Bár a hazai e-kereskedelmi szektor továbbra sem tért magához a 2023-as sokkból, az e-kereskedelem továbbra is dinamikusan fejlődik világszerte, így az új technológiákhoz és a fogyasztói szokások változásaihoz való alkalmazkodás elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez. 2025-ben ezek az is trend lesz, hogy ezek a változások felgyorsulnak, és az iparágat minden eddiginél mélyebben formálják majd át. A mesterséges intelligencia továbbra is az e-kereskedelmi innováció élvonalában marad, az új generációs logikai modellek megjelenésével 2025-ben már túllép az ügyfélszolgálat és a személyre szabás területén.
A legfrissebb előrejelzések szerint 2025-re az e-kereskedelmi vállalatok 90 százaléka fogja használni az MI-t a kereslet előrejelzésére vagy ajánlataik személyre szabására. Összeszedtük mi az a nyolc nyugati e-commerce trend amely az MI mellett előbb-utóbb beszivároghat a hazai e-kereskedelem palettájára is.
1. A kiterjesztett valóság interaktív vásárlási élményt nyújt
A kiterjesztett valóságot (AR) használók száma gyorsan növekszik, a világszerte használt AR-eszközök száma várhatóan eléri majd az 1,7 milliárdot 2024-ben. Ahogy a globális lakosság egyre magabiztosabban használja az AR-technológiát, annak elfogadottsága és alkalmazása az e-kereskedelemben is tovább növekedik majd. Az adatok azt mutatják, hogy az amerikai fogyasztók több mint fele használ AR-funkciókat vásárlás közben.
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók 55 százaléka úgy véli, hogy az AR izgalmasabbá teszi a vásárlást, és 40 százalékuk hajlandó többet fizetni egy termékért, ha AR segítségével kipróbálhatja azt vásárlás előtt. A mai vásárlók hajlandók többet költeni, hogy AR-funkciókkal vásárolhassanak.
2023 októberében a Google bejelentette, hogy az e-kereskedelmi szépségmárkák mostantól AR-alapú hirdetéseket készíthetnek. A vásárlók rákereshetnek egy termékre a Google-ben, kiválaszthatják azt, és AR segítségével közvetlenül a Google-on keresztül kipróbálhatják, anélkül hogy ellátogatnának a márka weboldalára. A Google korábban csak asztali gépeken kínált AR-funkciókat, de mostantól ezek teljeskörűen elérhetők lesznek mobilböngészőkön is.Ráadásul a funkciók már kiterjednek hajszín és alapozó kipróbálására is.
A vásárlók mostantól közvetlenül a Google vásárlási oldaláról próbálhatnak ki hajszínt és alapozót. A Walmart is követi a példát az AR-alapú próbálási lehetőségekkel az alkalmazásában. Az egyelőre amerikai ügyfelek által elérhető felületen a vásárlók kipróbálhatják a pirosítót, szemhéjfestéket, rúzst vagy éppen bronzosítót. A cég szerint a szépségipari funkciókat használó vásártlók 11-szer nagyobb valószínűséggel fejezik be a vásárlást, melynek során általában 2,7-szer többet költenek többet, mint a hagyományos felületekről érkezők vásárlók.
Hasonlóan kiemelkedő konverziós arányról számolt be a Bloomingdale is, amely nemrégiben AR-funkcióval ellátott katalógusokat küldött ügyfeleinek. Amikor az ügyfelek beolvasták az AR-kompatibilis elemeket, láthatták, ahogy modellek a való életben viselik a ruhákat. Ez 38 százalékkal magasabb vásárlói elköteleződési arányt és 22 százalékkal nagyobb konverziót eredményezett.
2. Az MI automatizáció az e-kereskedelmi marketingben
A mesterséges intelligencia segítségével az e-kereskedelmi márkák új módszereket fedeznek fel arra, hogyan automatizálhatják hatékonyan a marketingfolyamatokat. És minden jel arra utal, hogy ez a trend hosszú távon is fennmaradhat. Csak az írást segítő MI eszközök piaca várhatóan közel 6,5 milliárd dollárt rúg majd 2030-ra. Addig is az MI-íróasszisztensek piaca a becslések szerint évente legalább 26 százalékos összetett növekedési ütemmel (CAGR) bővülhet majd eddig.
