Nagyra törő ambíciókkal nyitja meg új budapesti bemutatótermét az Alza cseh webáruház: forgalmát tekintve egy éven belül az első három e-kereskedelmi vállalkozás közé szeretne kerülni az országban. Ennek érdekében az extra gyors kiszállítást, egy tűzpiros Teslát és Eric Cartman magyar hangját is bevetik.

Október 27-én, pénteken nyílik meg hivatalosan az Alza cseh alapítású webáruház budapesti bemutatóterme a Róbert Károly körúti egykori lakberendezési pláza, a Material Center évek óta üresen álló épületében. A Közép-Európa legnagyobb e-kereskedelmi vállalkozásai közé tartozó cég ugyan már három éve megjelent Magyarországon, de most ambíciózus terjeszkedésbe kezd, és ehhez kulcsszerepet szán új bemutatótermének.

Az Alza.hu új bemutatóterme
Az Alza.hu új bemutatóterme

Tervük, hogy forgalmukat tekintve egy éven belül a három legnagyobb magyarországi webáruház közé kerüljenek. Mint Petr Bena beszerzési és értékesítési igazgató az új bemutatóteremben rendezett sajtótájékoztatón elmondta, ehhez évi 10-15 milliárd forintos forgalmat kell elérniük, és bízik benne, hogy sikerrel is járnak. Hosszabb távon a piacvezetővé válás a szándékuk

Ennek elérése érdekében négy pillérre alapoznak:

  • a termékválasztékra, ami egyrészt egyedi (például online rendelhetők tőlük az amerikai Tesla elektromos autói, a bemutatóteremben is kiállítottak egyet, amit bárki, aki betér, megszemlélhet, sőt péntektől meg is rendelhet), másrészt jelentős méretű: már most 130 ezer féle termék érhető el Magyarországon, és ez a paletta csak bővülni fog;
  • a tisztességes árra: versenyképes áron kínálják a termékeket, de jelezték, nem a legolcsóbbak akarnak lenni, hanem az árukhoz kapcsolt szolgáltatásokkal együtt jó ár-érték arányt kínálni;
  • a weboldalukra, ahol a termékek és leírásuk mellett vásárlási tanácsok, termékekről szóló cikkek, értékelések is megtalálhatók;
  • a szolgáltatásokra: például a 60 napos áruvisszavételi garancia, a termékek megtapasztalásának lehetősége, vagy például új laptop esetén a régi adatok áthelyezése.

A cég láthatóan komoly erőket mozgósít, hogy elérje a fiatalabb, a tech-világra nyitott, abban szocializálódott generációt. Nem csak a tizenéves youtuberek számára ingyen kipróbálható/használható 4000 eurós kamerával felszerelt stúdióval igyekeznek kedvezni nekik budapesti bemutatótermükben, de egy e-sport csapatot is szponzorálnak, amit az általuk összeállított, Alza néven kínált PC-kkel szereltek fel. Ez részben marketing-, részben tesztelési lehetőséget biztosít a saját brand alatt forgalmazott számítógépeik számára – mondta Petr Bena.

Felhasználói élmény

Az igazgató külön hangsúlyozta, mennyire fontos a felhasználói élmény a cég számára, és ennek megfelelően alakították ki budapesti bemutatótermüket is: kipróbálható mobileszközökkel, játékkonzolokkal, a saját márkás, látványosra designolt PC-kkel, kávézási lehetőséggel, youtuber-stúdióval, ingyenes 3D-nyomtatási lehetőséggel és egy tűzpiros Teslával. Az élményhez sorolta az árucikkek értékelésének lehetőségét is, ami azért valljuk be, nem egyedülálló.

