Korábban jellemzően a fejlett kelet-ázsiai online piacokra volt jellemző a zöldségkiszállításra specializálódott kereskedők jelenléte, de – köszönhetően a koronavírus-járvány okozta korlátozásoknak – Európa-szerte egyre inkább terjedni kezd ez a megoldás. Úgy néz ki, ezúttal a magyar piac sem marad ki ebből.

Az Ecommerce News oldalon április végén szemlézett, az Amcor piackutató cég által kiadott kutatás szerint egyre inkább terjedni látszik kontinens-szerte az online zöldségvásárlás. A vevők továbbra is jóval nagyobb volumenben vásárolnak a hagyományos zöldségeseknél, de az Egyesült Királyságban már az európai átlagnál 10 százalékkal többen vannak azok, akik többet költenek el egy-egy online zöldségvásárlásnál, mint a hagyományos értékesítési pontokon.

Az Amcor kutatása még a Covid-19 járvány kitörése előtt készült, melynek során 1000 online zöldség- és frissáru-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozást kérdeztek meg az Egyesült Királyágban, Franciaországban, Németországban és Svédországban. Előrejelzésük szerint csak Európában 66 százalékkal növekszik a zöldség házhozszállításának online piaca 2023-ig, míg a Nielsen hasonló kutatása szerint 2024-re a globális online zöldségvásárlás közel 70 százalékát az e-kereskedelem bonyolítja majd.

Milyen szempontok alapján döntenek az európaiak?

Az idézett tanulmány egyik fontos megállapítása, hogy az angolok a legelkötelezettebbek a frissáruk rendelésével kapcsolatban: 69 százalékuk olyan mértékben vásárol online élelmiszert, mintha csak hagyományos boltban tennék. A többi európai országban ehhez képest csak 30 százalék körüli azok aránya, akik az interneten éppen olyan könnyedén nyitják meg a pénztárcájukat élelmiszer vásárlásakor, mintha hagyományos kereskedelmi egységben tennék ugyanezt. Természetesen a brit vásárlók szerint is a kényelem a legfontosabb szempont .

A legtöbb európai fogyasztónak nagyon fontos, hogy vásárlás előtt szemrevételezhessék a terméket: 10-ből 6 különösen fontosnak tartja ezt. Leginkább a francia fogyasztók igénylik ezt, ahol a vásárlók 78 százaléka tartotta ezt kiemelten fontosnak. A németek leginkább az áru megromlásától tartanak: 77 százalékuk az élelmiszer-pazarlás miatt részesíti előnyben a hagyományos értékesítési helyeket, ahol inkább naponta vásárolnak, csak ne kelljen kukába dobni a megvásárolt zöldséget.

A másik, európaiak által kedvelt megoldás az előfizetéses ételrendelés, amely különösen Hollandiában terjedt el a vásárlók körében. Itt a fizetőképes vásárlók 34-36 százaléka fizet elő olyan szolgáltatásra, amelynek keretén belül havi előfizetési díj ellenében leginkább kávét, zöldségeket és süteményeket rendelnek házhoz. Ám a többi európai országban is 26 százalék körül van az előfizetéses rendszerben élelmiszert vásárlók aránya.

A válaszadók több mint egyharmada gondolja azt, hogy az újrahasznosítható csomagolás az egyik legfontosabb szempont a kereskedők kiválasztásánál, és a legtöbb panasz azokkal az online értékesítő helyekkel kapcsolatban érkezett, ahol nem tüntették fel megfelelően, hogy milyen csomagolási eljárást alkalmaznak.