Az olyan MI-íróeszközök, mint az Anyword (1 millió felhasználó) és a Copy.ai (380 000 felhasználó) népszerűsége is meredeken növekszik. Az „Anyword” keresési volumene 2019 óta több mint 4900 százalékkal emelkedett. Az e-kereskedelmi marketingesek MI-íróeszközöket használnak termékleírások, reklámszövegek, közösségi médiatartalmak és blogbejegyzések generálására. Például itt egy Chat.ai segítségével készült közösségi média poszt szöveg. Az e-kereskedelmi marketingesek néhány információt megadnak a közösségi médiaposztjaikról, és az MI platform több szövegjavaslatot készít.
Bár az MI-íróeszközök nem tökéletesek, és emberi szerkesztésre és valamint finom hangulásra szorulnak, de ezek az eszközök már most is több ezer dollárt takarítanak meg az e-kereskedelmi vállalkozások számára. Jövőre azonban piacra kerülhetnek a Nagy Nyelvi Modelleket (LLM) leváltani készülő Nagy Érvelő Modellek is. Utóbbiak képesek arra, hogy a kérdéseket és döntéshozatalt logikai sorrendeken alapuló érveléssel támasszák alá.
Az LRM-ek elődeiktől eltérően már „gondolkodnak” a válasz generálása és az ígéretek szerint segítséget nyújtanak olyan feladatokban, amelyek logikai elemzést igényelnek, beleértve az előzetes kutatásokat is, amelynek során képesek az előzetes információk összegyűjtésére és rendszerezésére, amely különösen hasznos lehet a tartalommarketing területén.
-
Ez lényegében környezetszennyezés
Az már egy más lapra tartozik, hogy mindezek a modellek egy-egy ilyen query generálásakor elképesztő mennyiségű karbon lábnyomot hagynak. Bár a napokban bejelentett GPT-o3-as verziójával kapcsolatban a CodeCarbon még nem végzett pontos kutatásokat, de lényegesen meghaladják majd a képgenerátorok jelenlegi lábnyomát. Azt, ahol egy-egy kép legenerálása egy átlagos benzines autó 6.5 kilométeres úton megtett fogyasztásának felel meg.
Az biztos, hogy az új generációs logikai modellek használatáért ennek megfelelően jóval mélyebben a zsebükbe kell majd nyúlniuk a felhasználóknak. A jelenlegi tervek szerint mintegy 200 dolláros, havi előfizetési díjat kell majd perkálni a legfeljettebb ChatGPT-03 modell használatáért és még ott is korlátozva lesz a havonta generálható tokenek száma.
Az MI azonban nemcsak a szöveges, hanem a vizuális marketing megjelenítést is forradalmasítja.
Egy nemrégiben készült felmérés szerint a márkák több mint 40 százalékának kihívást jelent a termékvizualizációk kezelése és előállítása magas költségek mellett. A megkérdezett márkák 60 százaléka tervezi, hogy befektet az MI-be, hogy automatizálja a termékképek létrehozását.
A Booth AI-hoz hasonló eszközök egyre népszerűbbek a termékfotók generálásában.
A „Booth AI” keresési volumene 2022 végén ugrott meg jelentősen. Képes többek között a termékfotók hátterét vagy modelljeit megváltoztatni. Az eszköz a termékekről készült két dimenziós képeket, például ruhákról vagy cipőkről készült fotókat is ráhelyezhet MI által generált modellekre. Egyszersmind lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy folyamatosan cserélgessék a termékfotók háttereit és az azokat viselő modellek képeit, anélkül hogy költséges termékfotózásokba kezdenének.
Ezekkel az MI-eszközökkel jelentősen csökkenthetők a fotózásokhoz kapcsolódó költségek, például a díszletek, világítás, a modellek és persze a profi fotósok szolgáltatásaival kapcsolatos kiadások. Az időmegtakarításnak köszönhetően pedig jelentősen felgyorsul a termékbevezetések folymata is.
3. Az MI és a vásárlói élmény
Egy friss tanulmány szerint a fogyasztók 92 százaléka nagyobb valószínűséggel vásárol újra, ha pozitív vásárlói élményben van része. Emellett a fogyasztók közel 80 százaléka hozott már vásárlási döntést egy márka ügyfélszolgálatának színvonala alapján.