Szolgáltatásokban azonban igyekeznek újat és egyedit nyújtani: prágai és pozsonyi bemutatótermeik között vannak éjjel-nappal nyitva tartók, ahova akár éjjel kettőkor is be lehet ülni játszani, vagy az ügyfélszolgálatot felkereshetjük valamilyen problémával. Fizetési lehetőségek közül a hagyományosnak mondható készpénzes, kártyás és átutalásos fizetés mellett Csehországban már bitcoint is elfogadnak, és ezt Magyarországon is be akarják majd vezetni. A budapesti bemutatóteremben is szolgálatba állítanak több Alza Payboxot – egyfajta készpénzes fizetőautomatát -, amikkel szándékaik szerint csökkenthető majd a sorbanállás.

Alza PC-k és PayBoxok
Alza PC-k és PayBoxok

Másodpercenként egy megrendelés

Hosszú sorra valószínűleg számítani is lehet majd, Petr Bena szerint a karácsonyi csúcsidőszakban másodpercenként érkezik be hozzájuk egy-egy megrendelés. A cég partneri kapcsolatban áll a Magyar Postával, de az értékesítési igazgató tisztában van a tavalyi karácsonyi időszakban tapasztalt kiszállítási csúszásokkal. Ezt szerinte személyes átvétellel lehet a legbiztosabban elkerülni, akkor viszont villámgyors teljesítést ígérnek: egy délelőtt tízig megrendelt árucikket délután már át is lehet majd venni, de a budapesti bemutatóteremben – ami raktárként is szolgál – 4000 féle árucikket (jövőre már 8000-t) helyben is tartanak. Ezeket gyakorlatilag várakozási idő nélkül megkaphatja a vevő.

A garantált gyorsaság érdekében a későbbiekben Magyarországon is szeretnék bevezetni saját, Csehországban és Szlovákiában már működő házhozszállítási szolgáltatásukat, az Alza Expresst. Ez utóbbi is jelzi, hogy az 1994-ben Ales Zavoral által még diákként alapított, majd a cseh online kereskedelembe 2000-ben az elsők között beszálló cég igyekszik minden tevékenységet saját erőből elvégezni, semmit nem szerveznek ki. Saját fejlesztésű vállalatirányítási szoftvert használnak, maguk fejlesztik webes megjelenésüket és mobilappjaikat, szervezik a logisztikát és a kereskedelmi marketinget is. Petr Bena szerint többek között ennek is köszönhető, hogy a többi cégnél gyorsabbak, hatékonyabbak és olcsóbbak tudnak lenni.

Cartman hangja

A cég nyár óta futtatja online kampányát, ősztől pedig tévés reklámszpotokkal is jelentkezik. A jellegzetes zöld reklámfigura magyar hangja Csöre Gábor színész, aki a South Park rajzfilmsorozat Eric Cartmanjának is kölcsönözte jellegzetes orgánumát. Hogy a cég választása pont rá esett nem véletlen: a cseh nyelvű reklámokban is Cartman szerepel, pontosabban cseh szinkronhangja. A magyar színész szerint tőle azt kérték, hogy a reklámokban beszéljen hasonlóan, de ne teljesen ugyanúgy, mint az amerikai rajzfilmhős.

Csöre Gábor és a reklámfigura
Csöre Gábor és a reklámfigura

A cégről

Az 1100 főt – köztük számos siket munkavállalót – foglalkoztató vállalat az egész EU területére szállít. Különösen Közép-Kelet-Európában, azon belül is Csehországban és Szlovákiában bonyolít le komoly forgalmat, ami 2016-ban több mint 643 millió euró volt. Magyarországon 3 éve vannak jelen. Arra a kérdésre, hogy miért pont itt terjeszkednek tovább, Petr Bena a Kosárértéknek azt mondta, részben a helyi piacban rejlő növekedési potenciál miatt (nyugat-európai országokban a kiskereskedelem több mint 15 százalékát bonyolítják webáruházak, Magyarországon ez még csak 4 százalék), részben pedig a logisztika miatt: közel van szlovákiai raktárközpontjuk, ahonnan gyorsan tudnak szállítani. A cég növekedésének ütemére jellemző, hogy 2013-ban 3 millió, tavaly pedig 6 millió megrendelést teljesítettek, és évente 150 új alkalmazottat vesznek fel.