Bármilyen Shopify webáruházba online és egyszerűen integrálható, teljes körű fizetési megoldással lépett piacra a BIG FISH Payment Gateway. A szolgáltatás révén egyetlen felületen elérhetővé válik az összes hazai és nemzetközi fizetési szolgáltató ajánlata a Shopify webáruházakban.

A 2022 legígéretesebb fintech cégének megválasztott Payment Gateway univerzális megoldása egyben képes a digitális tárcák, az átutalások, áruhitelek és cafeteria kártyák kezelésére is. A részletekől Dr. Horváth Attilát, a BIG FISH Payment Services Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.

Kezdjük mindjárt az elején: szinte az összes többi payment gateway-es terméketeket fizetési szolgáltatásként kommunikáljátok, a nemrégiben kijött Shopify modulra azonban végig applikációként hivatkoztok.

Igen, ennek az az oka, hogy a Payment Gateway szolgáltatásunknak többféle implementációja lehetséges. Ha valakinek egy egyedi fejlesztésű webáruháza van, akkor ő fogja a mi technikai dokumentációnkat, és a jól dokumentált API révén beépíti a saját webáruházába. Ha pedig egy úgynevezett dobozos rendszert üzemeltet, mint a WordPress vagy a Magento, ezekhez mind egy-egy modult kellett lefejlesztenünk, amelyet aztán a keretrendszer fölé telepít a kereskedő, és ezzel kész is van a fizetési rendszer implementációjával.

A Shopify azonban egy bérelhető webáruházrendszer, amelyhez Magyarországon hasonló az UNAS vagy a Shoprenter. Ebben az üzleti modellben a Shopify kezében van a rendszer, amelyet szolgáltatásként értékesít, és ahol a kereskedő bérel magának egy webáruházat. Ha olyan szolgáltatást szeretnénk, amely a Shopify rendszerében nincs benne, akkor megvehetjük azokat a cég alkalmazásboltjában, ahol a legkülönbözőbb külsős alkalmazásokat lehet csatolni az áruházhoz. Ezeket a kiegészítőket, amelyeket bele lehet integrálni az alaprendszer működésbe, a Shopify applikációnak hívja. Mivel mi is egy ilyen applikációt készítettünk, egész egyszerűen mi is annak nevezzük.

Azért érdekes a kérdés, mert a Shopify-jal kapcsolatban említetted, hogy egy zárt rendszer SaaS-ként értékesítve, és köztudottan ügyel arra, hogy a kereskedők a saját fizetési rendszerét használják. A Shopify bevételeinek jelentős hányada származik a payment rendszer jutalékából, tehát egyben komoly pénzügyi szolgáltató is.

Igen, a kanadai cég a már említett magyar szolgáltatókkal szemben nem havi bérleti díjat kér a webáruház működtetéséért, hanem tranzakcionális alapon számláz. A kereskedő kvázi a webáruházban generált forgalom után fizet, ezért nem meglepő, hogy a Shopify alapvetően megpróbálja a fizetési rendszert kontroll alatt tartani.

Ezzel csak az az aprócska probléma van, hogy a Shopify elsődleges, bepített fizetési rendszerének, a Stripe-nak, egyelőre megvannak a maga “amerikanizmusai”. Akár a régióról, akár a hazai piacról beszélünk, mintha a Shopify az utóbbi időben elkezdett volna ebben az értelemben lazulni: míg korábban kategorikusan tiltotta a külső payment applikációk használatát, mára már több módon is lehetséges a fizetési folyamatokat integrálni. Ennek egyike, hogy hivatalos modult fejlesztünk, de ehhez a Shopify mindenképpen szerződést akar kötni az adott pénzügyi szolgáltatóval. Mi azonban egy IT szolgáltató cég vagyunk, akik kaput biztosítunk számos további pénzügyi szolgáltató felé.

Mi a technológiai kapocs vagyunk a fizetési szolgáltatókhoz, és ezáltal a SZÉP kártyáktól kezdve magyar bankok áruhitel megoldásaiig egy csomó olyan dolgot be tudtunk vinni a Shopify-ba, ami a Stripe-on keresztül értelmszerűen nem elérhető.

Szerepel-e a terveitek között a nemzetközi piacra lépés? Hogy látjátok, van-e kereslet a szolgáltatások iránt a környező országokban?

Egyelőre a magyarországi Shopify felhasználókat céloztuk meg. Mindenképpen jobban ki tudunk szolgálni akár a hazai, akár a környező országok piacaira célzó kereskedőket, mint a Shopify “beépített” megoldása – különös tekintettel arra, hogy azért a Stripe itthonról nézve drága. Nagyon jó, nagyon sokat tud, de a magyar kereskedők mindennapjaiban egy hazai fizetési szolgáltató, vagy akár hazai kereskedelmi bank tranzakciós díja még mindig jóval versenyképesebb annál, mint amit a Stripe-hoz vagy a PayPalhoz hasonló nagy nemzetközi szolgáltatók elkérnek.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Ha nem az alaprendszerbe épültök be, akkor hol lép be a Payment Gateway a checkout folyamat során?

Ez gyakorlatilag úgy néz ki, hogy mi “custom payment” opcióként jelenünk meg a checkout folyamatban, a Payment Gateway által lefedett fizetési megoldások egyetlen, közös fizetési lehetőségként érhetők el a shopify-os webáruházakban – ennek révén bármennyi fizetési opciót kezelhetünk az ügyfél nevében. Ehhez a BIG FISH Payment Gateway egyik friss, kereskedői igények által életre hívott, egyedi szolgáltatását, az úgynevezett PayWall-t építettük be a folyamatba.

