Elterjedt tévhit, hogy a platform legnagyobb forgalmát a keresősáv generálja, pedig a YouTube felmérései alapján a forgalom túlnyomó része az ajánlórendszernek köszönhető. Összefoglaltuk, mit érdemes tudni róla.

A YouTube-os keresőoptimalizálásról szóló cikkünk után vessünk egy pillantást a platform által alkalmazott, elsősorban a nézői elégedettségen alapuló ajánlórendszerre is!

A YouTube algoritmusával kapcsolatos tévhitek

A marketingszakemberek talán leggyakoribb tévedése az, hogy a YouTube valamennyi tartalmát egyetlen algoritmus rangsorolja. A platform valójában több algoritmust használ a tartalmak rangsorolására a különböző felületein, például a kezdőlapon és az ajánlott videók szekciójában – ezek az algoritmusok képezik a YouTube ajánlórendszerének alapját.

Egy másik, általánosan elterjedt tévhit, hogy a platform legnagyobb forgalmát a keresősáv generálja, holott a YouTube felmérései alapján a forgalom túlnyomó része az ajánlórendszernek köszönhető. Ennek a rendszernek nem az a célja, hogy nézőket toborozzon adott tartalmakhoz, hanem az, hogy megtalálja a felhasználók számára leginkább megfelelő videókat. Amikor felkeressük a YouTube honlapját, az ajánlórendszer behív számunkra bizonyos videókat, amelyeket az alapján rangsorol, hogy milyen valószínűséggel tekintjük majd meg őket. A platform arra törekszik, hogy segítsen megtalálni a felhasználókat leginkább érdeklő tartalmat, és a hosszú távon elérje a nézői elégedettséget, hogy a látogatók a jövőben is rendszeresen felkeressék az oldalt.

A YouTube legfontosabb rangsorolási szempontja: a nézői elégedettség

Mint azt sokan tudják, a YouTube rangsorolási szempontjai megváltoztak az elmúlt évek során: 2011-ben még a kattintások és a megtekintések száma volt a mérvadó, 2012-ben már a tartalmak megtekintésével eltöltött idő. 2015 óta pedig a nézői elégedettség a legfontosabb.

A kattintások és megtekintések számán alapuló rangsorolás kattintásvadász, félrevezető címek és bélyegképek tömeges megjelenését eredményezte. A tartalmak megtekintésével töltött idő jobb mércének bizonyult ugyan, de ennek is megvoltak a maga hiányosságai, mivel nem vette figyelembe azt, hogy a megtekintett videók mennyire tetszettek a felhasználóknak – így született meg végül a döntés, hogy a platform inkább a nézői elégedettség szerint értékelje a közzétett tartalmakat. A YouTube rendszeres időközönként megkéri a felhasználókat az épp megtekintett videókkal kapcsolatos rövid kérdőívek kitöltésére. Az így kapott adatok, valamint a „Tetszik / Nem tetszik”, illetve a „Nem érdekel” visszajelzésekhez hasonló mutatók alapján igyekszik megtalálni a legnagyobb nézői elégedettséget kiváltó tartalmakat az egyes felhasználók számára.

1. A kezdőlapon megjelenő tartalmak rangsorolása

A YouTube a kezdőlapján igyekszik a felhasználók korábbi megtekintései és érdeklődési körei alapján személyre szabott tartalmakat felkínálni. Az ezen a felületen alkalmazott algoritmus egyben arra is törekszik, hogy az átkattintási arányuk és az átlagos megtekintési idejük alapján jó teljesítményt mutató videókat jelenítsen meg ebben a szekcióban.

Marketingtippek:

- Ha maximalizálni akarod a tartalmaid teljesítményét a YouTube kezdőlapján, igyekezz objektív módon szemlélni a videóidat, és próbálj úgy tekinteni a csatornádra, mintha most találkoznál vele először!

- Tedd fel magadnak a kérdést, vajon rákattintanál-e kizárólag a címe és a bélyegképe alapján egy adott videóra!

- Törekedj arra, hogy rendszeresen tölts fel tartalmat! Így könnyebben fenntarthatod a nézőid érdeklődését, és a rendszeresség abban is segít, hogy a felhasználók kialakítsák a videóidhoz kapcsolódó rutinjukat, ami szintén kulcsfontosságú a nézői elégedettség vizsgálata során.

