Szuperlatívuszokban írnak a tőzsdei szakírók az elektronikus kereskedelem iparágának két régi és egy új vállalatáról (ezek az Amazon a Shopify és a Walmart), amelyekbe annak ellenére érdemes tőkét fektetni, hogy részvényeik nagyon drágák.

Uralkodni fognak a tőzsdéken a kiemelkedő elektronikus kereskedelmi cégek 2024-ben, különösen az Amazon, a Shopify és az online bizniszbe is beszállt Walmart – lelkendezett az Investor Place cikkének szerzője. Az optimista hangulatot elsősorban az indokolhatja, hogy hosszú vergődés után a fogyasztók hangulata határozottan javulni látszik, ami a kiskereskedők malmára hajtja a vizet.

Az erős fekete pénteki időszak és az év végi ünnepi bevásárlások segítik az e-kereskedőket abban, hogy az év utolsó negyedében végre nagy bevételekre tegyenek szert. Ahogy az amerikai gazdaság teljesítménye javul, a fogyasztók többet költenek, és mivel a kiskereskedelmi bevételeknek már több mint 15 százaléka az online áruházakban keletkezik, jól muzsikálnak az e-boltok is.

Ebből a sikerből részesedhetnek azok, akiknek van egy kis szabadon befektethető pénzük, ugyanis vásárolhatnak az ágazat cégeinek részvényeiből. A cikk ezek közül hármat ajánl az olvasók figyelmébe, mondván: 2024 ezeknek a vállalatoknak az éve lesz.

Erős év után még erősebb jön az Amazonnál

A 2024-es év legnagyobb e-kereskedelmi tőzsdei vállalata természetesen az Amazon lesz, amely brutális tempót diktált 2023-ban. A növekedés részben az platform piacterén folyó kereskedésből és az ahhoz kapcsolódó fulfillment szolgáltatásokból származott, részben a vállalat Amazon Web Services (AWS) technológiájából, azaz felhőalapú számítástechnikai megoldásainak értékesítéséből.

A Black Friday és a bevásárlási szezon számai a negyedik negyedévi bevételeket bővítik, és borítékolható, hogy olyan számokat látunk majd, amik megdobják a vállalat részvényeinek árát, amikor 2024-ben megjelenik tőzsdei beszámolója. A Reuters jelentése szerint az Amazon 38 milliárd dollár online bevételt ért el csak az Egyesült Államokban a hálaadás és a Cyber Monday közötti néhány napban. (Ez Magyarország éves GDP-jének közel egyötöde.)

A harmadik negyedévben 13 százalékkal nőtt a vállalat árbevétele az egy évvel korábbihoz képest, elérve a 143,1 milliárd dollárt. A nettó nyereség 9,9 milliárd dollár lett. Csak a digitális hirdetésekből származó bevétel 26 százalékkal ugrott meg. Az AWS 12 százalékkal hozott többet a konyhára 2023 július-szeptemberében, mint 2022 azonos időszakában.

Az év utolsó három hónapja a fogyasztók költekezésének köszönhetően nagyon jól alakulhat, miközben a kereskedelemtől független AWS értékesítése is hasít. Az Amazon a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek kihasználására készül, amibe eddig négymilliárd dollárt fektetett be.

A befektetőknek jól emlékezetükbe kell vésniük, hogy a vállalat teljes üzleti környezetet kínál. Részvényei darabonként 150 dollár felett forognak, ami 52 hetes csúcs, ám szakértők szerint van még feljebb! A papírok valóban drágák, miután egy év alatt 76 százalékkal nőtt az értékük (2023 elején valamivel 80 dollár felett forogtak), de részvények ára tovább emelkedhet.

Az egyik legjobb befektetés jelenleg a Shopify papírja

A másik olyan e-kereskedelmi vállalat, amelyre érdemes kiemelt figyelmet fordítani a Shopify. Ez a legnépszerűbb azok között a szolgáltatók között, amelyek szoftverplatformokat kínálnak az e-kereskedőknek saját online áruházaik felépítéséhez. A cég folyamatosan támogatja rendszerét, amiért havi előfizetői díjat kap. Ezzel folyamatos, megbízható jövedelemhez jut a Shopifyt.

Emellett a vállalat részesedést kap minden egyes tranzakcióból, amit a Shopify Payments fizetési rendszerrel bonyolítanak le. A cég honlapján megjelent tájékoztatótóból kiderült, hogy a vállalat története legjobb forgalmát érte el az idei fekete pénteken. A platformját használó online boltosok 4,1 milliárd dollár könyveltek el. És ez vélhetően csak a kezdete volt a vállalat jó ünnep szezonjának.

A jelentés alapján a Shopify bevétele ebben az időszakban 25 százalékkal, 1,7 milliárd dollárra nőtt a 2022-es novemberi végi teljesítményéhez képest. A profit 36 százalékkal ugrott meg. A részvényenként 78 dolláros jelenlegi tőzsdei ár 115 százalékos bővülést takar egy év alatt. Ez még akkor is jelentős javulás, ha egyelőre nem tért vissza a koronavírus-járvány idején, 2020–2022-ben elért kétszer ekkora részvényár.

A tőzsdei szakértők szerint az 52 hetes csúcsról tovább menetelhet felfelé a Shopify-papírok értéke megcélozva a 100 dolláros szintet. Röviden összefoglalva a helyzet hasonló az Amazonéhoz: a vállalat részvényei drágák ugyan, ám ennek ellenére jelenleg ez a cég az egyik legjobb tőzsdei befektetési célpont.

E-kereskedőként is sokat ér a Walmart

A hagyományos kiskereskedelem egyik régi bajnoka a Walmart, amely már a harmadik negyedévben, a bevásárlási szezon előtt is erős három hónapot zárt. Árbevétele több mint öt százalékkal, 160 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül az e-kereskedelemből származó bevételek 24 százalékkal ugrottak meg egy év alatt.

A cég részvényei az e-kereskedelmi vállalatok csúcsaként 155 dollárt érnek, ami hat százalékkal több a 2022. decemberi árnál. Az élelmiszer-eladásból származó bevételek az áru természetéből adódóan képesek dacolni az inflációval, mivel ezeket mindig meg kell vásárolniuk az embereknek.

A vállalatnak elég pénz van a kasszájában ahhoz, hogy egyszerre tudja finanszírozni beruházásait és osztalékot adjon tulajdonosainak. A Walmart vezetősége a korábbi öt százalék helyett immáron 5,5 százalékos árbevétel-növekedést vár 2023-ban. Ez arról tanúskodik, hogy optimistán látják a cég jövőjét, aminek alapján arra számíthatunk, hogy a profitráta is javul.