Hagyományosan egy webáruházi vásárlás úgy működik, hogy a vásárló regisztrál/bejelentkezik, kiválasztja a megvásárolni kívánt termékeket, véglegesíti a kosarát, ezután elkezdődik a checkout, ahol a vásárló szállítási és számlázási címet, szállítási és fizetési módot választ, majd pedig átkerül a választott fizetési szolgáltató felületére, és elvégzi a fizetést.

A PayWall, illetve a BIG FISH Payment Gateway Shopify modul ezzel szemben megkíméli a kereskedőt attól, hogy neki kelljen kialakítani a fizetési mód kiválasztási folyamatot, a vásárló a mi felületünkre kerül át, ahol megjelenítjük számára az összes, az adott kereskedőnél elérhető fizetési módot, majd a kiválasztás után a megfelelő pénzügyi szolgáltatóval rendezzük a fizetési folyamatot, sőt ennél többet is adunk.

A standard fizetési folyamaton kívül kereskedői többletfeladatok nélkül tudunk kezelni mentett kártyákat, az egykattintásos fizetést és hasonlókat. A visszatérő vevőnek rögtön fel tudjuk ajánlani, hogy használja a korábban mentett kártyáját, illetve első helyen felajánljuk neki a legutóbb kiválasztott fizetési módját, ha a kereskedő a megfelelő vevőazonosítójával adja át nekünk a tranzakciót. Mindezt pedig ki tudjuk egészíteni egy olyan típusú üzletmenet-folytonossági szolgáltatással is, amely az éppen nem működő fizetési szolgáltatókat automatikusan elérhetetlenné teszi a vásárlók számára, amíg a hibajelenség fennáll. Ez a Shopify saját megoldásaival lehetetlen.

Ez tulajdonképpen már a Shopify checkout folyamatának a legvége.

Pontosan. A vásárló kiválasztja a custom payment opciónkat, és amikor befejezi a vásárlást, gyakorlatilag átirányítjuk őt a mi fizetési választófelületünkre, ahol befejezheti a fizetést.

További előny az is, hogy amennyiben valamelyik opcióval sikertelen volt a fizetés, akkor mi kezeljük a hibákat, visszavisszük a vásárlót a a PayWallra, ahol megpróbálhat egy újabb fizetési lehetőséget. Ha sikerült kifizetni a rendelést, visszairányítjuk a őt a webáruházba, és visszajelezzük a webshopmotornak, hogy sikeres a fizetés, megkezdődhet a teljesítés. Ezáltal gyakorlatilag egy payment opción belül az összes, Magyarországon elérhető fizetési opciót fel tudjuk kínálni a kereskedők számára – bármit, amit a Payment Gateway csak kezelni képes.

Van-e arról adatotok vagy elképzelésetek, hogy a Shopify mekkora szeletét fedi le a magyar e-kereskedelmi tortának, tehát mekkora a szolgáltatás magyarországi részesedése?

Mi azt látjuk, hogy egyre többen térnek át a Shopify-ra. Leginkább azoktól hallom, hogy igény van ilyesmire, akik érdekeltek a nemzetközi értékesítésben is. Azokból a hazai webáruházakból, amelyek csak a magyar piacra céloznak, kevesebb működik Shopify-on. Azok körében viszont, akik határon túli értékesítésben gondolkodnak, nagyon divatos és népszerű, és gyakran előfordul az is, hogy a saját fejlesztésű webáruházukat cserélik vagy cserélnék Shopify-ra. Ilyenkor azért mindig fel szoktak merülni a kanadai cég fizetési rendszerének már említett hiányosságai.

Az ügyfelek részéről régebben már felmerült az igény erre a szolgáltatásra?

Voltak már korábban is ilyen jellegű megkeresések irányunkban – érdekes módon egy-két nagyobb partnerünktől, akik leginkább a fizetési megoldások elégtelensége miatt ódzkodtak eddig a platformtól. Volt olyan ügyfelünk is, aki egész konkrétan azt mondta, hogy akkor tudják megtartani a Payment Gateway-t, ha valahogy követni tudjuk őket a Shopify-ba.

A Shopify – vagy bármilyen új webáruházi platform – akkor tud valóban gyökeret verni egy piacon, ha nem csak az online értékesítési folyamatokat kezeli jól, de csatlakozni tud a kereskedők által előszeretettel használt, helyi piacra fejlesztett fizetési, számlázási, logisztikai, marketing stb. megoldásokhoz. A fizetés ennek alapvető eleme, előfeltétele, hiszen számos üzleti folyamathoz kapcsolódik, és tapasztalataink szerint a kereskedők csak végső esetben mozdulnak ki a már bevált fizetési szolgáltatásukból

Első körben tehát Magyarországon indultunk el a szolgáltatással, és tulajdonképpen még csak a magyar shopify-os Facebook-csoportokban, illetve saját közösségi média platformjainkon kezdtük el kommunikálni. Persze gondolkodunk hivatalos Shopify applikáció fejlesztésében is, de ehhez mindenképpen meg kell várjuk a jelenlegi megoldásokkal kapcsolatos felhasználói visszajelzéseket. Ezután majd meglátjuk, hogy milyen irányba lenne érdemes tovább vinnünk, fejlesztenünk a szolgáltatást. 2022-es adatok szerint mintegy 2000 magyar webáruház fut Shopify alapon, ami azért már mindenképpen egy komoly számot jelent. Hosszabb távon viszont egyáltalán nem zárom ki a külföldi terjeszkedést, hiszen szolgáltatói portfoliónkkal számos – cseh, lengyel, német, svájci, holland, román, stb. – speciális, “belpiacos” fizetési megoldást lefedünk, amely nem csak az adott piacra értékesítő magyar, de az ott aktív belföldi kereskedők számára is értéket teremthet.