Ez történt az e-kereskedelemben 2017-ben

Ez történt az e-kereskedelemben 2017-ben

Az év vége az összegzés, visszatekintés ideje, éppen ezért összegyűjtöttük, szerintünk melyek voltak 2017-ben azok az események, fejlemények, amelyek leginkább nyomot hagytak az e-kereskedelem történetében.

Az év mindjárt egy fiaskóval indult: sokan még januárban sem kapták meg a karácsonyi ajándékukat, ugyanis több kiszállító cég nem tudta kiszolgálni a megnövekedett forgalmat, továbbá gyakorlatilag összeomlott a Magyar Posta csomagküldő szolgálata. Mindez persze igencsak kellemetlenül érintett számos webáruházat, vásárlót és megajándékozottat egyaránt. Az eNet kutatása szerint az eset egyaránt rontotta a webáruházak és a kiszállító cégek renoméját.

Az eNet szokás szerint jelentkezett az éves iparági felmérésével is, amelyből kiderült, hogy a magyar webshopok 2016-ban 427 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le, ami a teljes hazai kiskereskedelem több mint 5%-át teszi ki.

Az Ecommerce Hungary (korábban SzEK.org), az eNET és az IVSZ szervezésében idén 11. alkalommal adták át az Év Internetes Kereskedője 2017 Díjat. A közönségszavazás, a pályázati anyagokban közölt objektív adatok, a vásárlói tesztek és a szakmai zsűri döntése alapján két fődíj kategóriában és 4 szakmai kategóriában hirdették meg a nyerteseket.

Június végén útjára indítottuk a Kosárérték magazint azzal a céllal, hogy hasznos információkkal, friss hírekkel, tudnivalókkal, tippekel, tovább trendek, esettanulmányok bemutatásával segítsük az e-kereskedőket. Nagy örömünkre szolgált, hogy ősszel média kategóriában Az Év Honlapja lettünk, majd a HWSW mobile! konferencián a Kosárérték terembe kifejezetten kereskedelmi témájú előadásokat szervezhettünk.

Az Év Honlapja verseny e-kereskedelmi kategóriájában első díjat nyert a Focus Galéria Webshop, minőségi díjat kapott Liliput Játékbolt és Webáruház, a Mylitee professzionális elemlámpa webshop pedig különdíjat zsebelhetett be.

Szintén nyáron az Európai Unió 2,4 milliárd eurós rekordbüntetést szabott ki a Google-re a keresési eredmények manipulálásáért, a keresőmamut ugyanis találati listáin előtérbe helyezte saját áruháza ajánlatait versenytársaival szemben. Értesülések szerint elképzelhető, hogy ennek hatására a Google leválasztja magáról a Shoppingot, ami a továbbiakban önállóan gazdálkodó üzletágként üzemelhet tovább.

Augusztus közepén 17 újabb országban, köztük Magyarországon is elérhetővé vált a Facebook piactere, ami 2016 őszén négy országban, kísérleti jelleggel indult el. A Facebook Marketplace leginkább olyan szolgáltatásoknak jelent konkurenciát, mint például a Jófogás és a Vatera.

Szeptemberen a virtuális valóság is megjelent az e-kereskedelem eszköztárában. Az IKEA Place mobilalkalmazás képes arra, hogy a bútorvállalat termékeit elhelyezze bármilyen térben, amit előtte az iPhone vagy iPad készülék kamerája feltérképezett. Vagyis lefotózhatjuk a nappalink üres sarkát és abba beleilleszthetjük a kiválasztott kanapét.

Eközben a magyar IKEA bejelentette, hogy bár idén szeptemberre tervezték az online rendeléshez kapcsolódó országos házhozszállítási rendszer bevezetését, 2018-ra halasztják az indulást, hogy megfelelő szintű szolgáltatást tudjanak nyújtani.

Az Auchan ezzel szemben megkezdte a kiszállítást Budapest összes kerületébe. Ez a szolgáltatás korábban csak néhány budai kerületben, továbbá Érden és Budaörsön volt elérhető. Az Auchan ezzel a lépéssel felzárkózott a Tesco, a G’Roby és a CBA mellé.

A Magyarországon működő nemzetközi gyorséttermek közül elsőként a KFC belevágott a házhozszállításba, KFC Futár néven.

Szeptember 12-én, 20 év után lejárt az Amazon 1-Click szabadalma. Így már bárki használhatja a megoldást, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyetlen kattintással vásárolják meg a termékeket.

Az Amazon persze tőle elvárható módon számos újdonsággal jelentkezett az idén. Például csaknem 14 milliárd dollárért megvásárolta az amerikai Whole Foods bioélelmiszer-üzletláncot. A kereskedőóriás autóértékesítésbe kezdett magánszemélyek számára Európában, a tesztüzem Olaszországban indult. The Hub néven kifejezetten nagyobb társasházakba, lakóparkokba kezdett csomagautomatákat telepíteni. Prime Wardrobe szolgáltatásuk keretében 3-15 ruhadarabot rendelhetünk házhoz, de csak azokat kell kifizetnünk, amelyeket maga akarunk tartani, a többit visszaküldhetjük. Az Amazon Key pedig lehetővé teszi, hogy egy okoszár és egy webkamera megvásárlása után a futár az ajtót kinyitva, a lakáson belül helyezze el a megrendelt csomagot, és az egész folyamatról videófelvétel készüljön.