A felmérések eredményei rávilágítanak a jó ügyfélszolgálat fontosságára. Másrészt a fogyasztók 40 százaléka szerint abbahagyják egy márka termékeinek vásárlását, ha gyenge ügyfélszolgálatot tapasztalnak. Az nagy nyelvi modelleken alapuló algoritmusok lehetővé teszik, hogy az e-kereskedelmi vállalkozások egyre jobb online élményeket nyújtsanak vásárlóik számára, miközben csökkentik az ügyfélszolgálat fenntartásával járó költségeiket.
-
Még kevesebb ügyfélszolgálatos?
Az MI alapú ügyfélszolgálati megoldások iránti érdeklődés és ezen szolgáltatások piaca az elmúlt években több mint 840 százalékkal nőtt. A Gartner előrejelzése szerint az MI-alapú eszközök használata 2026-ra 20–30 százalékkal csökkentheti egy márka ügyfélszolgálati és támogató személyzetét.
Egyre népszerűbb eszköz az e-kereskedelmi kereskedők körében az MI-alapú chatbot.
A chatbotok lehetővé teszik a márkák számára, hogy automatizálják az ügyfélszolgálati kéréseket, ezzel felgyorsítva a folyamatokat a vásárlók számára. Bár a chatbotok nem új keletű koncepciók az e-kereskedelemben, sok vállalat és fogyasztó vonakodott használni őket, mert eddigi képességeik korlátozottak voltak. A chatbotok sikere nagyban függ az általuk kezelt ügyfélszolgálati probléma típusától.
Például a chatbotok az esetek közel 60 százalékában képesek megoldani a visszaküldési vagy rendeléslemondási problémákat, de csak 17 százalékban a számlázási kérdéseket. A chatbotok akkor a leghatékonyabbak, ha a vásárlói probléma egy konkrét rendeléshez kapcsolódik.
Ugyanakkor a technológia elképesztően gyors ütemben fejlődik. Számos chatbot platform kínál kódolásmentes verziókat, ami azt jelenti, hogy a felhasználók egyszerű húzd-és-ejtsd felületen építhetik meg saját chatbotjukat. Emellett a chatbotokat működtető gépi tanulást alkalmazó szolgáltatások egyre okosabbá válnak a felhasználói szándékok értelmezésében is. Ez azt eredményezi, hogy a vásárlók gyorsabban kapnak választ, anélkül hogy emberi ügyintézőt kellene bevonni a folyamatba, ez pedig további lehetőségeket teremt alkalmazásukra, mind az upselling mind a cross-selling megoldások bevetése sorám.
Előrejelzések szerint a több milliárd dolláros a chatbot piac várhatóan továbbra is dinamikusan növekedik majd a következő években. A piac értéke 2022-ben 4,7 milliárd dollár volt, és várhatóan 2028-ra meghaladja majd a 15,5 milliárd dollárt.
4. Növekvő fogyasztói igény a fenntartható termékek és csomagolások iránt
Egy NielsenIQ és McKinsey által közzétett friss felmérés szerint a fogyasztók hajlandóak többet fizetni az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) állításokkal rendelkező termékekért. A felmérés szerint az ESG-állításokat alkalmazó márkák az elmúlt öt évben nyolc százalékkal nagyobb kumulatív növekedést értek el, mint azok, amelyek nem tettek ilyen állításokat. Az ESG-állításokat tartalmazó termékek az elmúlt négy évben 1,7 százalékkal magasabb éves átlagos növekedési ütemet (CAGR) mutattak, mint azok, amelyek nem rendelkeznek ESG-állításokkal.
A fogyasztói felmérések azt mutatják, hogy a fenntartható termékek iránti érdeklődés növekszik.
Egy 2023-as amerikai fogyasztói felmérés szerint a válaszadók 74 százaléka fenntartható termékeket szeretne vásárolni, és a fogyasztók 68 százaléka hajlandó többet fizetni fenntartható forrásból származó termékekért.
Számos példa van olyan márkákra, amelyek exponenciálisan növekedtek azáltal, hogy a fenntarthatóságot egyedi pozícionálási stratégiaként használták.
- Az Alohas például egy fenntartható lábbeliket gyártó vállalat, amely előrendelési üzleti modellt alkalmaz.
