Az online marketinggel foglalkozó tanácsadók egyik szokása, hogy karácsony előtt pontokba foglalt reklámötletekkel bombázzák az e-kerekedőket. A jó marketingtanács aranyat ér, de a jó tanácsból is megárt azonban, ha sok.

Az ausztrál Phil Forbes, aki jelenleg Varsóban él és SEO-tanácsadással foglalkozik valószínűleg úgy látta, hogy a kelet-európai online boltosok lemaradásban vannak a fejlett világban működő társaikkal szemben, ugyanis 23 jó tanáccsal lepte meg olvasóit a Packhelp portálon megjelent blogbejegyzésében.

Az angol nyelvű szöveg elolvasása anyanyelvűeknek nyolc perc, ám jó kérdés, hogy mit tudnak felfogni ebből a rengeteg okosságból ennyi idő alatt? A szakértő két szempontot ajánlott olvasói figyelmébe ötletei ismertetése előtt. Az egyik, hogy a karácsony előtti három hónapban számos olyan esemény van – fekete november, szinglik napja, fekete péntek, kiber hétfő, halloween, télapó, bronz, ezüst és arany vasárnap –, amelyek felhajtó erejét kihasználhatják az e-kereskedők.

A marketingtanács dzsungel elleni tanácsok másik kiinduló pontja egy tanulmány volt, amely szerint a brit fogyasztók közel kétötöde már októberben elkezdte a karácsonyi vásárlást. Vélhetően ez más európai országokban is hasonlóan alakulhatott.

Karácsonyi start: Halloweenkor?

Ehhez igazodva Phil Forbes első ötlete, hogy a karácsonyi marketingkampányt halloween idején kell indítani. Ez nem valami nagy bölcsesség, lényegében az összes pontokba szedett jótanács-lista tartalmaz ezzel kapcsolatban valamilyen ajánlást. A legradikálisabbak szerint októberben kell kezdeni a vásárlók megdolgozását az online marketing eszközeivel. Érdekesebb ötlet, hogy érdemes rájátszani az impulzusvásárlásokra. Például úgy elhelyezni az olcsóbb termékeket a drágábbak környezetében, hogy azokat a vevő egyetlen könnyed mozdulattal behúzhassa a vásárlói kosarába. Karácsony előtt ugyanis ajándékokat keresnek az emberek és egyik ötlet hozhatja a másikat, amit az e-kerekedő kihasználhat.

Az ausztrál szakember listájának 9. pontja így szól: „Ajánlj ingyen kiszállítást, és pont!” Ezzel a kategorikus kijelentéssel más listakészítők nem értenek egyet. Úgy gondolják ugyanis, hogy az inflációval küszködő vásárlókat idén elsősorban az áruk árából adott engedményekkel lehet elcsábítani. Ennek az a hátránya, hogy felzabálja a kereskedő árrését, amit a csomagoláson és a szállítás költségén tud valamennyire visszahozni.

Figyelemfelhívásért kell akciózni?

Ehhez kapcsolódik, hogy az összes listakészítő egyetért az állandó akciózás hasznosságában. Általában napi akciókat ajánlanak, amelyek állandó visszatérésre késztetik a vásárlókat. Ezeket nyilván össze lehet kötni az említett ilyen, olyan, amolyan napokkal, amik amúgy is magukra vonják az emberek figyelmét. A hosszabb távú árengedmények esetén oda kell figyelni arra, hogy a csomagküldők meddig vállalják a kézbesítést karácsony előtt. Az biztosan aranyat érő marketingtanács, hogy a december 27-én érkező ajándék nem az igazi.

A tanácslistákat készítők időnként megfeledkeznek arról, ami Forbes felsorolásának legvégén szerepel. Nevezetesen karácsony után van egy homályos időszak nem csupán az év végéig, hanem bőven januárba nyúlóan is, amit ki lehet használni. Sokan szabadságon vannak, és nyitottak lehetnek még egy kis shoppingolásra.

Egy tapasztalt magyar kerekedő azt mondta erről, hogy az embereknek, akik megkapták az év végi jutalmakat is, januárra még marad némi szabadon elkölthető pénzük. Február-márciusban szárad ki igazán a piac, miután ez is elfogyott. Akkor nem lehet eladni semmit.

Ó, azok a karácsonyi workshopok!

A hasznos tippek mellett sok teljesíthetetlen javaslattal is traktálják a marketingesek az e-kerekedőket. A magyar nyelvű Webshippy-re kitett lista például hat ötletet vezet elő. E marketingtanács csokor között javasolja interaktív adventi naptár vezetését, virtuális karácsonyi workshopok szervezését, a közösségi médiában játékok indítását és személyre szabott e-mail-kampányokat.

Élménnyé kell tenni a karácsonyi vásárlást! – véli ennek a listának a szerzője, aki szerint a kereskedő interaktív virtuális térképet készíthet, amely elvezeti a vevőket az ajándékötletekhez. Ne firtassuk, hogy egy átlagos online boltosnak mennyi ideje és pénze van egy ilyen fejlesztésre.

Térkép kell a dzsungelhez!

 A nagy kérdés az, hogyan igazodhatunk el a jó tanácsok dzsungelében? A választ talán a ReConverten publikált nyolcas lista első pontja adja meg. Ez így szól:

„Elevenítsd fel és frissítsd a korábbi karácsonyok idején folytatott marketingkampányaidat!”

Ez olyan teendőket takar, amiket azok is követhetnek, akik először hirdetnek az évnek ebben a szakaszában:

  • elevenítsd fel, melyek voltak a legjobb értékesítési csatornáid (e-mail, közösségi oldalak),
  • fogyasztói csoportonként tekintsd át, kik költötték a legtöbbet az e-boltodban,
  • nézd meg, melyik hirdetésed működött a legjobban, illetve
  • melyek voltak azok az ajánlatok, amelyek a legjobb konverziót érték el!

Ezekben a tanácsokban az is jó, hogy még néhány héttel karácsony előtt is végig lehet menni a listán, és szükség szerint korrigálni lehet az online bolt marketingjét.

Végül érdemes megfogadni a ReCovert második kiemelt jó tanácsát is:  „ne bonyolítsd túl a dolgokat!” Igen, ezt értsd úgy is, hogy ne izgasd magad azon, hogy mit felejtettél el a hirdetésekben, mit kellene még megtenned, mert ez gyorsan az őrületbe kergethet! Akinek korlátozottak az erőforrásai, az akkor jár a legjobban, ha a legfontosabb teendőkre koncentrál. Nincs szükség óriási felhajtással járó kampányra, végül is az emberek az évnek ebben az időszakában amúgy is vásárlási hangulatban vannak.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.