Black Friday 2018: eredmények és tendenciák

Black Friday: az online és hagyományos vásárlás kombinációja a legnépszerűbb

Az eredetileg egynapos Black Friday akciók az idén két teljes héten át zajlottak Magyarországon. Néhány nagyobb webáruház közleményéből érdekes adatokat és trendeket tudhatunk meg a fekete péntekkel kapcsolatban.

Extreme Digital: nőtt a vásárlások értéke

Az ország legnagyobb forgalmú webáruháza egy héttel a „hivatalos” dátum előtt, azaz november 16-án tartotta Black Friday akcióját. Közleményük szerint az online vásárlók első nagy rohama reggel hat és nyolc óra között zajlott, majd este nyolctól a munkából hazatérő internetezők még egy csúcsforgalmat generáltak.

2018-ban az örök slágernek számító műszaki cikkek mellett az eDigitalnál kiemelkedő sikere volt a fogyasztási cikkeknek is: a fekete pénteken rengeteg tisztítószert, mosó-, és mosogatókapszulát rendeltek a vásárlók akciósan elérhető, nagy kiszerelésben.

Növekedett a vásárlások értéke: az átlagos kosárérék nettó 6614 forinttal magasabb volt a tavalyinál.

A rendelések 15,8%-ának ellenértékét online bankkártyás fizetéssel rendezték a vásárlók, ami 1,9%-os növekedés az előző évhez képest, és az Extreme Digital szerint a hazai piacon rendkívül kedvező aránynak számít.

A tavalyi 48,8%-ról 52,6%-ra emelkedett azoknak az aránya, akik személyesen vették át rendeléseiket az Extreme Digital valamelyik szaküzletében.

A normál méretű termékek átvételét 5 napon belül garantálta a cég. A fekete pénteket követő hétvégén a csomagok közel fele útnak indult a vállalat raktáraiból.

eMag: 6,8 milliárdos bevétel

Az eMAG közleménye szerint a fekete pénteken 2,7 millió látogató kereste fel a webáruházat, ami 40 százalékkal haladja meg az előző év adatait. A csúcsponton 164 000 látogató böngészett az oldalon egyidejűleg.

Tisztán látható tendencia, hogy a fogyasztók az oldal látogatáshoz és vásárláshoz is egyre gyakrabban használják okostelefonjukat: a teljes látogatottság 65 százaléka érkezett mobiltelefonokról, ami 8 százalékkal több, mint tavaly.

A vásárlók összesen 253 859 terméket rendeltek az oldalról. A rekordot 07:16-kor sikerült beállítani, amikor egyszerre 1047 rendelés érkezett be.

Idén az eMAG felhasználói különös érdeklődést mutattak kisebb-nagyobb háztartási gépek, tévék, laptopok, okostelefonok és deco ajánlatok iránt.

A legtöbb termékből álló rendelés 39 árucikket foglalt magába, köztük számos elektronikai és háztartási árucikket, ami állandó trend volt az eMag vásárlói körében.

A látogatók összesen 6,8 milliárd forint értékben vásároltak, vagyis az átlagos kosárérték megközelítette a 27 ezer forintot. A legmagasabb értékű rendelés összege: 2 341 639 forint volt.

Több, mint 40 000 magyarországi vásárló választotta a kártyás fizetést.

Nem egy napra tesznek fel mindent

GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index című rendszeres felmérése azt jósolja, hogy az idei, november 16. és december 21. közötti, 6 hetes ünnepi időszak online kiskereskedelmi forgalma összességében 16-17 százalékkal múlja majd felül a tavalyi szezon eredményeit.

Az idei szezon november közepén egy közel kéthetes Black Friday periódussal indult. GKI Digital szerint ezen akciók során több mint 1 millió rendelés érkezhet a webáruházakhoz, melyek összértéke meghaladhatja a 40 milliárd forintot is. Ez közel 50 százalékkal több, mint a tavalyi Black Friday eredménye.

A kutatók szerint eltérés 2017-hez képest, hogy míg tavaly nagyon egységesen kezelte a piac ezt az akciós napot és a többség valóban egy napra időzítette azt, idén a kéthetes időszakra elnyúló akciózás a promóció neve alatt sokkal nagyobb mértékben hozza előre a decemberre tervezett költéseket, mint a korábbi években.

Erősödik november második fele

Az Extreme Digital azt tapasztalta, hogy a novemberi 16-i Black Friday akcióját követő napokban a magyar internetezők jóval aktívabban vásárolnak, mint tavaly. Az előzetes becslések alapján így november utolsó két hetében az Extreme Digital nagyobb forgalmat bonyolít majd, mint 2017-ben.

A szokásosnál nagyobb érdeklődés nyomán a vállalat november 23-tól egy Crazy Week nevű kedvezményes hetet szervezett. A látogatottsági statisztikákból kiderült, hogy az Őrült hét kampány alatt másképpen viselkednek a vásárlók, mint a korábbi Black Friday-en: a keresések és a termékadatlapok megnyitásának száma azt mutatta, hogy a látogatók szimultán böngészik a hazai webáruházak fekete pénteki akcióit, hogy összehasonlíthassák az árakat egymással.

A két időszakban a mást kerestek a vásárlók: míg az Extreme Digital fekete péntekén a szokásos slágertermékek, így az elektronikai cikkek (okostelefon, laptop stb.) fogytak a leginkább, az egyhetes akcióban inkább a konyhai és háztartási kisgépek, valamint a szépségápolási cikkek.

mm
Juhász György

A Kosárérték vezető szerkesztője, a Tartalomgyár egyik alapítója. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!