- Az Earth Breeze mosószermárka amely dehidratált mosószerlapokat kínál, amelyeket végül komposztálható kartoncsomagolásban szállít.
- A Pela Case pedig amely technológiai kiegészítőket gyárt, és termékeit teljes egészében komposztálható anyagokból állítja elő.
- A Saltair bőrápolási cég amely a fenntartható forrásból származó összetevőkre, valamint a műanyagmentes csomagolás alkalmazására helyezi a hangsúlyt.
-
Plusz a fenntartható csomagolás
A fenntartható csomagolás szintén fontos trend az e-kereskedelmi márkák számára. Az adatok szerint az Egyesült Államokban négy hónap alatt felhasznált szállítási és kézbesítési kartoncsomagolás elegendő lenne ahhoz, hogy egy mérföld széles utat borítson New York City-től Los Angelesig, majd vissza. Bár a csomagolás egy része újrahasznosított, akár 31 százaléka nem kerül újrahasznosításra.
Ez nemcsak a környezetre káros, hanem a márkák számára is hátrányos. Egy 2023-as felmérés szerint a fogyasztók 82 százaléka hajlandó többet fizetni fenntartható csomagolásért, és 63 százalékuk szerint kevésbé valószínű, hogy megvásárolják azokat a termékeket, amelyek környezetkárosító módon vannak csomagolva. A fogyasztók több mint háromnegyede hajlandó többet fizetni fenntarthatóan csomagolt termékekért.
5. A mobilkereskedelem az e-kereskedelmi eladások közel felét generálja
2023 végére a mobilkereskedelem az amerikai kiskereskedelmi szektorban az e-kereskedelmi eladások 43 százalékáért volt felelős. Ez enyhe növekedést jelent a 2022-es évhez képest, amikor a mobilkereskedelem az eladások 41,8 százalékát tette ki. A mobilkereskedelem 2025-re várhatóan több mint 710 milliárd dollár értékű eladást generál majd, csak az amerikai piacon.
Az alkalmazások a mobilvásárlás preferált módjai. Egy marketingcég megállapította, hogy az Egyesült Államok fogyasztóinak 90 százaléka több vásárlási alkalmazást is használ okostelefonján — a megkérdezettek 13 százalékának pedig 10 vagy több vásárlási alkalmazása volt. A fogyasztók egyre több időt töltenek ezekkel a vásárlási alkalmazásokkal. Az adatok szerint 2023 végére a globális fogyasztók több mint 50 milliárd órát töltöttek Android vásárlási alkalmazások használatával. Ez 42 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest.
A vásárlási alkalmazásokon eltöltött idő drámai növekedést mutatott 2020 óta.
A fogyasztók azonban nemcsak otthonukban használják az okostelefonjaikat vásárlásra. Vásárlás közben, az üzletekben is gyakran igénybe veszik mobil eszközeiket. A fogyasztók közel háromnegyede valószínűleg használja készülékét az üzletben olyan tevékenységekre, mint például a kiskereskedő alkalmazásának használata, QR-kódok beolvasása, hűségprogramokhoz való csatlakozás SMS-ben, vagy termékértékelések olvasása. A PwC szerint a fogyasztók több mint 40 százaléka számára különösen vonzó, ha egy kiskereskedő alkalmazásában vagy weboldalán keresnek egy terméket, majd annak helyét az üzletben is megtalálják.
Hazánkban a legnagyobb lökést persze az mCommerce hazájának számító kínai piacról érkező szereplők, a Temu, a Shein vagy Aliexpress adták, amelyek 2023 őszi megjelenésének és több száz milliós marketingkampányoknak köszönhetően néhány hónap alatt hatalmas felhasználói bázisra tettek szert. A Temu például különböző csatornákon elért és megszólított felhasználókat a mobil alkalmazásba terelve 8 hónap alatt a teljes magyarországi e-kereskedelmi piac 7 százalékát volt képes megszerezni.
6. Felfutóban a quick commerce
A fogyasztói igények táplálják a gyors kereskedelem (quick commerce) növekedését, amely az e-kereskedelmi termékek hiper-gyors kiszállításának koncepciójára épül. 2023 áprilisában az átlagos idő a rendelés leadása és a végső kiszállítás között négy nap volt, szemben az egy évvel korábbi 5,6 nappal.
