A tavalyi, közel 2,1 millió vásárlóhoz képest idén több mint 3,3 millió felnőtt magyar internetező tervezi, hogy vásárol Black Friday akciókban. Ha minden tervezett vásárlás megtörténne, az akciókban realizálódó potenciális forgalom elérné a teljes tavalyi online kereskedelmi forgalom negyedét – derül ki az eNET Internetkutató friss felméréséből.

Az eNET 874 fő, 18 évnél idősebb internetező bevonásával, 2017. november 10 és 14 között végezte kutatását. A felmérés a Véleményem Van (Veva.hu) online kutatási közösség tagjainak körében készült. Az adatok nem, kor és régió alapján reprezentálják a 18 évnél idősebb hazai internetezők véleményét.

A kutatás alapján a netezők számára a fekete péntek inkább online működik: a vásárlást tervezők fele mindkét módon vásárolna, de harmaduk csak online, és tizedük csak offline.

Bár a Black Friday nagy vásárlói tömeget tud megmozgatni, a vevőkre nem jellemző a tudatosság. A legtöbben megnézik ugyan az akcióhoz kapcsolódó weboldalakat, boltokat, de négyből csak egy internetező készül előre a leárazásokra. A netezők ötöde épp csak ránéz az akciókra, minden tizedik netezőt pedig hidegen hagyja a Black Friday.

A legtöbben játékot, ajándékot, háztartási gépeket, konyhafelszerelést terveznek vásárolni, de toplistásak a szórakoztató elektronikai eszközök és a ruhafélék is. Öt potenciális Black Friday vásárlóból egy számít arra, hogy mobiltelefont, drogériai terméket, szépségápolási cikket, illetve könyvet fog majd vásárolni ezeken a napokon.

A TOP5 webshop, bolt, ahol Black Friday idején leginkább vásárolni terveznek az internetezők az eMAG, a MediaMarkt, az eDigital, a Mall.hu és a Tesco (az említések sorrendjében).

A vásárlást tervezők átlagosan kb. 36 000 Ft értékben szándékoznak költeni a Black Friday napokon. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve várhatóan nagyságrendileg 120 milliárd forintos forgalmat generálhatna – amennyiben valamennyi vásárlási terv megvalósulna. Csak összehasonlításképpen: ez a 2016-os teljes hazai online kereskedelmi forgalom (427 milliárd forint) 28%-át tenné ki.

A Black Friday keretében rendelt és a későbbi karácsonyi csomagok kiszállításával kapcsolatban is borúlátók az internetezők: mindkét időszakot érintően négyből hárman biztosnak vagy valószínűnek tartják, hogy idén is tömeges késésekre számíthatunk ezen küldeményeknél.

Az eNET tavalyi kutatása szerint 2016 végén közel 900.000 online vásárlót érintettek a tömegesen előforduló késedelmes kiszállítások.  Szerencsére azonban a tavalyi csomagkésések nem roppantották meg alapjaiban a webáruházakba, illetve az online vásárlásba vetett bizalmat. Csak kevesen jelezték, hogy nem fognak rendelni olyan webáruháztól, ahonnan tavaly késve jött meg a csomag, illetve, hogy egyáltalán nem fognak a karácsonyi időszakban online ajándékot rendelni.

Akik szoktak interneten vásárolni, azok négytizedének a vásárlási szokásait egyáltalán nem befolyásolják a tavalyi év vonatkozó történései – a Black Friday akciókban online vásárolni tervezők harmadáról (36%) mondható el ugyanez.

Mindenesetre, egyelőre az online Black Friday vásárlóknak sincs jobb ötletük, mint bízni a futárszolgálatos házhozszállításban (80%-uk futárszolgálati kiszállítást választana a Black Fridayben rendelt csomagjához), és bizakodni abban, hogy idén a logisztikai szolgáltatók jobban teljesítenek.

Forrás:  eNET – Black Friday kutatás, 2017. november

Kapcsolódó: Döbbenetes forgalom a kínai Black Friday-en