A 2015-ben indult Hormonmentes.hu Magyarország első, hormonmentes fogamzásgátlási eszközökre specializálódott webáruháza. Cserháti-Herold Jankával, a vállalkozás alapító tulajdonosával és ügyvezetőjével beszélgettünk az alapítás körülményeiről és a női testet érintő témák tabumentesítéséről. 

Azt olvastam, hogy a vállalkozásod indítása személyes okokra vezethető vissza. Így volt? Honnan volt bármiféle egészségügyi affinitásod?

– Igen, először csak magamnak kerestem biztonságos, hormonmentes fogamzásgátlási megoldást. Itthon nagyon szűknek éreztem a kínálatot. Külföldi oldalakon viszont találtam olyan eszközöket, megoldásokat, amelyek itthon nem voltak elérhetők. Mint például a pesszárium, ami itthon nem volt kapható akkoriban. Ugyanez igaz a szimptotermális módszerre, amelyet azóta online tanfolyamon oktatok.  Ezután jött a gondolat, hogy jó lenne ezeket az eszközöket, módszereket elérhetővé tenni Magyarországon is. Így kezdődött a Hormonmentes.hu története.

Az első perctől fogva ez egy olyan komplex platformként élt a fejemben, ahol az ismeretterjesztés áll a központban. A weboldalon megvásárolhatók hiánypótló fogamzásgátlási eszközök, női intimhigiéniás termékek és online tanfolyamokra is lehet jelentkezni.Korábban nem igazán volt egészségügyi érdeklődésem, mert bölcsész- és társadalomtudományi diplomákat szereztem. Egyszerűen beleszerettem a ciklustudatosság témakörbe, és megtaláltam benne a küldetésemet. Miután a vállalkozás ötlete megszületett, a hozzá illő  termékenységtudat-oktatói képesítést az Egyesült Királyságban szereztem meg. Később pedig szexuális edukációs módszertani képzést is végeztem. 

Lényegében funkcionális biológiai ismereteket tanítok. Maximálisan tisztában vagyok a kompetenciám határaival: nem diagnosztizálok vagy gyógyítok, viszont megtanítom azt, hogy nőként hogyan lehetsz a saját tested és ciklusod szakértője. Valamint, hogy hogyan lehet ezt a tudást a fogamzásgátlás, családtervezés vagy az általános egészségi állapot nyomonkövetésének területén alkalmazni.

– Azt is említetted a webáruház bemutatkozójában, hogy elvégeztél tanfolyamokat a témában, és azóta Te magad is tartasz képzéseket, valamint készítesz tartalmakat a közösségi médiára – de egy webshop fenntartása és fejlesztése egészen más témakör. Mennyire folysz bele a webshop körüli feladatokba? 

– A legelején, 2014-2015-ben teljesen egyedül készítettem el a weboldalt, a webshopot, a tanfolyami felületet különböző ingyenes szoftverek, megoldások segítségével, éjszakánként dolgozva, amikor a kisfiaim már aludtak. A gyerekszobában tudtunk egy polcot elkülöníteni „raktárnak” a 40 négyzetméteres kis lakásunkban. A csomagokat a testvérbabakocsiba tettem a gyerekek mellé, így vittem feladni a postára a rendeléseket. 

Szerencsére ez az időszak gyorsan véget ért. 2015 második felére már volt annyi rendelés, hogy választhattunk magunk mellé egy logisztikai partnert. Azóta is ők kezelik a készleteinket, csomagjainkat, és mostanra már két hosszú polcrendszert is elfoglalunk a raktárépületben. 

Természetesen azóta a weboldalunk is megújult és profi kezekbe is került. Öt éve a férjem is teljes állásban beszállt a cég működésébe. Átvette az operatív, menedzseri feladatokat és azóta vannak ügyfélszolgálatos munkatársaink is. Így én a szakmai hátteret viszem. Természetesen az új termékek kiválasztásában, bevezetésében, az ehhez kapcsolódó tárgyalásokban aktívan részt veszek, de a webhsop napi szintű üzemeltetésével, kérdéseivel nem kell foglalkoznom. Valószínűleg mindenkinek jobb ez így. 

– A hormonmentes Instagram fióknak több, mint negyvenhétezer követője van. Ez nagy öröm is, de óriási felelősség is mennyiben felemelő és mennyiben félelmetes ez számodra?

– Az igazán félelmetes az volt, amikor élőben álltam ki 600 ember elé a TEDx Youth Budapest színpadára 2016-ban, vagy amikor a YouTube csatornám beindult és egyik napról a másikra feliratkozott több tízezer ember. Aztán az is, amikor a Semmelweis Egyetemre hívtak előadást tartani a termékenységtudatról, és megtelt a 400 fős nagyelőadó. A közönség soraiban ültek a Nőgyógyászati Klinika prominens személyiségei is.

A közösségi médiáról én azt gondolom, hogy az ottani jelenlét felelősség, lehetőség és nagyszerű eszköz is. Olyan elegye ezeknek, amivel tudni kell élni, ha az embernek fontos mondandója van. Amúgy viszont hozzá lehet szokni ahhoz, hogy sok-sok ember figyel a szavaidra. Ha szakmailag korrekt és önazonos vagy, ha tudod a kompetenciád határait és a közönséged szereti a személyiségedet, nincs baj. 

Ha így van, a különböző platformok nagyszerű lehetőséget és teret nyújtanak, hogy megmutasd magad. Ezzel a lehetőséggel és felelősséggel élni kell tudni. Az elején persze érdekelt, hogy hányan követnek, de egy idő után úgy van vele az ember, hogy a követőszám is csak egy szám.

