A szigorú magyar élelmiszerbiztonsági előírások és a folyamatos hatósági ellenőrzés következtében biztonsággal vásárolhatunk mind a hagyományos, mind pedig az online élelmiszerboltokban – állítja az Országos Kereskedelmi Szövetség. Az oksz.hu weboldalon jelent meg erről egy figyelemfelhívás március 14-én, nyilván a mostani járványhelyzet miatti aggodalmak eloszlatása végett.

A bejegyzés kiemeli, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, a fogyasztóvédelmi feladatokkal megbízott kormányhivatalok, a Nemzeti Népegészségügyi Központ ellenőrzést végző munkatársai folyamatosan, szigorúan ellenőrzik az élelmiszer gyártókat és kereskedőket, üzemeiket és áruházaikat, valamint eszközeiket, egyebek mellett a szállítójárműveiket, továbbá a forgalomba hozott termékeket is.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy élelmiszer árusítása már a vásárlók egészségét, biztonságát veszélyeztető gyanú esetén sem folytatható. A hatóságoknak minden veszélyt okozó körülményt, de már annak gyanúját is kötelező jelenteni.

Az élelmiszerkereskedelemmel foglalkozó webshopokra az alábbi követelmények vonatkoznak, amelyekre a fogyasztóknak is felhívják a figyelmét:

  • Az élelmiszerkereskedő webáruházak is kötelesek valamennyi, a honlapjukon kínált termékkel kapcsolatos legfontosabb azonosító adatot közzétenni. A termék neve, nettó tömege és összetevői mellett például az allergénekről, vagy a különleges tárolási és felhasználási feltételekről is tájékoztatni kell a vásárlót.
  • Fontos, hogy a vásárlók alaposan ellenőrizzék a választott webáruházat. Nézzék meg, hogy az Általános Szerződési Feltételekben, melyek feltüntetése kötelező a honlapon, megtalálható- e a cég pontos címe (a postafiók önmagában nem elegendő), telefonszáma, és a többi kapcsolattartási lehetőség (e-mail cím és vevőszolgálat elérhetősége).
  • A magyar élelmiszerkereskedelmi webáruház esetében ellenőrizhető a NÉBIH honlapján az úgynevezett FELIR azonosító szám is.
  • Egy weboldal internetes címe ha „.hu”-ra végződik, még nem biztos, hogy a vállalkozás is magyar, ez az ÁSZF-ből kiderülhet. Külföldi (EU-n kívüli) székhelyű szolgáltatók esetében különösen körültekintőnek kell lenni, mivel a jogszabályi előírások eltérőek lehetnek a magyartól. Különösen nagy a kockázat a külföldről közvetlenül házhoz rendelt élelmiszerek esetében.
  • A vállalkozónak tájékoztatnia kell a vásárlót székhelyéről, valamint a panaszkezelés módjáról is.
  • A hazai webáruházaknak biztosítaniuk kell a 14 napon belüli indoklás nélküli elállási jogot vásárlóiknak. Élelmiszerek esetében – például gyorsan romló termékeknél – azonban ez nem mindig érvényesíthető, ezért fontos, hogy az áru átvételekor legyenek a vásárlók körültekintőek. Ellenőrizzék például, hogy a kiszállított élelmiszer hőmérséklete megfelelő-e, a fagyasztott termék nincs-e felolvadva.
  • Célszerű megnézni a megrendelt élelmiszer fogyaszthatósági, vagy minőségmegőrzési idejét, valamint a csomagolása sértetlenségét is.

Külön kitérnek arra is, hogy mivel az itthoni online élelmiszerkereskedők fizikai üzlettel is rendelkeznek, az áruk kezelésénél azzal megegyező raktározási és higiéniai előírásokat alkalmaznak. Az online élelmiszer-rendelés tehát továbbra is épp annyira biztonságos, mintha egy hagyományos boltban vásárolnánk.