Ezt a kérdést persze ma már gond nélkül feltehetjük magának a ChatGPT-nek is, és a cikk végén ismertetjük is a saját válaszát. Előtte azonban összeszedtük, milyen célokra ajánlja a nemzetközi SEO szakma – a veszélyekre figyelmeztetés mellett – a ChatGPT és más nyelvi modellek használatát a SEO tartalomfejlesztés terén.

Először is, a Google álláspontja az AI-tartalomra vonatkozóan röviden úgy foglalható össze, hogy a keresőóriás önmagában nem bünteti a gépi gyártású szövegeket, ha azok megfelelnek a „hasznos tartalom” paramétereinek. A Google szakértője szerint azokat a tartalmakat, amiket kizárólag a keresőnek írtak, és nem bizonyulnak hasznosnak a látogatók számára, továbbra is szűrni fogják – attól függetlenül, hogy mesterséges vagy emberi intelligencia alkotta-e.

A ChatGPT-hez hasonló, AI-alapú nyelvi modellek legnagyobb előnye elsősorban a gyorsaságban mutatkozik meg a tartalomgyártás terén. A kis- és középvállalkozások, amelyek limitált erőforrásokkal rendelkeznek, jelentősen több tartalmat lesznek képesek generálni a weboldalukra, közösségimedia-felületekre és más csatornákra ugyanannyi idő alatt. Persze a gyorsaság mellett a minőség is szempont, éppen ezért senkinek nem javasoljuk, hogy teljes egészében AI-ra alapozza a tartalomgyártását a jövőben. A mesterséges intelligencia alapú szövegekkel számos probléma van, amit egy másik cikkben fogunk kifejteni, de ízelítőül pár példa:

  • nem elég minőségiek és megbízhatók: az AI szövegek valótlanságokat, pontatlanságokat tartalmazhatnak.
  • Nélkülözik az egyediséget: hasonló témában hasonló tartalmat nyújtanak a lekérdezőknek, így semmi garancia nincs arra, hogy az AI tartalom megkülönböztethető lesz a versenytársak AI tartalmaitól.
  • Nem felelnek meg a Google E-A-T irányelveknek, mint a szakértelem, hitelesség, megbízhatóság (pl. szakértő szerző, szakértői idézetek, értékes források/külső linkek, belső linkek, egyedi észrevételek egy témában stb.)
  • Leronthatják a találati pozíciókat: az eddigiek alapján egyértelmű, hogy a gyenge minőségű, nem ellenőrzött, téves információkat tartalmazó webszöveg, ami nem egyedi és az E-A-T ismérveit is nélkülözi, veszélybe sodorhatja a weboldal SEO eredményeit.

Nézzük, a fenti intelmek figyelembe vételével hogyan használhatod mégis a ChatGPT-t vagy más AI eszközt SEO tartalmaid fejlesztéséhez.

Tippek a ChatGPT SEO-fókuszú használatához

1. Kutatás

Az AI egészen biztosan nem a tökéletes megoldás egyedi, értékes tartalomkészítésre, de egy jó eszköz lehet hozzá. Ha asszisztensként tekintesz rá, aki számos ötlettel, adatokkal, kulcsszavakkal dolgozhat a kezed alá villámgyorsan, pénzt és időt megspórolva számodra, akkor kimaxolhatod az előnyeit úgy is, hogy nem megy a tartalmak minőségének rovására. Használd kulcsszókutatásra, releváns adatok és források gyűjtésére, egy téma legfontosabb szakértőinek megismerésére, de sose felejtsd el ellenőrizni a válaszok helyességét!

Hogyan használd ChatGPT-t SEO tartalmaid fejlesztésére?
Példa kulcsszókutatásra

Szakértők szerint a változatosabb eredményekért érdemes nemcsak kulcsszavakat kérni a rendszertől, hanem egy témához kapcsolódó szólistát, fogalmakat is, de azt is érdemes lekérdezni, hogy mi érdekli az embereket egy adott téma kapcsán, illetve milyen altémák érdekesek még az adott téma után keresőknek.

2. Kulcsszavak elemzése és rendszerezése

Kulcsszókutatás után a ChatGPT-vel elvégeztetheted a kulcsszóelemzést, illetve a nagyobb jelentőségű (keresési volumenű) kulcsszavak azonosítását. Az elemzés után jöhet a kulcsszavak csoportosítása. A ChatGPT segítségével létrehozhatunk szemantikailag összefüggő kulcsszócsoportokat (klasztereket), de a keresési szándék alapján is elvégezhető a rendszerezés. Az előbbi a tartalom felépítése és további témák azonosítása miatt hasznos, utóbbi ismeretében kialakíthatod a kontent funnelt, vagyis a különböző érdeklődési szinteken lévő felhasználóknak szánt tartalmakat (a TOFU, vagyis top-of-the-funnel kontent az információkeresőknek, a MOFU, vagyis middle-of-the-funnel kontent az összehasonlítási fázisban lévőknek, a BOFU, vagyis bottom-of-the-funnel kontent pedig a vásárlási szándékkal rendelkező felhasználóknak szóló tartalom).

