Az online FMCG piac már a negyedik legnagyobb szegmens az e-kereskedelmi piacon a játék, kultúra, műszaki cikkek, és számítástechnika mögött – derül ki a GKI Digital Kutató és tanácsadó Kft. online FMCG piacra vonatkozó kutatásából.

Azok számára, akik a bevásárlást is online szeretnék elintézni, már most is több webáruház elérhető. A Pénzcentrum összehasonlító tesztjén jelenleg a Príma végzett az első helyen, tőle csak egy hajszállal maradt le a G’Roby, őket pedig holtversenyben az ABC Online és a Tesco követi. Az elérhető termékskála, a csomagolási megoldások, a szállítási költségek és a nem elérhető árucikkek helyett felajánlott csere termékek kezelése kapcsán is akadtak jelentős eltérések a próbavásárlások során.

Az online szupermarketek piaca a közeljövőben további szereplőkkel egészülhet ki. A Spar webshopja már az előkészítés fázisában van, a Penny pedig Németországban megnyitotta első webáruházát, így nem kizárt, hogy hamarosan a magyar piacon is megjelennek majd. Az olcsó termékeiről híres élelmiszerlánc kezdetben non-food kategóriában, illetve alkoholos italok kategóriában kínál termékeket online felületen. A hírek szerint a REWE Group tulajdonában álló üzletlánc az év végéig kiterjeszti az online vásárolható áruk körét a “kőboltokban” elérhető teljes kínálatra. Az online felület lehetőséget biztosít regisztráció nélküli vásárlásra is, és nincs korlátozás a megrendelhető áruk darabszáma, vagy értéke szerint. Az árak ugyanazok mint a hagyományos üzletekben, a kiszállítás pedig egységesen 4.95 euróba kerül, amelyet a DHL-lel együttműködve bonyolítanak.

A szereplők számával együtt a vásárlói bázis is folyamatosan bővül, egyre többen térhetnek át a kényelmes online rendelésekre. Az egyes szereplők sikere azon múlhat, hogyan tudják magukat megkülönböztetni a versenytársaktól, vagy hogyan tudják szélesíteni a termékpalettát, és kihasználni a fizikai üzletekben korlátokat jelentő polchelyek virtuális megfelelőjét.

Nagy Sándor, a G’Roby Online Szupermarket ügyvezetőjeként úttörő volt ezen a területen: 2000-ben, a trendeket jócskán megelőzve nyitotta meg az első élelmiszer webshopot, amelyet a BIG FISH csapatával közösen azóta is folyamatosan fejleszt.

Az online élelmiszerpiac ­változásait ma így látja:

“Míg a teljes kiskereskedelmi értékesítés 5%-át már az online adja, az FMCG ágazatban ez az arány alig 1-2%. Azok a nagy nevű szereplők, akik a bizalomépítésben nagy szerepet játszhatnának, vagy nagyon későn érkeztek meg, vagy egyáltalán nincsenek is jelen. Piackutatási adatok szerint a szuper- és hipermarketek számára még mindig a szórólap / akciós újság a leghatékonyabb hirdetési forma, láthatóan nagyon nehéz a élelmiszer beszerzés területén az embereket az online felé terelni.

Mi azt látjuk, hogy aki egyszer kipróbálja, azok többségénél szokássá tud válni ez a fajta kényelmesebb módja a nagybevásárlásnak. Viszont az elvárások is egyre magasabbak: az emberek egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben tolerálják azt ha késve érkezik a megrendelt étel-ital, vagy nem kapnak meg mindent amit kértek. Ez utóbbi kifogástalan színvonalat pedig még a nagy szereplők közül sem mindenki tudja biztosítani, ami tovább lassítja a fogyasztói átállást.

Pont ez előbbiek okán a G’Roby-nál mindig is fontosnak tartottuk az ügyfélkiszolgálás minőségét, a személyes ügyfélszolgálat működtetését. Ez, és megszokottnál szélesebb termékválasztékunk az a versenyelőny, amellyel a nálunk erősebb piaci szereplők mellett is folyamatos növekedést tudunk produkálni.”