Sok fogyasztónak azonban ez még mindig nem elég gyors. Egy friss felmérés szerint az amerikai fogyasztók 86 százaléka azokat a megrendeléseket tekinti „gyors kiszállításnak”, amelyek két napon belül megérkeznek. Emellett a fogyasztók több mint 60 százaléka hajlandó kiskereskedőt váltani, ha a rendelt termékek nem érkeznek meg ebben az időkeretben. A felmérés azt is kimutatta, hogy a fogyasztók 55 százaléka hajlandó 5 dollárt fizetni az aznapi szállításért.
-
50 millióról 66 millióra
Az adatok szerint 2023-ban körülbelül 50 millió gyors kereskedelmi felhasználó van az Egyesült Államokban (19 százalékos penetrációs arány), de a becslések szerint ez a szám 2027-re akár 66 millióra is emelkedhet. Összességében a gyors kereskedelmi piac (amelyet bármilyen típusú áru 30 percen belüli kiszállításaként definiálnak) várhatóan évi 16,4 százalékos növekedési rátával bővül 2032-ig, amely ekkora akár 603 milliárd dollár forgalmat is bonyolíthat éves szinten.
A márkák a profit maximalizálása és a hatékonyság érdekében elkezdtek „sötét üzleteket” (dark stores) működtetni. Ezek az üzletek zárva vannak a személyes vásárlók számára, és helyi e-kereskedelmi rendelések teljesítési központjaként működnek. Ez a trend először az élelmiszer-kiszállítás során vált népszerűvé a pandémia idején, de mára az e-kereskedelmi áruk széles skálájára kiterjedt.
Az Amazon szintén teljes mértékben elkötelezett a gyors kereskedelem mellett. A Wall Street Journal szerint az e-kereskedelmi óriás erőforrásokat és létesítményeket fordít arra, hogy az áruk kevesebb mint 24 órán belül kiszállíthatók legyenek. Ennek érdekében az Amazon az elkövetkező években több mint 100 „azonnali kiszállítási helyszínt” épít, amelyek a nagyvárosok közelében helyezkednek el, és 100 000 legnépszerűbb terméket tárolnak. A Micro-fullfillmentről és az ezzel kapcsolatos Amazon törekvésekről bővebben néhány hónapja ezeken az oldalakon mi is megemlékeztünk.
7. A fogyasztók egyre inkább a használtcikkek e-kereskedelmét választják
Ahogy a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet játszik a fogyasztók gondolkodásában, és az infláció megnehezíti a költekezést, a használtcikkek e-kereskedelme népszerűbb, mint valaha.
2022-ben a használtcikkek e-kereskedelme csak az Amerikai Egyesült Államokban mintegy 77 milliárd dollár értékű forgalmat generált.
Felmérések szerint az amerikaiak 60 százaléka vásárolt használtcikket 2022 júniusa és 2023 júniusa között. Ez 11 százalékos növekedés az előző 12 hónaphoz képest. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság rendelkezik a legmagasabb részvételi aránnyal a használtcikkek kereskedelmében.
Az e-kereskedelmi viszonteladási piac összértéke várhatóan 2026-ra átlépi a 100 milliárd dolláros határt.
Bár a könyvek a legnépszerűbb szegmens az online viszonteladásban, az Egyesült Államokban a használt divatipar az elmúlt években egy 12 milliárd dolláros szektorrá nőtte ki magát.
-
A Vinted után jönnek mások is?
Egy felmérés szerint a válaszadók átlagosan 27 százaléka vásárolt már használt könyvet online, míg 25 százalékuk vásárolt használt ruházati termékeket. 2022-ben a kilenc legnagyobb online viszonteladási platform közül hat a divatra összpontosított. Az Egyesült Államokban a Poshmark, a ThredUp és a Depop voltak a legnépszerűbb divatviszonteladási platformok.
Ez a trend már hazánkban is jelen van: 2023-ban a több kelet-európai piacra is betört a Vinted. Hozzánk is elért, így a magyar felhasználók immár nemcsak a hazai, de a lengyel, román vagy éppen görög vásárlóknak is könnyedén eladhatják megunt, használt ruháikat.
Az egy időben komoly pénzügyi nehézségekkel küzdő litván piactér az európai nyitás óta szárnyal, a hazánkban is egyre népszerűbb platform 2023-at mintegy 600 millió eurós bevételnövekedéssel zárta és alighanem ez a tendencia idén és jövőre is folytatódik majd.
