A kínaiak megint bebizonyították: nem viccelnek, ha e-kereskedelemről van szó. Minden rekord megdőlt a 11.11 Global Shopping Festival-on, az idei bruttó volumen a tavalyihoz képest 40 százalékkal magasabb, azaz mintegy 25,3 milliárd dollár volt 24 óra alatt!

Elképesztő sikerek és óriási számok

A kínai Alibaba által 2009-ben életre hívott online kereskedelmi akcióban, mely mára a világ legnagyobbjává vált, mintegy 140 ezer márka és kereskedő (ebből 60 ezer nemzetközi) 15 millió termékkel vett részt. A vásárlók összesen mintegy 812 millió rendelést adtak le, 23 százalékkal többet, mint 2016-ban (tavaly 657 millió volt ez a szám). A világ 225 országából érkeztek rendelések, 10-ből 9 mobilról, ami egészen elképesztő szám, és azt bizonyítja, hogy az Alibaba maximálisan teljesítette célkitűzését: sikerült felhasználóit a mobilplatformok felé terelnie. Az Alipay, a kínai e-kereskedelmi óriás saját fizetési megoldása 1,5 milliárd fizetési tranzakciót bonyolított le összesen a 24 óra alatt, ez több mint 40 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A főbb statisztikai mutatókról infografika is készült.

Több mint értékesítés

Daniel Zhang, az Alibaba vezérigazgatója szerint a 11.11 Global Shopping Festival azonban sokkal többről szól a cégcsoport számára, mint a minden elképzelést túlszárnyaló számok. Szerinte minden partner megérti, mennyire fontos a jó sales, azonban azt is tudják, hogy az értékesítésnél jóval többről van szó: vásárlói elköteleződésről és márkaépítésről. Szerinte az akció sikere épp ennek köszönhető, ugyanis minden résztvevő a lehető legtöbb erőforrással, legjobb termékkel és legmagasabb szintű szolgáltatással szállt be a kezdeményezésbe, mindent megtéve vásárlóik teljes mértékű elégedettségéért.

Zhang szerint a céljuk az, hogy megértsék a fogyasztókat, az életvitelüket és vásárlói szokásaik fejlődésében aktív szerepet is vállaljanak. Nem csupán kiszolgálni, hanem megteremteni akarják a vásárlói igényeket. A hagyományos boltok üzemeltetőit rá kell venni, hogy elkezdjék az online értékesítést, és működésüket a világháló felé tolják el, így a határok elmosódnak a kereskedelemben.

New Retail

Az idei fesztivál arról is szólt, hogy az Alibaba-csoport megerősítse a New Retail koncepcióját. Ez minden bizonnyal sikerült, hiszen olyan globális márkák tettek komoly digitális erőfeszítéseket a vásárlói élmény területén, mint a Pizza Hut, a Nike és a Maybelline, amelyek nagy erőkkel szálltak be az Alibaba kínai játékaiba. Előbbi a Catch The Cat kiterjesztett valóságon alapuló játékkal, utóbbi pedig a Tmall és a Taobao interaktív kvízjátékával. A szépségipari multi üzleteiben olyan AR-technológiát alkalmazott, amelynek segítségével a vásárlók digitálisan próbálhatták föl a márka különböző színű rúzsait, majd meg is rendelheti. A határok a boltok és a webshopok között végképp elmosódni látszanak.

A New Retail egyébként nem kevesebbet jelent, mint az egész kereskedelem újragondolását. Az Alibaba modellje abban nyújt segítséget a kereskedőknek és márkáknak, hogy zökkenőmentesen keverjék össze online és offline tevékenységüket az értékesítés, a logisztika és a vásárlói élmény területén egyaránt. Ahogy Jack Ma, az Alibaba legendás alapítója fogalmaz: a New Retail modellje túllép az e-kereskedelmen és egyetlen lánccá kovácsolja össze az összes műveletet és kommunikációt, így pedig megteremti az újgenerációs kiskereskedelem modelljét, melynek középpontjában a fogyasztó áll.

Az Alibaba szerint minden erőbefektetésük megérte, hiszen partnereik közül 167 kereskedő értékesített legalább 15 millió, 17 legalább 75 millió és 6 legalább 150 millió dollár értékben.

See Now, Buy Now divatshow

Hét platformon nézhették a vásárlók az Alibaba divatbemutatóját – nem kisebb nevekkel a főszerepben, mint a szépségipari óriás Estée Lauder és a Rimowa luxustáskagyártó – közben pedig lehetőségük volt arra, hogy a kifutón látott termékeket azonnal meg- vagy előrendeljék. A márkák természetesen promóciókkal, kedvezményekkel és exkluzív termékekkel kedveskedtek a nézőknek az interaktív műsor ideje alatt.

A gála

A rendezvény nyitóbulija öt és fél órán át tartott, Pharell Williams egy kantopop sztárral közösen előadta Happy című világslágerét és kínaiul énekelt, Jack Ma harcművészes filmjét Nicole Kidman filmsztár konferálta föl, de persze előtte kínaiul is ügyetlenkedett pár szót. Persze végtelenül bájosan és a közönség nagy örömére. Hiába, Jack Ma egy új világot teremtett, ezt ma már kár volna tagadni.