De mégis miről írjak? 7 jótanács e-kereskedelmi blogoláshoz

De mégis miről írjak? 7 jótanács e-kereskedelmi blogoláshoz

A webshopok többsége már rájött a blogolás fontosságára, viszont keveseknek jut eszébe, hogy időről időre megvizsgálják, mennyire hatékony: növeli-e az eladásokat, generál-e új látogatókat? Megéri a fáradtságot, pénzt, energiát? Egyáltalán mi a cél vele, miről érdemes írni és hogyan?

Tartalomstratégia alapfokon

Senkinek nem érdemes csak azért blogolnia, mert mások is ezt teszik. Blogolni akkor célszerű, ha mondandónk van mindarról, amivel foglalkozunk. Kicsit tágabb értelemben is, nemcsak a konkrét termékek és napi feladatok viszonylatában.

Minden írás, amit a blogunkra posztolunk, kerek egész. Kompakt kis világ. Az olvasók legtöbbször a keresőből vagy egy közösségi oldalon látott hirdetésből érkeznek a blogra. Így egy posztunk sem követelhet a megértéshez az átlagos műveltségnél több háttérismeretet, nem várhatja el, hogy a látogató ismerje a webshopot, vagy tisztában legyen azzal, miről írtunk fél évvel vagy akár két héttel korábban.

Minden poszt a lehető legjobb oldaladat mutassa meg. Arról szóljon, hogy értesz ahhoz, amit csinálsz, arról, hogy a céged kompetens: minden bejegyzés a reputációd építését szolgálja.

Képzeld el a vásárlódat. Képzeld el, hogy mi érdekli őt. Arról kell írnod a blogodban. Méghozzá úgy, hogy az összhangban legyen azokkal a termékekkel és szolgáltatásokkal, amiket el szeretnél adni neki. Ha a potenciális ügyfeled kisvállalkozó, felesleges a nagyvállalatokat érintő kérdésekről írnod, ha irodai alkalmazott, nincs értelme a kékgallérosokról írni.

Az e-kereskedelmi blogolás lényege a kettős relevancia: minden poszt legyen releváns a vásárló és az eladni kívánt termék szempontjából egyaránt.

Persze a téma mellett fontos a blog hangneme is. A stílus elsődlegesen olyan legyen, ami illeszkedik a céged személyiségéhez. Pontosabban ahhoz a beszédmódhoz, ami a kommunikációd sajátja. Lehet kicsit lazább, kevésbé kimunkált, ez nem sajtóközlemény, de legyen identikus, és semmiképp se attól gyökeresen eltérő. Ha elit webáruházad van, ami magázódik és rendkívül udvarias a vevőivel, akkor a blog se használjon szleng kifejezéseket és ne menjen át túlzott közvetlenkedésbe. Ugyanez igaz a blogon felhasznált képanyagra is. A legfontosabb, hogy illeszkedjen a webshop és a vállalat imázsához, ne legyen sértő senkire nézve és minden kép legyen megindokolható. A felesleges vagy oda nem illő képek kontraproduktívak, és csak zavarják az olvasót.

7 dolog, amire figyelj oda a blogolásnál

  1. A pontos dátum feltüntetése. Minden posztnak legyen dátuma, és az valóban az legyen, amikor elkészült. Ha egy poszt egy korábbinak az újraszerkesztett vagy frissített változata, ez legyen feltüntetve az eredeti dátummal együtt. Az idő nem áll meg, a trendek változnak, az olvasónak fontos, mikor készült  a szöveg, amit olvas, és jobban is megbízik az olyan információban, aminek ismeri a keletkezési idejét. 
  2. A szerzőiség feltüntetése. Személyesebb hangvételű blogoknál, ahol a szövegben legalább egyszer előfordul az én személyes névmás, mindenképp érdemes feltüntetni a cikk elején vagy végén, ki írta a posztot. Ez persze lehet kitalált személy is, amennyiben például a blog a cég kabalafigurájának nevében beszél. 
  3. Hogyan lehet feliratkozni? Legyen egyértelműen jelezve a poszt elején vagy végén, hogyan lehet értesítéseket kérni az új bejegyzésekről. Ne használjunk szöveg nélküli ikont, ne fogalmazzunk homályosan, hanem mindig egyértelműen jelezzük, hogy kell feliratkozni és mit jelent ez. 
  4. A kopf és a közcímek fontosak. Minden blogposzt elején érdemes egy rövid összefoglalót írni annak tartalmáról, ami egyrészt az olvasónak, másrészt a keresőmotornak segít. Ez pár sor, akár félkövérrel is szedhetjük. Legyenek a szövegben közcímek, amik segítik az olvashatóságot és az érthetőséget. Plusz a keresőnek is segítenek, tehát a kulcsszavakat se felejtsük ki belőlük. 
  5. Kategorizálj, címkézz. Minden blogbejegyzést sorolj be valamilyen kategóriába, például lakberendezés vagy bútortrendek, ez segít az olvasóknak megtalálni, amit keresnek, pláne arra sarkallja őket, hogy több kapcsolódó posztot is elolvassanak egy adott témában. Több címke is tartozhat egy szöveghez, de ne legyen áttekinthetetlenül sok, mert így pont a lényegét veszíti el. 
  6. A képek fontosak. De ne vigyük túlzásba. Ha egy posztban a képek csak illusztrációs funkcióval bírnak, ne tegyünk be 15 darabot, elég lesz 2-3 is. A kép legyen releváns a szöveg és az olvasó szempontjából is. Ha nem tudod, milyen illusztrációt használj, keress a tiédhez hasonló külföldi blogokat, inspirálódni sosem szégyen. 
  7. Ne feledd a terméklinkeket! Teremts konkrét kapcsolatot a blog és a termék között, hiszen a célod végső soron mindig az eladás. Nem kell túlzásba vinni, nem kell tukmálni, de ahol releváns, ott nyugodtan linkelj be egy adott terméket vagy akár egy kategóriát. Ha például technológiai újításokról írsz és árulod az ezeket megvalósító termékeket, ne félj belinkelni néhányat.

Értékeld az eredményeidet

Lehetőleg rendszeres időközönként értékeld az eredményeidet abból a szempontból, hogy a blogod beváltja-e a hozzáfűzött reményeket, eléri-e azt a célt, ami miatt elindítottad. Ha közelebb akartad hozni a látogatókat a termékeidhez, akkor a kommentelések, kedvelések, megosztások száma érdekes, ha az eladást akartad növelni, akkor az olvasó-vásárló konverzió. Ha jól csinálod, ne hagyd abba, ha pedig nincs eredmény, változtass, de akkor se hagyd abba. Ami pedig sosem elpazarolt energia, az a legsikeresebb posztok utólagos elemzése. Próbálj rájönni, mi az oka a sikernek, vizsgáld meg, hogyan olvasták a sztárbejegyzést. Az eredmények sokszor meglepőek lehetnek.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!