Iparági előrejelzések szerint a globális e-kereskedelem előfizetéses modellje évente 50 százalék felett bővül, míg Magyarországon az alacsony penetráció miatt akár ennél is nagyobb növekedés lehetséges. A trend kiaknázása kritikus fontosságú a hazai e-kereskedelmi szektor versenyképességének növelése szempontjából.
„Vevőből Előfizető Program (VEP) néven indít úttörő kezdeményezést a Shoprenter és Humanize, a VISA támogatásával. A VEP célja, hogy előmozdítsa az előfizetéses üzleti modell elterjedését Magyarországon” – jelentette be Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.
A hazai e-kereskedelmi piac számos kihívással néz szembe: a KSH adatai szerint a forgalom 2023-ban csupán három százalékkal bővült. Ennél is nagyobb nehézség, hogy a hazai webáruházak évek óta visszaszorulnak, főként régiós és globális szereplők tudtak egyre nagyobb szeletet kihasítani a piacból. Ezzel szemben kínál lehetőséget a versenyképesség növelésére, jelentős növekedési potenciáljával az előfizetéses e-kereskedelem. A VEP célja, hogy felgyorsítsa ezt a fejlődést Magyarországon is, támogatást nyújtva a vállalkozásoknak az előfizetéses modell bevezetésében. A program online és offline eseményeken keresztül vezet be az előfizetéses szolgáltatás kialakításának és működtetésének jó gyakorlatába.
Sokan már használják az előfizetéses modellt
Magyarországon még kevéssé ismert az előfizetéses e-kereskedelem fogalma, pedig már sokan használják is. Ha minden héten vagy hónapban szükségünk van egy termékre, felesleges időt tölteni a megrendelésével! Egyszerűbb és jobban megéri, ha előfizetünk rá. Így az előre megadott időben tudja a futár a zöldség- vagy gyümölcscsomagot, a pelenkát vagy éppen a borotvát meghozni.
„Az előfizetéses e-kereskedelem előnyei a vásárlók számára többek között a költség- és időmegtakarítás, a tervezhetőség és az exkluzivitás, a különleges ajánlatokhoz és termékekhez való hozzáférés lehetősége. Míg az e-kereskedők számára a tervezhető megújuló bevételek, a vevői lojalitás javulása, a hatékony készletgazdálkodás a fő előnyök” – közölte Stampf Attila, a Humanize ügyfélélmény-folyamat tervezője.
A cél: növelni a digitális vásárlói élményt
Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában az előfizetéses üzleti modell a kétezres évek elején jelent meg. Onnan terjedt el széles körben és bővült egyre növekvő ütemben a világon. Itthon sem ismeretlen a modell, több vállalkozás alkalmazza sikeresen, azonban mostanáig nem vált általánossá. Az e-kereskedelem fejlődése, a kártyás fizetések terjedése, a technológiai háttér kiépülése azonban megteremtette az ehhez szükséges helyzetet. Az előfizetési piac kiépülésének itt az ideje.
„Célunk, hogy a digitális fizetési megoldások továbbfejlesztésével és az előfizetéses e-kereskedelem szélesebb körű bevezetésével növeljük a digitális vásárlói élményt és ezzel támogassuk a magyar e-kereskedelmi piac növekedését. A fogyasztók egyre inkább elvárják, hogy az online vásárlás ugyanolyan zökkenőmentes legyen, mint a személyes, függetlenül attól, hogy milyen kereskedőtől vásárolunk vagy milyen eszközt használunk. A kereskedők pedig azon dolgoznak, hogy megfeleljenek ezeknek a vásárlói elvárásoknak. Mindeközben nehéz megtalálni az egyensúlyt a felhasználói élmény és a megfelelő biztonság és csalásmegelőzés között. A partnerségek, amilyen a most bejelentett is, kulcsfontosságúak lesznek a jövőben, hogy zökkenőmentes, biztonságos, személyre szabott és intuitív online fizetési élményt nyújthassunk” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.
Az előfizetéses e-kereskedelem jelentősége egyre nő az e-kereskedelmen belül és pont úgy alakítja át a szektort, mint a streaming szolgáltatások a zeneipart. Nemzetgazdasági jelentőségű, hogy az intenzív növekedés előtt álló hazai előfizetéses e-kereskedelmi átalakulás győztesei a magyar vállalkozások legyenek.