Az e-kereskedelmi piac  két meghatározó cége, az Amazon és a Shopify együttműködési megállapodást kötött. Ennek értelmében az amerikai Shopify-alapú webshopok számára szeptember végétől elérhetővé válik az Amazon “Buy with Prime” fulfillment szolgáltatása. Az Amazon-Shopify ügylet margójára azonban néhány megjegyzés mindenképpen odakívánkozik.

Érdekes fordulatot vett a kanadai webshop-szolgáltató és a világ vezető e-kereskedője közti versengés: augusztus 30-án a Shopify bejelentette, hogy engedélyezik az ügyfelek számára a hamarosan megjelenő “Buy with Prime” checkout opciót saját ökoszisztémájukon belül. Az Egyesült Államokban a Shopify rendszerben működő webshopok ezentúl tehát a cég saját checkout folyamata helyett akár az Amazon teljes fulfillment szolgáltatását is igénybe vehetik. Vagyis: kínálhatják ezen keresztül a termékeket a szép számú Prime előfizető számára.

Harry Finkelstein, a Shopify elnöke a cég közleményben a következőképpen fogalmazott: 

“Az új alkalmazás könnyebbé teszi azon kereskedőink számára, akik az Amazonnal is leszerződnek, hogy a “Buy with Prime” lehetőséget kínálják a vásárlóiknak a saját, Shopify-alapú oldalukon. A több választási opció több lehetőséget jelent ahhoz, hogy vállalkozók sikeresek legyenek, és mi a Shopifynál ezen dolgozunk.”

Mi az a “Buy with Prime”?

Az Amazon 2022 áprilisában jelentette be a “Buy with Prime” szolgáltatást, amelynek lényege, hogy a Prime ügyfelek más webshopokban is választhatják a cég logisztikai megoldását. A velük leszerződött kereskedők számára így teljes fulfillment folyamatot tesznek elérhetővé. Ez a checkouttól a raktározáson és szállításon át egészen a visszárukezelésig tart.  A kereskedők számára a megoldás a konverziós mutatókat javíthatja, mivel a több millió amerikai Prime-előfizető nagyobb bizalommal vásárol a boltjukban. Az Amazon híresen fejlett és kiterjedt logisztikai hálózatát használva gyors kiszállítást tudnak kínálni. Nem kizárt, hogy ezzel akár vásárlókat is át tudnak magukhoz csábítani a “nagy testvértől”.

A szolgáltatás 2021-es megjelenését követően több amerikai Shopify kereskedő próbálta integrálni a “Buy with Prime”-ot a webáruházába, de a kanadai szolgáltató ezt igyekezett megakadályozni azzal az indokkal, hogy ellenkezik a felhasználási feltételeivel, és kockázatokat rejt a vásárlás biztonságára nézve. A Shopify amúgy is saját checkout megoldását, a Shop Pay-t preferálta, amelyet aztán a Meta és a Google platformjain is elérhetővé tettek.

Miért üzletelnek a lázadók a birodalmiakkal?

A Shopify egyébként is gyakran fogalmazta meg saját magát az Amazon ellenében, amit mi sem mutat jobban, mint az alapító-tulajdonos Tobi Lütke 2019-es Twitter bejegyzése. Lütke ebben az azóta elhíresült, és a cég kommunikációjában is megjelenő Star Wars hasonlatot fogalmazza meg. A közösségi médiában elhintett célmeghatározás szerint a Shopify szerepe az, hogy  a lázadókat felfegyverezze a gonoszbirodalom ellen. Vagyis a független e-kereskedőket az Amazon ellenében. Ehhez képest most maga az Amazon az, aki szolgáltatni akar nekik. Vagyis a konkurencia bedarálása helyett inkább az ügyfeleikké kívánják tenni őket. 

A szembenállás ellenére több korábbi példa van a két cég közötti együttműködésre is. 2015-ben például több, az Amazonnal együttműködő migrációs és integrációs eszközt jelentettek be a Shopify-nál, és 2017-ben az Amazon Marketplace csatorna használatát integrálták a rendszerükbe. 2022-ben pedig az Amazon tette elérhetővé a Veeqo elnevezésű, kedvezményes szállítási díjakat biztosító szoftverét, amit többek közt a Shopify ügyfelei is használhatnak.

Vagyis úgy néz ki, a Shopifynak is jó üzlet a “birodalmiakkal” partnerkedni. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a cég részvényei több mint 2 százalékot emelkedtek a bejelentés napján. Az Amazon részvényei is 1 százalék körüli növekedést értek el aznap.