Bár az esetek nagy részében a ChatGPT vagy más nyelvi modellek átfogó és pontos információkat szolgáltatnak, többen is figyelmeztetnek olyan rendszerszintű hiányosságokra, amik csökkentik az AI által generált tartalmak használhatóságát.

Ahogy erről korábban írtunk, a nyelvi modellek egyfajta asszisztensként alkalmasak arra, hogy segítsék a SEO tartalom fejlesztését. Most részletesen is megnézzük, mik a generált szövegek veszélyei, és hogyan lehet ezeket kiküszöbölni az eredményes SEO tartalomgyártáshoz. Nézzük, mik a legfőbb problémák a gépi alapú tartalomgyártással!

1. Az átvitt értelmű kifejezések hiánya

Az egyik legnehezebben bevehető kanyar a nyelvi modellek számára az úgynevezett idiómák, azaz a átvitt értelmű nyelvi szerkezetek használata, mint a szólások, közmondások, állandósult kifejezések, szófordulatok. Ezek természetes velejárói az emberi nyelvhasználatnak, a hiányuk pedig zavaró és természetellenes lehet. Az AI mellőzi az átvitt értelmű kifejezéseket, ezért legtöbbször egydimenziós, érzelemmentes, csak az információátadásra fókuszáló, szó szerinti fogalmazásmód jellemzi. Egy 2022-es kutatás szerint az idiómák gyakorisága a legerősebb előrejelző faktor a mesterségesen generált szövegek azonosításában.

  • Hogyan küszöböld ki? Amennyiben SEO tartalomgyártáshoz használsz AI segítséget is, a szerkesztési munka részeként helyezz el a szövegben nyelvi fordulatokat, amik hatásosabbá és könnyebben fogyaszthatóvá teszik a végeredményt. Egy hasznos SEO szövegnek mindenképpen törekednie kell a természetességre a felhasználói élmény megtartásáért.

2. A szubjektív észrevételek hiánya

Egy, a The Business Insiderben megjelenti cikk olyan esetről ír, amikor professzorok több hallgatói esszében fedezték fel a ChatGPT használatát. Az egyik közös az volt a generált esszékben, hogy nélkülözték azokat a egyedi percepciókat a témáról, ami minden minőségi tartalom része – és ez alól a SEO tartalom sem kivétel. Az AI ugyan képes egy téma átfogó összegzésére kifinomult módon, ám nélkülözi a szubjektív látásmódot.

  • Hogyan küszöböld ki? A SEO szövegekben az egyediség kulcsfontosságú, az értékes, hasznos tartalom egyik ismérve, ennek hiánya pedig szembemegy a Google irányelveivel. Ha AI-alapú webszöveget publikálnál, mindenképpen egészítsd ki a tartalmat szubjektív észrevételekkel, különben fennáll a büntetés veszélye.

Az érem másik oldala: AI alapú szövegek veszélyei

3. Terjengősség

A chatbotok válaszaira jellemző részletesség, valamint összefoglaló, több szempontot is figyelembe vevő, általános tájékoztató jelleg bizonyos területeken hozzáad a felhasználói élményhez, más területeken azonban ronthatja azt. Egy 2023-as felmérésben szakértői válaszokat vetettek össze a ChatGPT válaszaival bizonyos kérdésekben. Az eredmény szerint az értékelők például pénzügyi és pszichológiai kérdésekben több mint 50%-ban preferálták a chatbotok generálta válaszokat, amíg egészségügyi kérdésekben a szakértők által adott, egyenes, direkt válaszokat favorizálták, amiben az AI láthatóan alulmaradt.

  • Hogyan küszöböld ki? Az átfogó és részletekbe menő AI válaszok nem mindig előnyösek SEO szempontból, hiszen a felhasználók sokszor a mielőbbi információszerzést preferálják. Mivel a látogatók direkt válaszokat várnak a fő kérdéseikre, a terjengősség ronthatja a felhasználói élményt. Az elnyújtott webszöveg ráadásul ellehetetleníti a SERP funkciók kiaknázását is, hiszen a nem lényegretörő tartalmak nem fognak tudni kiemelt kivonatként (featured snippet) vagy GYIK-ként (People Also Ask / Mások ezeket a kérdéseket is felteszik) megjelenni a találati oldalon. Mivel ezeknek a kiemelt pozícióknak az elérése 2023-ban még nagyobb teret kap a magyar nyelvű weben is, mindenképpen érdemes tömöríteni azokat a szövegrészeket, amik a legfontosabb felhasználói kérdésekre válaszolnak. Egy másik megoldás, ha expliciten megmondjuk a chatbotnak, hogy röviden adja meg a válaszát a feltett kérdésünkre, így csökkenthetünk a karakterszámon és a felesleges információk mennyiségén.

Az érem másik oldala: AI alapú szövegek veszélyei

4. Valótlanságok, tárgyi tévedések

Az említett a 2023-as kutatásban, amiben a ChatGPT szakértelmét tesztelték, azt tapasztalták, hogy a nyelvi modell válaszaiban előfordulnak pontatlanságok és valótlanságok is. A kutatócsoport szerint a ChatGPT egyes esetekben (pl. jogi területen) olyan adatokra, információkra hivatkozott a válaszadás kedvéért, amik nem léteztek. Arra egyébként a ChatGPT oldalán is figyelmeztetnek, hogy a rendszer adhat logikusnak tűnő, de nem helyes válaszokat.