A Walmart erre is rákontrázott: náluk a kiszállító cég akár a hűtőnkbe is bepakolja a romlandó árucikkeket, amikor nem vagyunk otthon, ha a digitális zárunkon engedélyezzük számára az egyszeri belépést.

Ősszel a Webox arról értesítette partnereit, hogy lengyel anyacége szerződést bont, és kivonul a magyar piacról, továbbá csomagautomatáit is elszállítja. Ezért a Webox Hungary Kft. kénytelen volt megszüntetni csomagszállító szolgáltatását, és a partneri szerződéseket október 20-ával felmondta.

Eközben a Magyar Posta bejelentette, hogy több 10 millió forintos fejlesztést hajt végre a csomagautomata-hálózatában: többek között NFC csipeket szerel fel és növeli a csomagrekeszek számát. Jóval nagyobb horderejű az a hír, hogy a Posta kínai-magyar vegyesvállalatot hozott létre annak érdekében, hogy a Kínából érkező küldemények gyorsabban érjenek célba Magyarországon és Európában. Ugyanakkor a karácsonyi vásárlási szezon elején a Posta csomagfeladási limitet vezetett be.

Az Árukereső.hu által immár hetedik alkalommal meghirdetett magyar webáruházak versenyében 2017-ben a Jateknet.hu lett Az Ország Boltja.

Október közepén a Magyarországon már három éve tevékenykedő cseh Alza rálépett a gázra: megnyitotta első bemutatótermét Budapesten, és bejelentette, hogy forgalmát tekintve egy éven belül az első három e-kereskedelmi vállalkozás közé szeretne kerülni az országban.

Október végén Trump elnök az engedélyezte, hogy az Egyesült Államokban katasztrófaelhárítási,  térképészeti, mezőgazdasági és áruszállítási célból teszteljenek drónokat, az eddigi korlátozások feloldásával. Ez hatalmas előrelépést jelent az Amazonnak, a cég ugyanis 2016 vége óta Angliában teszteli Amazon Prime Air szolgáltatását. Izland legnagyobb e-kereskedője, az Aha már élesben végez drónos kiszállítást.

Elképesztő méreteket öltött az Alibaba által életre hívott, kínai Black Friday-nek is nevezett 11.11 Global Shipping Festival: a teljes bevétel 2016-hoz képest 40 százalékkal magasabb, azaz mintegy 25,3 milliárd dollár bevételt volt 24 óra alatt.

November közepén, a karácsonyi vásárlási szezon kezdetén a NAV országos akciót hajtott végre az NNI-vel közösen, hogy felszámoljanak egy cégláncolatokat működtető bűnszervezetet, amely 4,5 milliárd forint adót igényelt vissza jogtalanul. A vizsgálat miatt zárolták a Mall.hu magyarországi raktárát, ezért a kiszállításokat a cseh raktárból kellett ellátni, ami késedelmekhez vezetett. A vizsgálat megállapította, hogy a Mall.hu nem volt érintett a bűncselekményekben, a törvénytelenségeket beszállítói követték el. A korlátozásokat a Black Friday előtt feloldották.

November végén tisztújításra került sor az Ecommerce Hungary-nél: az elnök Nagy Sándor lett, továbbá a közgyűlés két alelnököt és hat elnökségi tagot is választott.

Az idén is nagy érdeklődés mellett zajlottak a Black Friday akciók: az eNet a 2016-os 2,1 millió online vásárlóhoz képest 2017-re 3,3 milliót jósolt.

Szintén novembertől új, a hagyományos rendszerektől merőben eltérő fizetési megoldással bővült a BIG FISH Payment Gateway. A Paysafecash egy anoním prepaid kártyás szolgáltatás, amely átmenetet képez a készpénzes és kártyás fizetés között. A megvásárolható, illetve pénzzel bármikor feltölthető kártyával a bank- vagy hitelkártya-adatok megadása nélkül tudunk online fizetni.

Az OTP összekapcsolta Simple nevű mobil alkalmazását a SimplePay fizetési rendszerével. Ennek köszönhetően a vevők a Simple alkalmazás használatával egyetlen érintéssel kifizethetik a webshopos vásárlásukat- amennyiben az adott bolt felkínálja ezt a fizetési opciót.

A fentieken kívül számos olyan új megoldás és technológia kopogtatott már idén az ajtónkon, amelyek talán ma még távolinak és futurisztikusnak tűnnek, de jó esély van rá, hogy jövőre élesben működő szolgáltatásként találkozhatunk velük. Ha minden jól megy, akkor a 2018-as visszatekintőnkben már múltidőben számolhatunk majd be róluk.

mm
Juhász György

A Kosárérték vezető szerkesztője, a Tartalomgyár egyik alapítója. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!