Az elmúlt másfél évnyi járványhelyzet a világgazdaság legkülönbözőbb területeit forgatta fel fenekestül: egyes szegmensek a földbe álltak, míg mások szárnyalni kezdtek. De vajon hogyan csapódott le mindez a keresőoptimalizálás területén? Pál Zoltán Gábort, az ALH Consulting ügyvezető-tulajdonosát kérdeztük.

– Érzékeltetek-e forgalomnövekedést az elmúlt időszakban, és ha igen, mekkorát?

Mint minden céget, minket is elsőre negatívan érintett a vírus körül kialakuló pánikhangulat, így a cég nagyjából 2 hét leforgása alatt elvesztette a szerződéseinek a 20%-át, majd további 4%-át a rá következő hónapban. Ezek szinte mind financiálisan instabil, vagy a hirtelen megjelenő korlátozások miatt működésükben szinte teljesen ellehetetlenülő vállalkozások voltak. Utóbbiak meghatározó része már ismét ügyfelünk, és következetesen folytatják velünk a munkát. Ha ezeket nem számítjuk, és a 2020-as év áprilisának végét vesszük alapul, akkor mintegy 250%-kal nőtt a cég mérete és ügyfélköre, így jelenleg 350 weboldal kampányain dolgozunk.

Ha ezt vehetjük mintaként, akkor a mi látókörünkben lévő cégek körében drámai növekedés tapasztalható a keresőoptimalizálásra való igényben. Sok gazdálkodó döntött úgy, hogy ebben a piaci helyzetben sokkal több csatornán próbál teret nyerni, vagy épp lassítani akarja az egyébként is jelentős mennyiségben megjelenő új konkurensek térnyerését. Ami az igazán érdekes, hogy a korábban szinte végtelen számú közvetítőn és tanácsadón keresztül értékesítő cégek, például biztosítók, pénzügyi tanácsadók a személyes találkozók korlátozott lehetősége miatt szintén elkezdtek nyitni ezen terület felé – jelenleg is tárgyalunk egy megbízásról az egyik legnagyobb biztosítóval. Ezek a vállalatok korábban sokszor periférián tartották az online értékesítést, legfeljebb csak jelöltállításra használták az oldalaikat, míg most az online marketing nagyon jelentős szerepet játszik az életükben, ebben a megváltozott környezetben.

– Jellemzően milyen típusú szereplők hajtották az említett növekedést?

Nem árulok el nagy titkot, hogy a legnagyobb igény a webáruházaktól érkezett, hiszen a legkézenfekvőbb, és bizonyos termékek beszerzésére néha az egyetlen csatornát kínálták ez idő alatt. A 350 ügyfelünkből 280 jelenleg is webáruház. A szolgáltató cégek közül kevesen jelentek meg a piacon új igényekkel, de voltak így is kiemelt területek, akik ekkor is tudtak fejlődni, például a napelempiac szereplői. Ők ugyebár a támogatások végett nagyon kedvező helyzetben voltak – és vannak is még egy ideig.

Amik viszont ellenpéldák, azok a baba-mama piachoz és a házikedvencekhez köthető webshopok, mert a számuk robbanásszerűen megnőtt. Hozzánk is gyakorlatilag hónapokon keresztül napi 2-3 érdeklődés vagy tanácsadási igény jött erről a két területről. Ugyanakkor a költési kedv, avagy a kiszervezésre való hajlandóság olyan mértékben alacsony ezeknél, hogy 1-2-nél többet nem is tudnék felsorolni az említett területekről a hatalmas volumen ellenére, akik ez idő alatt váltak ügyféllé. Nagyon kontrasztos, hogy két nagyon jól látható és minden napi igényre megközelítőleg végtelen számú weboldal indult, ugyanakkor tőkeerősségük tekintetében ezek álltak a leggyengébb lábakon.

Természetesen volt ezen jelenség mögött egy edukációs probléma is onlinemarketing-vonalon, mert utóbbiak között tapasztaltuk a legnagyobb tömegben, hogy teljes mértékben piackutatás vagy online ismeretek nélkül vágtak bele egy vállalkozás indításába. Személyes feltételezésem, hogy ezek impulzusszerű webshopnyitások voltak, mint kézenfekvőnek tűnő ötletek, de a legjobban egy barátom megfogalmazása írja le: „Olyanok is webáruházat nyitnak most, akik a számítógépet sem tudták eddig bekapcsolni.” Nyilván a korrektség kedvéért meg kell jegyezni, hogy ez nem igaz mindenkire, de amikor az ember túl van 150-200 hasonló beszélgetésen, és az előbbiek egy szép nagy tömeget tesznek ki a mintában, akkor nem lehet elmenni mellettük anélkül, hogy intő példaként le ne írjuk egyszer.

Pál Zoltán Gábor - ALH Consulting

– A növekvő online jelenlét mennyire élezte ki a versenyt organikus fronton?

