Tény, hogy aki nem akar/nem tud nagy beruházással, komoly tőkebefektetéssel nekifogni az online kereskedelemnek, annak a dropshipping kecsegtető lehetőségnek tűnik. De vajon hazánkban is olyan vonzó és sima pálya? És hogy jön itt a képbe a 4PL, a kiszervezett logisztika?

Dropshippping – nagy üzlet, kis befektetéssel

Léggömbön aláhulló ajándékok, felhők felett suhanó küldemények, vidám, meleg pasztell színek… a reklámok világa ilyen képekkel és hangulatokkal igyekszik webshopokat csábítani a dropshipping-üzletágba. Hazánkban is egyre nagyobb divat és üzlet a dropshipping – a raktárkészlet és logisztikai háttérbázis nélküli e-kereskedelem. Aki már tudja, mit akar online árulni, és honnan szerezze be az árut, annak elég egy laptop jövedelmező webshop-üzemeltetéshez. A webshop a hozzá beérkező megrendeléseket továbbítja a nagykereskedőnek/gyártónak, ahonnan egyenesen a vásárlóhoz küldeti a terméket. Így a kezdő online kereskedőnek nem kell pénzt ölnie a készletfelhalmozásba, nem kell költséges futárszolgálatot fenntartania, csomagolnia, csomagszállítást végeznie, elég csak a marketinggel, a piackutatással, beszerzéssel, vagyis az e-kereskedelemmel foglalkoznia, és korlátlanul bővítheti is a termékkínálatot. Semmire sincs gondja. De tényleg nincs?

Előnyök raktár és logisztika nélkül

Lássuk először az előnyöket! Kedvező először is, hogy a dropshipping-alapon nyugvó webáruháznak nem kell sok millió forintos készlettel rendelkeznie. Az árut a nagykertől vagy a gyártótól egyenesen a vevőhöz szállítják, aki észre sem veszi, hogy a termék fizikailag át sem ment az általa kiválasztott webshopon. Ezért a dropshippingben nem kell raktárhelyiséget venni, bérelni, fenntartani sem, ami komoly előny, hiszen a készletkezelés, a raktárlogisztika hatalmas költséget, jelentős időt, szellemi energiát is igényel egy vállalkozástól. Ugyanezekből eredően a termékkör, de még a különböző termékprofilok száma is korlátlanul bővíthető. Amíg az intralogisztikában, a raktárakban vannak össze nem férő áruk (pl. vegyi anyagok és élelmiszer), addig az online piactéren, a virtuális raktárban bármi „megfér” egymás mellett. Sőt, a nagyobb árukibocsátók (nagykerek, gyártók) még arra is hajlandóak, hogy a webshop logójával, csomagolási arculatával adják fel a terméket, így erősítve a bolt márkáját.

Kockázatok a kereskedelemben, logisztikában, hosszú csomagszállításban

Mindez azonban csak az érem egyik oldala. A webshopok kiszállítási versenyében két döntő tényező van: a minél gyorsabb (biztonságosabb) áruszállítás és a minél alacsonyabb ár. A dropshipping esetében az első kockázati tényező a webshopok aggasztó kitettsége. Ez igen jelentős kereskedelmi oldalról, tehát a nagyker és/vagy gyártó irányából. A dropshipping áruháznak semmilyen ráhatása nincs az árukészletre, a nagyker szó nélkül eladhatja a teljes készletet másnak, a gyártó bármikor leállhat a gyártással.

Logisztikai oldalról pedig a csomagszállítás viszonyainak is kiszolgáltatott az online kereskedő. Ha tengeren vagy szárazföldön (vasút, közút) érkezik az áru, akkor nyilván kisebb a fuvarköltség, ám szinte biztosra vehető, hogy a vásárlónak legalább 4-6 hetet kell várnia a csomagra. A légi szállítás persze gyorsabb, de ennek megfelelően drágább is, és ez hamar felfalja a dropshipper nyereségét. Márpedig itt el is érkeztünk a következő problémához, hiszen a dropshippernek komolyabb árversenyben kell részt vennie, és nehezebb a vevőnek megindokolnia, hogy miért éppen tőle vásároljanak.

Szállítás, ár, csomagkezelés: ritkán alakulnak zavartalanul

A hosszú csomagszállítási idő persze elsősorban a távol-keleti forrásoktól érkező termékeknél fordul elő. Csakhogy az online áruk döntő többsége onnan származik, hiszen ott olcsóbb az előállítás. S ebből fakad még egy gyakori hátrány: a kulturális különbségek. Lényegesen nehezebb egy ázsiai nagykereskedővel, gyártóval szemben érvényesíteni az Európában megszokott fogyasztóvédelmi, kereskedelmi gyakorlatot. Például nyilván nehezebb egy távol-keleti féllel elfogadtatni, megértetni a 14 napos elállás vagy más vevői jogosultság és panasz érvényességét, mint egy nyugat-európai partnerrel. Itt érdemes röviden megemlíteni a jogi vonatkozások körültekintő elemzését. A dropshipping általában több, azaz többféle importszabályozást alkalmazó – országból szállíttat termékeket, ami kihívás minden a dropshipping-kereskedőnek.

A szállításra is igaz, hogy a szuper trió – gyorsaság, kedvező ár, magas minőségű ügyfél- és csomagkezelés hármas szempontja csak nagyon ritkán alakul harmonikusan. A gyakorlat és a mindennapok tapasztalata azt mutatja, hogy vagy drágán meg kell fizetni a minőségi csomagszállítást, vagy súlyos kompromisszumot kell kötni a szállítási idővel. A termékvisszaküldés pedig már kizárólag a webshopot terheli, így annak minden költsége, bonyolítása annak jövedelmezőségét csökkenti. Oké, de akkor mi a megoldás?

Letenni a gondot: mentőövet dob a kiszervezett logisztika

Jó megoldás lehet egy olyan hibrid rendszer, amely egyszerre jövedelmező és növeli a hatékonyságot, vagyis az online kereskedelem színvonalát. Ráadásul egyszerű: aki nem akar tőle idegen feladatokkal bajlódni, annak elemi érdeke, hogy azokat valaki más végezze el helyette. A webshoplogisztika tipikusan ilyen. Aki nem tud/akar pénzt fektetni a raktározásba, a csomagolásba és a csomagszállításba, az átadhatja, kiszervezheti ezeket egy fulfillment céghez. Egy tapasztalt, megbízható 4PL vagy fulfillment logisztikai vállalkozás ezen túlmenően még a visszárukezelést, a számlázást is lebonyolítja.

Ha a dropshippinggel foglalkozó webshop kiszervezi logisztikai tevékenységét, akkor a fent említett előnyök valóban letisztulnak, a hátrányok pedig minimalizálhatók. A termékkörtől függően elég egy kis készletet létrehoznia, s onnan már csak az áruforgást figyelni. A többit elvégzi az e-logisztikával megbízott partner.

“A webshoplogisztikát nem lehet megúszni, csak kiszervezni” – mondja bő húszéves tapasztalattal a háta mögött Rácz Péter, a Complexpress Kft. alapítója, ügyvezetője. “A kérdés az, hogy az online kereskedő maga akar kínlódni a tőle idegen logisztikai feladatokkal, vagy kiszervezi azokat egy profi szolgáltatóhoz. Ez a megoldás olcsóbb, több időt és energiát szabadít fel, és jobb munkát tesz lehetővé a webshop számára” – teszi hozzá.

(Támogatott tartalom)

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!