2. Az ajánlott videók rangsorolása

Az ajánlott videók az egyes tartalmak megtekintése közben bélyegkép formájában a képernyő jobb oldalán látható, adott sorrendben felkínált videók. Az ajánlott videókat osztályozó algoritmus célja az, hogy az éppen futó tartalomhoz, a felhasználók érdeklődési köreihez és megtekintési előzményeihez egyaránt kapcsolódó tartalmakat kínáljon fel. Az algoritmus azt is vizsgálja, mely videókat hajlamosak a felhasználók egymást követően megnézni, és ezen tényezők figyelembevételével hív be olyan tartalmakat számukra, amelyeket még nem láttak, de nagy valószínűséggel megnéznek majd.

Marketingtippek:

- Az epizódok formájában feltöltött, egymásra épülő tartalmak nagyobb valószínűséggel jelennek meg az ajánlott videók között.

- Az erős márkaépítés, valamint a következetes címek és bélyegképek segítenek abban, hogy a felhasználók megtalálják a tartalmaidat az ajánlott videók között.

- A videóid végén ösztönözd a nézőket arra, hogy nézzék meg az általad gyártott egyéb tartalmakat is!

3. A YouTube-videók rangsorolását befolyásoló külső tényezők

Fontos tudnunk, hogy bizonyos külső tényezők is befolyásolhatják azt, hogy a tartalmaink milyen helyezést érnek el a YouTube kezdőlapján és az ajánlott videók között. A tartalomgyártók által nem befolyásolható tényezők közé tartozik például:

  • Az adott téma népszerűsége: különböző témakörök különböző méretű nézőközönséget vonzanak; a rétegtémákról szóló tartalmak ritkábban jelennek meg a kezdőlapon és az ajánlott videók között, mivel kevesebb felhasználó érdeklődik irántuk.
  • Az aktuális versenyhelyzet: ha a potenciális nézőid sok időt töltenek el a más csatornákra feltöltött, hasonló tartalmak megtekintésével, az befolyásolhatja a videóid YouTube-os helyezését.
  • A szezonalitás: a YouTube nézettsége folyamatosan változik az év különböző szakaszaiban, mivel a nézők ünnepek idején jóval kevesebb időt töltenek a platformon. Az egyes témák népszerűsége szintén változhat az adott évszaknak megfelelően: a kültéri videók például jellemzően nyáron a legnépszerűbbek.
Marketingtippek:
- Bár valóban léteznek a YouTube-os tartalmak rangsorolását befolyásoló külső tényezők, ha csökken a videód nézettsége, ne feltételezd automatikusan, hogy külső tényezők tehetnek erről!

- Ha három hónapon át a nézőszám csökkenését tapasztalod, ideje új tartalmi megoldásokat keresni, és változtatni az általad gyártott videókon.

- Mivel az emberek érdeklődési köre idővel változik, kísérletezz folyamatosan! Ha rutinszerűen készítesz tartalmakat egy adott témában, egy-egy új témakör segíthet, hogy megtartsd, vagy épp visszahódítsd a nézőidet.

Összefoglalva:

1. A YouTube valójában különböző algoritmusokat alkalmaz a kezdőlapon, illetve az ajánlott videók szekciójában – ezek az algoritmusok képezik az ajánlórendszer alapját.

2. A legnagyobb forgalmat nem a keresősáv, hanem az ajánlórendszer generálja.

3. Az ajánlórendszer nem az egyes tartalmakhoz keres nézőket, hanem a felhasználók számára kínál az érdeklődésükre számot tartó videókat.

4. A YouTube-os tartalmak rangsorolásának legfontosabb szempontja a nézői elégedettség.

5. A honlapon megjelenő tartalmak rangsorolása az egyes videók teljesítményen és a felhasználók megtekintési előzményein alapul.

6. Az ajánlott videók szekciójában az éppen futó videó témájához kapcsolódó és a felhasználók megtekintési előzményei alapján személyre szabott tartalmak jelennek meg. A felületen működő algoritmus azt is figyelembe veszi, mely videókat tekintik meg nagy valószínűséggel egymás után a nézők.

7. Léteznek bizonyos külső tényezők, amelyek befolyásolhatják a YouTube-os tartalmak rangsorolását.