8. A blokklánc technológia növekvő alkalmazása az átláthatóság érdekében
A blokklánc technológia egyre nagyobb teret hódít az e-kereskedelemben, különösen az ellátási lánc átláthatóságának és biztonságának javításában. 2025-ben várhatóan még több vállalkozás fogja alkalmazni a blokkláncot, hogy biztosítsák a termékek átlátható nyomon követését a forrástól a fogyasztóig, ezzel növelve a vásárlók bizalmát, és betekintést nyújtva a termékek eredetébe. A blokklánc emellett erősíti a tranzakciók biztonságát, kezelve az online csalásokkal kapcsolatos aggodalmakat.
A blokklánc technológia egyik legnépszerűbb alkalmazási területe az e-kereskedelemben a hűségprogramok lebonyolítása. E tranzakciók tokenizálása révén sokoldalúbb és változatosabb jutalmak felajánlását teszi lehetővé, miközben a felhasználók maguk kezelhetik hűségpontjaikat és akár kereskedhetnek is digitális eszközeikkel.
A blokklánccal támogatott kiskereskedelmi piac várhatóan meghaladja majd az évi 70 milliárd dollárt 2030-ra. Eközben évi 42,40 százalékos növekedési ütemet könyvelhet el. A jobb ellátási lánc átláthatóság iránti igény, a hamisítás elleni blokklánc-alapú intézkedések, valamint a fokozott vásárlói bizalom vezérli a kiskereskedelmi piac blokklánc-technológia iránti érdeklődését. A blokklánc képessége ezeknek a kihívásoknak a kezelésére arra ösztönzi a kiskereskedőket, hogy befektessenek ebbe a technológiába.
-
2025 …. és tovább
2033 végére a globális kriptotárca-piac értéke várhatóan meghaladja a 3,6 millió dollárt, évi 9,3 százalékos növekedési ütemmel. A digitális valuták növekvő népszerűsége, mind befektetési eszközként, mind hagyományos fizetési módok alternatívájaként, lendületet ad a kriptotárcák piacának. Ahogy egyre több ember lép be a kripto-térbe, növekszik az igény a biztonságos digitális tárcamegoldások iránt.
A blokklánc-technológia kulcsszerepet játszik mint a biztonságos és megváltoztathatatlan digitális tranzakciók alapját képező infrastruktúra. 2025-ben 745 millió B2B határokon átnyúló tranzakció valósul meg blokkláncon. Európában ugyanebben az évben a blokklánc-tranzakciók száma elérheti a 466 milliót.
A hagyományos határokon átnyúló tranzakciók gyakran lassúak és költségesek, és számos közvetítőt igényelnek. De a blokklánc kiválóan képes megszüntetni ezeket pénzügyi korlátokat! A blokklánc egyszerűsíti a határokon átnyúló tranzakciókat azáltal, hogy biztonságos, átlátható és hatékony platformokat kínál a vállalkozások számára az áruk és a kifizetések cseréjére.
-
Tovább legitimálódik a bitcoin
Jelenleg világszerte körülbelül 15 174 vállalkozás fogadja el a bitcoint fizetési módként, ebből 2 300 az Egyesült Államokban található. Egyre több vállalkozás fogadja el a bitcoint fizetési eszközként, mivel ez egy életképes csereeszköz, amely gyors és alacsony költségű határokon átnyúló tranzakciókat tesz lehetővé. A bitcoin elfogadásában élen járó szektorok közé tartozik a turizmus, a banki szolgáltatások, az élelmiszeripar és a kiskereskedelem. Ezek az iparágak a bitcoin tranzakciók biztonságát és átláthatóságát hasznosítják.
Hogy a fenti trendekből mi és hogyan szűrödik le a magyar e-kereskedelemben 2025-ben még a nagy kérdések egyike. Már ha egyáltalán beszélhetünk még hagyományos értelemben vett nemzeti e-kereskedelmi piacokról továbbra is. Egyre világosabb ugyanis, hogy ez megszűnni látszik. A Temu például úgy harapott bele a magyarországi online e-ker. piacba, hogy közben a felhasználók alig harmada azt sem tudta hogy nem magyarországi webáruházból rendel.