Nyilván észrevehető a változás, de azt gondolom, hogy az organikus találati listára még mindig annyira kevesen koncentrálnak naprakész avagy „white-hat” megoldásokkal, hogy a mai napig nagyon komoly kompetitív előny lehet szinte bármilyen piacon. De kétségtelenül vannak már piacok, ahol jelentősen nehezebb a munka. Ez monetizáció tekintetében kezd hasonlítani a bid-alapú PPC rendszerekhez, hogy aki többet költ, azé a több vásárló, míg korábban nem volt ennyire költésorientált a terület. Persze ezt annak talaján kell értelmezni, hogy jelenleg szerintem a weboldalak 10%-a sem költ működő SEO megoldásokra reális keretek közt. Ha ez 7-ről nőtt 10-re, az még mindig azt jelenti, hogy beláthatatlanul nagy tér van mindenki előtt.

– Hogy tudtatok hatékonyan segíteni az ügyfeleiteknek, hogy jó eredményeket érjenek el ezen a felgyorsult pályán?

Első lépés volt részünkről egy nagy ívű szolgáltatásfejlesztés, ami mostanság közeledik a végéhez. Természetesen ez idő alatt nem csak egy területre koncentráltunk, de az első nagy lépés egy kifejezetten webshopok számára készített SEO megoldás volt, amire hirtelen megnőtt az igény, és tavaly a forgalmunk 20%-át adta, így jó döntésnek bizonyult.

A következő lépés már inkább csiszolgatás volt, de nagyjából 1 éve zajlik egy minőségbeli fejlesztés a korábbi üzletágainkon, hogy lépéselőnyt szerezzünk a többi piaci szereplő fejlesztéseivel szemben. Csak hogy két példát említsek: az egyik, hogy linképítésnél DA 40 hitelességi érték alatt nem szerződünk már le új partnerrel, ahova linképítési cikkeket rakunk ki az ügyfeleinknek. Így a DA átlagot a linképítési munkáinkban következetesen emeljük, és DA 25 alatti oldalra nem is rakunk ki anyagot, míg ez korábban 20-as küszöbérték volt. Csak ezzel évekkel vagyunk a SEO piac szereplői előtt.

A másik nagyobb jelentőségű dolog, hogy cégen belül a szövegíróink számára készítettünk egy ügyfélversenyeztetési megoldást, aminek a lényege, hogy ne egy jó szövegíróhoz kerüljön egy beszerződő új ügyfél, hanem a számára legjobb szövegíróhoz. A kettő között azt gondolom érzékeljük a különbséget, és mindezt a tőlünk megszokott teljes automatizáltság mellett tesszük előzmények, kapacitás, érdeklődési körök, elvárások alapján, majd végül a minőségbiztosítást végző kollégák hozzák meg a végső döntést a beosztásról. Itt fontos megjegyezni, hogy havi szinten 5 millió karakter keresőoptimalizált szöveget gyártunk le, ez nagyjából 1500 szöveges tartalmat jelent, ami 40 szövegíró „tollából” készül el, vagyis könnyű elképzelni a mennyiséget azoknak az olvasóknak, akik valaha legépeltek maguknak egy A4-es oldalnyi blogbejegyzést. Júliustól pedig új fejlesztési ciklus kezdődik a cég középtávú jövőjében, és pár hónapra rá kijövünk egy új termékkel.

– Mit gondolsz, mennyire lesz erős hatással a visszarendeződés? Mi lehet a jó SEO stratégia?

Könnyebb biztos nem lesz a dolgunk. Akik az utóbbi másfél évben „ébredtek SEO öntudatra”, azok nem fogják elfelejteni az eddig megszerzett tudást, vagyis nyitás ide vagy oda, az organikus listán nem lesz könnyebb előrejutni. Legfeljebb kisebb lesz a nyomás azokon, akik még nem léptek ezen a területen, hiszen az offline valamilyen mértékben vissza fog jönni az életükbe.

[blockquote author=””]Pont emiatt napról napra érdemes lekövetni a Google fejlesztéseit és bejelentéseit, különösen most, mert algoritmusfrissítések tekintetében elég turbulens időket élünk, és szerintem tartogat még meglepetéseket a “Nagy Testvér”.[/blockquote]

Persze ha még sok hullámot korbácsolnak a politika szelei a vírus tengerén, akkor érdemes felkészülni arra, hogy visszatérhet még menetrendszerű nyaralásáról a COVID, vagyis számítani kell arra, hogy szeptembertől ismét előtérbe kerülhet azok számára is, akik azt gondolják, hogy a mostani nyitás után már nem kell annyira jelentős teret nyerniük minden csatornán.

Nyilván minden szentnek maga felé hajlik a keze, így ha szent nem is vagyok, de azt erősen javaslom, hogy mindenki forduljon a kihívásaival olyanhoz, aki leköveti az újdonságokat, és segít eligazodni.

(Támogatott tartalom)