két teljes héten át zajlottak Magyarországon, ez pedig sokkal nagyobb mértékben hozta előre a decemberre tervezett költéseket, mint a korábbi években. Ugyanakkor a vásárlói panaszok áradata idén mérséklődni látszott. Pedig idén is akadt néhány, a sajtó által is felkapott eset, amikor a kedvezményes ár valójában nem is volt olcsóbb, mint a megszokott. Mi az Árukeresővel összefogva tételesen összehasonlítottuk 11 cég 89 ajánlatát az akció előtt és alatt, amiből érdekes eredmények születtek.

Decembertől tilos a terület alapú korlátozás, vagyis a geo-blocking az uniós e-kereskedők számára. Vagyis a webshopoknak mindenkit kötelező kiszolgálniuk – ráadásul ugyanazon az áron – függetlenül attól, a vásárlók melyik tagországból rendelnek, bár a másik államba történő kiszállítás nem kötelező.

Egy klasszikus mondás szerint a jövő már jelen van, csak nem egyenletesen oszlik el a világban. Egyre több helyen találkozhatunk nemrég még sci-finek számító technológiákkal, amelyek terjedési tempójából arra lehet következtetni, hogy hamarosan a mindennapok részévé fognak válni. Most úgy tűnik, hogy az e-kereskedelem területén leginkább az önkiszolgáló kasszákból kifejlődő pénztáros nélküli boltok, a hangalapú vezérlés, AR/VR alkalmazása és a robotizált kiszállítás lehet az, ami leginkább esélyes a hétköznapivá válásra.

mm
Juhász György

A Kosárérték vezető szerkesztője, a Tartalomgyár egyik alapítója. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!