Az elektronikus kereskedelem szélsebes fejlődésénél csak a webáruházak és az online piacterek logisztikai kiszolgálása alakul át gyorsabban. A koronavírus-járvány idején sok hagyományos kereskedő rákényszerült internetes értékesítésének felpörgetésére, ami magával húzta az ezt kiszolgáló háttér-infrastruktúrát is. Azóta még erre az ösztönzőre sincs szükség a tempó tartásához.

Az elektronikus kereskedelem élharcosa a világon, az Egyesült Államok online kereskedelmi iparága – írta az ágazat logisztikai hátterét áttekintő cikkében a Talking Logistics hírportálon Walter Heil, az amerikai Parcel Perform elnökhelyettese. Az elmúlt tíz évben az e-kereskedelem forgalma évi 13-18 százalékos tempóban nőtt az Egyesült Államokban, és szakértői becslések szerint 2028-ig további évi hat százalékkal bővülhet.

A Heil vállalatának piackutató részlege, a Parcel Monitor 130 ország 1500 vállalatának adatait követi nyomon. Ez az jelenti, hogy több száz millió csomag szállításának tapasztalataiból szűri le következtetéseit. Ennek alapján úgy látják, hogy az e-kereskedelem említett növekedése mögött a raktárak, elosztóközpontok automatizációja, a fulfillment pontosabbá válása és további gyorsulása áll majd. Ezt alátámasztja a LogisticsIQ legutóbbi tanulmánya, melyből az derül ki hogy a raktárak automatizálásával kapcsolatos technológiák értékesítésének piaca eléri a 30 milliárd dolláros értéket 2026-ra. Ez azt jelenti, hogy ennek a részpiacnak a növekedési üteme 2020 és 2026 között évi 14 százalék lesz.

Látványosan csökken logisztikai szektorban a kiszállítási idő

Az Egyesült Államokban a csomagok tranzitszállítási ideje a 2022 első negyedévben mért 3,5 napról a negyedik negyedévre 2,19 napra csökkent. Ez egyszerűen azt jelenti, hogy a fogyasztók érezhetően gyorsabban jutnak hozzá az interneten megvásárolt termékekhez, mint korábban. A vállalatok ennek köszönhetőn növelhetik rendeléséi forgalmukat és spórolhatnak logisztikai, szállítási költségeiken.

Az első értékesítési próbálkozások sikeressége is jelentősen javult. A 2022-es első negyedévi 83 százalékról az év utolsó három hónapjára 98 százalékra ugrott. Ha 2023 első félévének átlagát nézzük, akkor 95 százalékos hatékonyságot kapunk. Ez főként annak köszönhető, hogy javult a kommunikáció a vásárlók és a futárszolgálatok között. A technikai fejlesztéseknek köszönhetően a fogyasztók pontosabb tájékoztatást kapnak a megvásárolt áru érkezéséről és jobb nyomon követési szolgáltatást vehetnek igénybe.

A vitás esetek gyakorisága hat-nyolc százalék között ingadozik. A leggyakrabban az a gond, hogy az ügyfél nincs a kézbesítésre megbeszélt helyen a megfelelő időben. A másik fél részéről a pontatlan tájékoztatás merül fel a megrendelt áru aktuális helyével kapcsolatban. A 2022-es évről rendelkezésre álló adatok szerint az USA-ban a viták 82 százalékát a szállítással kapcsolatos nézeteltérések okozták. Ez arra figyelmezteti az e-kereskedőket, hogy akkor járnak el okosan, ha teljesítményadataik alapján választják ki logisztikai partnereiket.

Nem ördöngösség a vásárló lelkébe látni

A fulfillment fejlődésének viszonylag új iránya az átvevőpontokra szállítás. Ezt az Egyesült Államokban 2022-ben még csak a vásárlók 2-3 százaléka vette igénybe, míg 2023-ra három százalék fölé nőtt az arányuk. Ezzel egyidejűleg a termékek várakozási ideje a kiszállítási időn belül 49 százalékról 52 százalékra kúszott fel.

A csomagok ilyen átadása a fogyasztók nézőpontjából határozott előnyökkel jár – elsősorban az átvétel rugalmasságával –, ám csak akkor, ha az átvevőpontok könnyen elérhető helyen, a fogyasztókhoz viszonylag közel vannak. Ennek szellemében ezek megválasztásakor érdemes együttműködni helyi szervezetekkel, például az áruházakkal, amelyek jó helyszínt kínálnak.

A Rakuten Insigth Global piackutató cég friss felmérése szerint a fogyasztók az USA-ban a költségeket és az áru megszerzésének sebességét együtt veszik figyelembe online megrendeléseik szállítási feltételeinél. Ez azt jelenti, hogy a kereskedőknek és logisztikai partnereiknek ezt a két szempontot kell kissé előnyben részesíteniük a fenntarthatósággal és a kényelemmel szemben.

Kialakul a vásárlás vegyes modellje

A vásárlók 42 százaléka a megfelelő információk hiányát kifogásolta, amikor arról kérdezték őket, mi okozza nekik a legtöbb frusztrációk az interneten vásárolt termékekkel kapcsolatban. Ez persze nem a logisztikai cégek sara. Ugyanakkor a hiányos információkra alapozott vásárlás vezet a legtöbbször az áru visszaküldéséhez, ami már szállítási kihívást jelent.

A vevők 38 százaléka nem találja elég könnyen kezelhetőnek a webáruházak online felületeit. Ugyanilyen arányban hiányolják a raktárkészletekkel kapcsolatos információt. Harmaduk nem találja kielégítőnek a fogyasztók támogatását, 17 százalékuk szerint kevés a fizetési lehetőség. Az online kereskedelemről rendelkezésre álló adatok jól tükrözték a pandémia előtti és utáni helyzetet. Európában és az USA-ban az interneten vásárolt termékek aránya 2022-ben 19 százalék alá süllyed a 2021-es majdnem 43 százalékról. A magyarázat egyszerű: a vásárlók visszatértek a hagyományos boltokba.

Az NIQ felmérése azonban érdekes változást mutatott 2023-ban. A megkérdezettek 80 százaléka azt mondta, hogy gyakran veszi igénybe párhuzamosan az online és az offline vásárlás lehetőségét. Ez arra utal, hogy az elektronikus kereskedelem növekedése a fogyasztók kiszolgálásában stabilizálódik. A kereskedők jelentős része úgy reagál erre, hogy igyekszik mindkét csatornát kihasználni.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!