A pandémia felpörgette az iparág fejlődését

A koronavírus-járvány okozta kihívások persze további lökést adtak az iparágnak. Némely országokban egyenesen az állam is felsorakozott a szolgáltatók mellé. Szintén az Ecommerce News írja, hogy áprilisban a Norvég Posta a Coop zöldségkereskedéssel indított államilag dotált házhozszállítási programot. Az országban jellemzően igen sokan élnek elhagyatott és távoli helyeken, akiknek az egy hét alatt beindított szolgáltatás keretében a posta szállítja ki a megrendelt termékeket. Az egy hetes oslói tesztelési periódust követően mára már Stavangerben és Nyugat-Norvégiában is igénybe vehető a szolgáltatás, amelyet hamarosan az egész országra kiterjesztenek majd.

Itthon is kezd megtörni a jég

Ezzel egy időben, és talán hasonló okokból úgy tűnik, a hazai online kiskereskedelemben is megmozdult valami. A magyar piacon egy ideje már jelen lévő kifli.hu, és a nemrégiben útjára indított, szintén hasonló profilú zoldsegszallitas.hu üzemeltetői is egyetértenek abban, hogy itthon is megjelent az igény a friss bolti áruk házhozszállítása iránt.

Mint azt a zoldsegszallitas.hu-t üzemeltető Veggie Store Kft. tulajdonosa, Jenei Miklós a magyar piacot firtató kérdésünkre elmondta, van igény a az ilyen jellegű szolgáltatásra a hazai piacon is. Az egyelőre még csak 8-9 budapesti kerületben elérhető szolgáltatást a koronavírus miatt hozott kijárási korlátozások bevezetése kapcsán indították el.

A mintegy másfél hónapja létrehozott oldal üzemeltetői, korábban éttermek és konyhák zöldségellátásával foglalkoztak, de az éttermek bezárásával úgy döntöttek, nyitnak a kiskereskedelmi fogyasztók felé.

Mivel a jelenlegi bizonytalan helyzetben nullára csökkent a forgalmunk, nem volt más választásunk, mint egy újabb rétegként átállnunk a lakossági kiszolgálásra. Folyamatosan építjük a szolgáltatást, de mivel ez egy friss dolog, mi is menet közben, napról napra változtatunk a dolgokon. A fogyasztókhoz kiszállított csomagok mind méretben, mind összetételben nagyon különböznek a korábban éttermeknek kiszállított áruk összetételétől. Jelenleg a felfutási fázisban vagyunk, melynek során megpróbáljuk kialakítani azt az ügyfélkört, amely révén hosszútávon is nyereségesen üzemeltethető ez a kiskereskedelmi üzletág.

Már rövid távon is megjelentek a visszatérő vásárlók, amely alapja lehet egy későbbi felfutásnak, de folyamatosan várják és gyűjtik a visszajelzéseket, illetve próbálják kiterjeszteni újabb és újabb kerületekre a kiszállítást az érdeklődés és a kapacitás függvényében.

Fábián Levente, a kifli.hu marketingigazgatója szerint bár kimondottan a zöldségek iránt nem nőtt robbanásszerűen a kereslet, a frissárura igenis egyre nagyobb igény mutatkozik a magyar vevők részéről is.

Mivel alapvetően kényelmi szempontokat vesznek figyelembe a vásárlóik, természetesen zöldséget is rendelnek házhoz, hiszen mi értelme lenne az egésznek, ha a csomag megérkezése után még el kell menniük a zöldségeshez is. És mivel viszonylag kis értékben is van lehetőség a termékek kipróbálására, amiket rendeknek, azokra sem nagyon szokott panasz érkezni. Ennek oka talán abban keresendő, hogy rengeteg magyar zöldségtermelő beszállítónk van, és sokukkal sikerült közvetlen kapcsolatot kialakítanunk, illetve a vásárlóink is egyre tudatosabbak ezen a téren.

Összességében tehát úgy tűnik, hogy a magyar vásárlók is egyre inkább hajlandóak zöldséget vásárolni online, ami valószínűleg a járvány lecsengése után is megmarad majd. Az igazi kérdés az, sikerül-e a hazai ecommerce-szektornak a nyugat-európaihoz hasonló áttörést elérnie ezen a fronton?