Aki azt gondolta, hogy a kereskedelem kevésbé szennyezi a környezetet, amikor az emberek otthonról vásárolnak, hiszen például nem autóznak el az áruházakba, az elég nagyot tévedett.
Az Egyesült Államokban évente 165 milliárd csomagot kézbesítenek az e-kereskedők, ami azt jelenti, hogy minden egyes amerikaira 503 küldemény jut – kezdte az ágazat környezeti lábnyomát bemutató cikkét a The Global Current. A világ elektronikus kereskedelmi iparának értéke – amiben benne van az áruk és a szolgáltatások értékesítése is – 2023-ban várhatóan el fogja érni a 6,5 ezer milliárd dollárt. Ezen belül az Egyesült Államok jelenti a legnagyobb piacot. A lap a 2019-es amerikai tényadatot vizsgálta, mert azt még nem befolyásolta az online értékesítéseket felpörgető koronavírus-járvány. Akkor az Egyesült Államokban folytatott e-kereskedelem értéke megközelítette a 600 milliárd dollárt. (Csak viszonyításként: ez Magyarország GDP-jének bő háromszorosa.)
A legnagyobb forgalmat az Amazon bonyolította le, amely a piac közel 50 százalékát uralta. Becslések szerint az akkori értékesítés 51 millió tonna szén-dioxid-kibocsátásával is járt. Az előző évi értéknél ez 15 százalékkal volt több. Az Egyesült Államok teljes karbonszennyezésének pedig mindez a 0,7 százalékát tette ki.
A rémes lehetőségek úgy mutathatók be a legjobban, ha megnézzük, mi történne akkor, ha az Amazon tartaná a 15 százalékos éves növekedési tempót. Így 2021-re elérte volna az Egyesült Államok összes kibocsátásának egy százalékát. Húsz év alatt egy gigatonnára nőne a vállalat szén-dioxid-szennyezése. Több lenne Németország teljes kibocsátásánál – és a duplája lenne az Egyesült Királyság 2016-os kibocsátási volumenének. Csak az Amazon.
Beletapostak a fékbe
Ezt szerencsére az amerikai nagyvállalatnál is tudják. A vállalás az, hogy a vállalat 2040-re karbonsemlegessé akarja tenni tevékenységét. Sőt: a következő évtized végére szóló vállalásba a cég be akarja vonni beszállítóit is. Az Amazon friss klímajelentését szétcincáló CNBC cikkből kiderül, hogy az óriáscég 2024-től megköveteli beszállítóitól, hogy osszák meg károsanyag-kibocsátási adataikat. De azt is, hogy tűzzenek ki kibocsátáscsökkentési célokat és számoljanak be az elért eredményekről. Az Amazon ezzel csatlakozik a Microsofthoz, a Walmarthoz, az Apple-hez és olyan más nagyvállalatokhoz, amelyek szintén látható, számonkérhető „klímateljesítményt” várnak el beszállítóktól.
A vállalatok jellemzően három kibocsátási szintet követnek nyomon. Az első a közvetlenül a saját működésükből származó kibocsátás. A második a vásárolt energia előállítása során keletkező kibocsátás. A harmadik a vállalat tevékenységéhez közvetetten kapcsolódó, például a beszállítóknál jelentkező kibocsátás.
Egy, a főbb iparágakra vonatkozó felmérés szerint a harmadik körből származik az összes kibocsátás háromnegyede. Bár az Amazon nem veszi figyelembe beszállítóit harmadik körös elszámolásánál, a jelentésekkel arra kényszeríti partnereit, hogy álljanak neki a klímavédelemnek.
Gond lehet ebből a kis cégeknél, mert azok hiába akarnak környezettudatosak lenni, az aktuális környezetszennyezésük radikális csökkentéséhez nincsenek meg az erőforrásaik. A nonprofit SME Climate Hub felmérésében megkérdezett kkv-k tulajdonosainak kilenctizede fontosnak tartja cége környezeti lábnyomának mérséklését, ám mintegy kétharmaduknak nincs meg ehhez a tudása. Több mint 40 százalékuknak pedig a pénze is hiányzik mindehhez.
Nagyon nagy tétel a házhoz szállítás
Külön vizsgálta a The Global Current a házhoz szállítással járó károsanyag-kibocsátást. Ehhez elemi adatokat vett figyelembe. Egy gallon (3,8 liter) üzemanyag elégetése tíz kilogramm szén-dioxid kibocsátásával jár. Az amerikai Postal Service (USPS) nagy szállító járművei átlag 6,3 mérföldet tesznek meg egy gallon gázolaj elégetésével (ez nagyjából 37 liter/100 kilométeres fogyasztás).
Ha egy ilyen jármű 5100 mérföldet (8200 kilométer) megy egy évben, akkor összesen 810 gallon üzemanyagot fogyaszt, ami nyolc tonna szén-dioxid kibocsátásával jár. És ez csak egy áruszállító jármű. Az USPS ugyan már 2015-ben elindított egy programot, amelyben hibrid és elektromos meghajtású járművekre akarja cserélni teherautóparkját, ám ez a pénzhiány miatt elakadt.
Az Amazon ambiciózus terve szerint a vállalat 2024 végére százezer elektromos teherautót fog használni. De a változást lehet a máshol is kezdeni – írja a CNBC. A Walmart és az Amazon például a szállítások jobb megszervezésével, csomagonként akár 30 százalékkal is csökkenthetnék az e tevékenységhez kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátásukat.