“Nem biztonságos” figyelmeztetés kerülhet a magyar webshopok felére júliusban

Júliusban a magyar webshopok közel felére kerülhet ki a "nem biztonságos" figyelmeztetés

A weboldalak biztonságával egyre többet foglalkozik a Google keresőként, és a Chrome böngésző fejlesztése során is. A webhelyek minősítésének fokozatos átalakításával abba az irányba terelik a fejlesztőket és üzemeltetőket, hogy álljanak át a biztonságos HTTPS protokoll használatára a látogatók kiszolgálása során.

Eleinte, mintegy pozitív visszacsatolásként csak a biztonságos oldalak esetén jelent meg a bizalomépítő zöld jelzés, aztán a 2017 januárjában kiadott, 56-os verziószámú Chrome böngésző már a “nem biztonságos” jelzéssel látta el azokat az oldalakat, amelyek nem titkosított HTTP protokollon jelszavakat, vagy kártya adatokat kértek el a felhasználóktól.

A múlt héten kiadott közlemény szerint a 2018 júliusában megjelenő 68-as verzió már minden olyan oldal esetén figyelmeztetést fog megjeleníteni, amely HTTP kapcsolaton keresztül kommunikál, attól függetlenül hogy éppen kér-e adatokat a látogatóktól.

Chrome 68 HTTPS jelzés

A változás jelentős és látványos. Eddig egy “megbízható” minősítés jelent meg a boltunk bejárati ajtaján, ha megfeleltünk a követelményeknek, és nem volt ott a jelzés, amennyiben ezen a téren nem voltunk naprakészek. Mostantól ilyen esetben a “nem megbízható” plakett fogadja a látogatóinkat, ami egy sokkal erősebb, óvatosságra intő figyelmeztetés, és a kockázat, vagy alacsony minőség érzetét kelti a felhasználókban. Ennek hatására a potenciális vásárlók könnyen fordulhatnak a konkurencia felé, ráadásul a megemelkedett visszafordulási arány a keresők találati listáiban elért helyezéseinket is negatívan befolyásolhatja, így az organikus forgalmunkat is csökkentheti.

A jelenség nem csak a Chrome-ot használó látogatókat érinti, mert a másik két elterjedt böngészőben, a Safariban és Firefoxban is hasonló figyelmeztetések jelennek meg.

Az érintett oldalak száma piaconként eltérő. A Google saját statisztikái szerint az oldalak 81%-a megfelel a HTTPS-en keresztüli adattovábbítás követelményeinek, amely igen bíztató arány, itthon azonban közel sem ilyen rózsás a helyzet. A magyar webshopok mindössze 52%-a teljesíti ezeket az elvárásokat a Kosárérték elmúlt hetekben végzett, 2864 magyar webáruházat vizsgáló kutatása alapján.

Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!