– Mennyire használtad tudatosan a közösségi médiát a vállakozásod építésére? Volt olyan, akár pozitív vagy negatív tapasztalat, amit be tudtál építeni?

– A kezdetektől a stratégia része volt a közösségi média platformok tudatos használata. Hiszen nagyszerű lehetőség, hogy jó tartalommal, tudásmegosztással rengeteg emberhez el lehet érni.
Először blogot írtam, mellette a Facebook oldalt építettem, majd Facebook csoportot indítottam. Ezután jött a Youtube csatorna, majd aktívan az Instagram, végül pedig az Intimszféra Podcast és a TikTok csatorna indítása. Nem tudok, és nem is lehet mindenhol állandóan aktívan jelen lenni, de arra mindig figyelek, hogy a tartalom az adott platformhoz illeszkedjen. Szerintem ez az egyik kulcsa a sikeres kommunikációnak és tartalommarketingnek.

Szerencsére  jó tapasztalat sokkal több van, mint rossz. Hosszú évekig egyáltalán nem is volt hirdetési költségünk, mert egyszerűen nem volt rá szükség. Emellett rengeteg üzenetetet kapok. Nagyon sokat jelent, amikor valaki elmeséli, hogy mit adott neki egy-egy tartalmam vagy tanfolyamom, s amikor esetleg a termékenységtudat-módszer segítségével megszületett a várva várt baba. De olyan is volt, hogy egy eseményen egy lány odaszaladt hozzám, a nyakamba borult, és köszönetet mondott egy videómért, ezek nagyon megható pillanatok, ilyenkor mindig zavarba jövök. 

Természetesen értek negatív dolgok is, főleg a Youtube csatorna indítása után. Nagy volt az értetlenség, hogy egy fiatal nő szexről, menstruációról, tabu témákról beszél nyilvánosan. Az elején nagyon nehezen éltem meg az értetlenséget, negatív hozzászólásokat, trollkodást, akár fenyegetéseket. De mára megtanultam a helyükön kezelni ezeket.

– Említetted, hogy kisgyermekes anyaként indítottad a webshopot, ami gondolom nem könnyítette meg a folyamatot. Honnan merítettél inspirációt a nehéz pillanatokban? Volt példaképed?

– Amikor elkezdtem dolgozni az ötlet megvalósításán, a nagyobbik kisfiunk épphogy kettő, a kisebbik pedig pár hónapos volt. Gyakran viccelődtünk rajta a férjemmel, hogy a vállalkozás a harmadik gyerekünk, mert rengeteg időt, energiát követelt. Ugyanúgy nevelgettük és segítettük a fejlődését, mint a fiúkét. Azóta megszületett a kislányunk is, aki most három éves, szóval a cég hátrébb sorolódott, de szerencsére már önállóbb korszakban is van. Erőt az adott, hogy nagyon erős a küldetéstudatom. Azt csinálhatom, amit szeretek és a nehéz pillanatokban mindig emlékeztettem magamat, hogy lényegében a szabadságért dolgozom. Hiszen a vállalkozói lét azt is jelentette számomra akkoriban két kisgyerek mellett, hogy a magam ura vagyok. Azt, hogy mindig otthon tudok lenni a gyerekeknek, ami a kezdeti ovis, bölcsis, betegséges időszakban hatalmas dolog. 

Persze ez azt is jelentette, hogy sokszor összefolytak a dolgok, hiszen az is hosszú tanulási folyamat, hogyan lehet határokat húzni, a munkaidőt beosztani, megtanulni delegálni, kezelni a növekedést. De volt és van is lehetőségem együtt fejlődni a céggel.

Cserháti-Herold Janka

– Az indulás óta mennyire változott meg a gyengéd fogamzásgátlás piaca Magyarországon? Miben vetted észre a változást és hogyan igyekszel alkalmazkodni hozzá?

– A fogamzásgátlási termékek piaca nagyon lassan változik, hiszen itt hosszabb kutatások, fejlesztések a jellemzőek. Forradalmian új eszközök, megoldások viszonylag ritkán jelennek meg. Az látszik, hogy a pesszáriumot és a hormonmentes megoldásokat egyre többen keresik, és egyre több orvos nyitott is erre változásra, hiszen elhangzik az igény a rendelőkben is. Ha kiterjesztjük a kérdést egyéb intim higiéniai termékekre, amelyek a nők kényelmét szolgálják, akkor kézzelfoghatóbb módon látszik a fejlődés. Nem mellesleg az, ahogy és amennyit publikusan beszélünk a nők helyzetéről, vagy akár specifikusan a nők helyzetéről az egészségügyi ellátáson belül, valamint a női testről, menstruációról, ciklusról, nagyon sokat változott.

Tíz éve még bőven kék folyadékot mutattak az egészségügyi betétekről szóló reklámokban, ma ez már inkább ciki. Amikor 2015-ben elkezdtem itthon beszélni a  termékenységtudatról, ebben a formában még nem volt belőle egyetlen magyar nyelvű Google találat sem. Azóta ismert fogalom lett. Tanfolyamomat is már több mint 4000 nő végezte el 2016 óta. Szerintem nagyszerű, hogy egyre több lehetőségünk van tájékozódni, választani, és nyíltan beszélni a minket érintő kérdésekről.

Ingyenes Webáruház Konzultációk
A kezdeti webshop beállításoktól kezdve a vevőszerzésig mindenben tudunk segíteni. Legyen a Shoprenter az e-kereskedelmi partnered!