Az aktualitások terén még nagyobb esély van téves információkba belefutni, hiszen a ChatGPT nem valós idejű adatokkal dolgozik: a nyelvi modell kizárólag 2022 előtt publikált adatokon tanult. Az aktualitásokról szóló tartalmakhoz (pl. hírek, iparági újdonságok) a ChatGPT tehát egyáltalán nem használható segítségként – egyéb AI toolok is csak akkor, ha valós idejű adatokból informálódnak.

  • Hogyan küszöböld ki? Minél specifikusabb és felelősségteljesebb területen készítesz tartalmat (pl. orvosi, jogi stb.), annál inkább javasolt a AI szövegek esetén az alapos fact-check, vagyis a tényszerűség ellenőrzése. A Google E-A-T irányelvei közé tartozik a szakértelem (a hitelesség és a megbízhatóság mellett), így ha téves információk találhatók a weboldaladon, annak büntetés lehet a vége a Google részéről, emellett pedig aláássa a márkád reputációját, szakértői státuszát, megbízhatóságát is. Ezt nem érdemes kockáztatni.

5. Semlegesség és formalitás

A ChatGPT válaszai jellemzően semlegesek és informatívak, ami sokszor hasznos, máskor azonban nem elégíti ki a felhasználói igényeket. Jogi, egészségügyi és technikai kérdésekben az emberek sarkosabb, egyértelműbb válaszokat várnak a felmérések szerint.

A másik kritika a semlegességgel szemben, hogy bizonyos limitációkat von maga után a válaszadáskor, mint például a szélsőségek és a nem mainstream nézőpontok mellőzése. A ChatGPT fejlesztésekor tudatosan törekedtek olyan szempontrendszer beépítésére, amivel elkerülhető a kirekesztő, káros, veszélyes (pl. hogyan építsünk robbanószerkezetet), szexualis és erőszakos tartalom generálása. Ahhoz, hogy a nyelvi modell használata ártalmatlan lehessen, szükséges beépíteni olyan limitációkat, amik részrehajló válaszokat generálhatnak, illetve nem teszik lehetővé bizonyos nézőpontok kommunikálását. Sokan ezt is kifogásolják a ChatGPT-ben, és részben ez is motiválja további rivális nyelvi modellek fejlesztését.

A formális fogalmazásmód nem minden esetben hátrány, de a formális szövegek használhatósága jelentősen függ a célcsoporttól. SEO szempontból csökkentheti a felhasználói élményt, ha a tartalom nem igazodik a látogatók természetes stílusához. Fiatalabb célközönség esetén a szleng, a közvetlen fogalmazásmód, a rövidítések nélkülözése lehet a feltűnő hiányosság, de a humor, irónia, a metaforák hiánya is használhatatlanná teszi a formális AI szövegeket bizonyos tartalomtípusokhoz, mint például a social media posztok.

  • Hogyan küszöböld ki? Bizonyosodj meg róla, hogy a legfontosabb felhasználói kérdésekben egyértelmű, egyedi és határozott véleményt közvetítesz, amivel kitűnhetsz a tömegből, illetve hogy az iparágadban sikeres, valamint a céged imázsához passzoló stílusban publikálod a webes tartalmaidat. Ez nemcsak SEO szempontok miatt fontos (egyediség, relevancia stb.), de a márkaépítésnek is alapvető eleme.

6. Detektálhatóság

A ChatGPT-t úgy tervezték, hogy rejtett vízjel segítse a OpenAI (a ChatGPT-t fejlesztő cég) tartalom azonosítását. A vízjeles azonosító alkalmazása az eredet megjelölésére széleskörű iparági szokássá válhat. Ez azt is jelenti, hogy ha nincs manuális kontroll a tartalomgyártásban, könnyen azonosítható lesz a mesterséges tartalom a weboldalunkon. A Google irányelveivel ez ugyan nem ellenkezik, viszont ha a tartalom nem felel meg minőségi irányelveknek – és egy az egyben, javítások nélkül jó eséllyel nem felel meg a fenti hiányosságok miatt –, az növeli a büntetés és a weboldalunk pozícióvesztésének veszélyét a keresőben. Fontos tehát észben tartani, hogy az AI nem garantálja a hasznos tartalom létrehozását, csak segíthet annak elkészítésében.

  • Hogyan küszöböld ki? Számos AI kontentfelismerő létezik már, némelyik ingyenesen is hozzáférhető, de a Search Engine Journal szakértői több fizetős appot is kipróbáltak. Ezekkel lehet tesztelni, hogy az AI alapú, de manuálisan szerkesztett végeredmény átmegy-e a rostán. Tapasztalataik alapján a felhasználói eszközök többé-kevésbé sikeresen detektálták az AI eredetet a szövegekben, így borítékolható, hogy a Google algoritmusának is gyerekjáték lesz.

Mint említettük, a generált tartalom önmagában nem ütközik a Google irányelveivel, de a szerkesztési munka megspórolása nagyban növeli az esélyét, hogy gyenge minőségi tartalom kerül ki a weboldalunkra. Természetesen a manuális szerkesztés időt és energiát igényel, így a mesterséges intelligencia használata már korántsem annyira egyértelmű versenyelőny a SEO tartalomgyártásban, mint amilyennek elsőre tűnhetett. Ha megtaláljuk a megfelelő funkcióját, kutatásra, vázlatok és ötletek generálására, meta tagek megírására használjuk egyfajta asszisztensként, akkor jó eséllyel rövidíthetünk a tartalomgyártó folyamatokon a minőség megtartása mellett. Amennyiben kétségeid merülnek fel az AI biztonságos alkalmazását illetően a SEO tartalmaidban, kérd szakember segítségét!

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.