A generációs marketing Y-generációként definiálja azt a korcsoportot, amely jellemzően 1980. és 1999. között született, már a fogyasztói társadalomban nőtt fel és az ezredforduló környékén vált nagykorúvá. Éppen ezért angol megnevezésük ezredfordulós (Millenials). Az ebbe a nemzedékbe tartozók vásárlási preferenciái jelentősen különböznek mind az őket megelőző (X), mind az utánuk következő (Z) generációétól, ez az eltérés azonban nem állandó és nem is feltétlenül ragadható meg néhány szóban. Szokásaik megértéséhez és a sikeres értékesítéshez néhány dolgot érdemes észben tartani 2018-ban is.

1. Imádják a kedvezményeket

Ha egy termékhez kuponkóddal elérhető kedvezmény tartozik, ők meg fogják találni. A leárazások nagy hatással vannak rájuk, hiszen ismerik a módját, hogy megkeressék, hogyan járhatnak a legjobban, az idejüket is szívesen rászánják arra, hogy a legjobb ajánlattal éljenek. A felmérések azt mutatják, hogy az online vásárló ezredfordulósok nyolctizede utánanéz, elérhető-e valamilyen kedvezmény arra a termékre, amit meg akar venni, egyharmaduk pedig előbb keresi a kedvezménykuponokat, minthogy pontosan tudná, mit is akar vásárolni. Ez nemcsak termékekre, de mindenféle szolgáltatásra, így szórakozásra és éttermi fogyasztásra ugyanúgy igaz.

2. Szeretik a kedvezményt, de hajlamosak luxusra költeni a pénzt

Bár – ahogy az első pontban írtuk – folyton keresik a leárazást és a kedvezményt, szeretnek költeni és bizonyos árucikkek esetén kifejezetten könnyen adnak ki nagyobb összeget is a vágyaik tárgyaira. Kétharmaduk vesz évente valamilyen nagyobb értékű árut, például drága bútort, csúcstechnológiás háztartási gépet, új számítógépet, okostelefont vagy akár autót. Ezeket luxuskiadásként könyvelik el magukban, az ilyen vásárlásaiknak pedig általában valamilyen közvetlen kiváltó oka is van: nagyobb összegű fizetési jutalom vagy éppen saját nehezebb lelki időszakuk. Azaz: több tekintetben impulzusvásárlók.

3. Mindent a technikáért, mindent a vásárlásért

Mesterséges intelligencia, gépi tanulás, kiterjesztett valóság, big data? Mindezt az ezredfordulós vásárló nagy örömmel fogadja, amennyiben vásárlási kényelmét növeli. Ha pedig annak élményszerűségéhez is hozzátesz valamit, a legújabb technológia kifejezetten vonzóvá válik. Szeretik a személyre szabott ajánlatokat, amiket számukra egy gép saját szokásaik, vásárlástörténetük, rendelési előzményeik alapján állít össze nekik. Ők azok, akik a legoptimistábbak minden korcsoport közül, ha a kereskedelmi technológiák fejlődéséről kérdezzük őket. Ha valaki egy automatizált chatbot felszólítására közvetlen vásárolni fog, az szinte bizonyosan egy Y-generációs lesz.

4. Cipőt a cipőboltból, élelmiszert az internetről

Minden korcsoport közül az ezredfordulós generáció a leginkább hajlamos arra, hogy az interneten vásároljon élelmiszert, 10-ből 4-en már meg is tették. Elsősorban őket érdemes célozni a kizárólag webes értékesítéssel és házhozszállítással működő élelmiszer-webáruházaknak, főként ha a legújabb táplálkozási igényeket is képesek kielégíteni (vegán, fair, no-glu és így tovább).

5. A kényelem nekik = minden!

Az Y-generáció a legtudatosabb vásárlói korcsoport a vásárlási kényelem tekintetében. Ez részükről már inkább alapelvárás, mint kellemes meglepetés. A zökkenőmentes fizetési megoldásokra, az internetről rendelt áru egyszerű és kérdés nélküli visszaküldésének lehetőségére és a nagyon gyors kézbesítésre egyaránt alapvető igényük van. Nemcsak a vásárlói út során, de a vásárlás utáni élményben is tökéletes kényelmet és olajozottságot kell nyújtani számukra ahhoz, hogy egy webáruház elégedett visszatérő vásárlókként üdvözölhesse őket.