Hogyan használd ChatGPT-t SEO tartalmaid fejlesztésére?
Példa kulcsszóelemzésre keresési szándék alapján (forrás)
Hogyan használd ChatGPT-t SEO tartalmaid fejlesztésére?
Példa kulcsszóklaszterek létrehozására szemantikai alapon

3. Meta description írás

Egy egyszerű módja a meta leírás készítésének a ChatGPT segítségével, ha összefoglaltatod vele az adott weboldalszöveget maximum 155-160 karakterben. Ebbe a verzióba építsd bele az oldal top kulcsszavait, esetleg emojikat is. Ha az aloldalon több szöveg van, mint amennyit az input mező elbír, készíttess egy általánosabb meta leírást, majd egészítsd ki a bizniszedre vonatkozó USP-kel (unique selling point, azaz a tényezők, amik megkülönböztetnek a konkurenciától).

4. Kontentötletek generálása

A ChatGPT-vel akár brainstormingolhatsz is a közösségi médiára posztolandó témákról. Akár úgy, hogy konkrét tartalomnaptár javaslatot készíttetsz vele, de akár úgy is, hogy lekérdezed, milyen altémák és kérdések foglalkoztatják a szolgáltatástípusod vagy iparágad iránt érdeklődőket. Aktualitásokban nem érdemes az AI-ra hagyatkozni, mert nem real-time adatokkal dolgozik (saját bevallása szerint a 2021-es adatok a legfrissebbek, amiken tanult). Így a trendekről más forrásokból kell tájékozódnod, de általános ötletekhez, örökzöld tartalmakhoz segítségül hívhatod. Ezenkívül akár egy ütős cikkcímhez is inspirálódhatsz a válaszaiból.

Hogyan használd ChatGPT-t SEO tartalmaid fejlesztésére?
Példa tartalomnaptár készíttetésére
Hogyan használd ChatGPT-t SEO tartalmaid fejlesztésére?
Példa cikkcím javaslatokra

Ne feledd, ezek a válaszok inspirálhatnak a tartalomgyártás során, de nem személyre szabottan a te cégednek készülnek, ezt már a te feladatot elvégezni.

5. Blogposzt, landing page vázlat generálása

Ez egy olyan feladat, amire elég biztonságosan használhatjuk a nyelvi modelleket. Ahogy említettük, a szerzői, írói feladatok helyett javasolt inkább az asszisztensi feladatokat rábízni, mint amilyen a vázlatok generálása is. A ChatGPT keresőoptimalizált tartalmat nem fog írni, de ötletként és kiindulási alapként használhatod az outputot.

Példa:

Hogyan használd ChatGPT-t SEO tartalmaid fejlesztésére?6. Szövegszerkesztési feladatok

Az AI toolok segítségével fejlesztheted a szövegeid olvashatóságát, például rövidítheted a bekezdések hosszát, alcímeket generálhatsz egy meglévő cikkedhez. Ezeknél a lekérdezések trükkösebbek lehetnek, pontosságot és sok háttérinfó adagolását igénylik, de amennyiben nincs asszisztensi segítséged a szövegszerkesztésre, az AI rendszerekkel is megpróbálkozhatsz.

A ChatGPT saját bevallása szerint így támogathatja a SEO tartalomgyártást:

Hogyan használd ChatGPT-t SEO tartalmaid fejlesztésére?Egyéb kiegészítő tippek a ChatGPT helyes és hatékony használatához

  • Ahogy említettük, használd az AI-t ötletek, vázlatok, kisebb szövegrészek megalkotásához, de kerüld a komplett blog vagy egyéb webszöveg teljes megíratását (az ingyenes verzió egyébként is kb. 2000 karakterben limitálja a válaszait).
  • A minőség megtartása érdekében alaposan ellenőrizd az AI válaszokat tények, helyesírás és nyelvhelyesség tekintetében is, ne hanyagold el a szerkesztési munkát, mert az oldalad rangsorolása múlhat rajta, amit évek kemény munkájával építettél fel.
  • Adj pontos és kellő mennyiségű háttérinfót az AI-nak a minél használhatóbb és értékesebb eredményekért, határozd meg pontosan a kérésed.
  • Ha teheted, ellenőrizd egy AI-felismerővel a végeredményt, hogy mennyire sikerült a mesterséges intelligencia „nyomát” minimalizálni a szövegben. Ez nemcsak a keresőalgoritmusok miatt érdekes, de a felhasználói élményt is ronthatja az erőteljesen gép hatású szöveg, ez pedig a rangsorolásodra is visszahat.

Összefoglalás

Az AI-generált kontentek hátrányairól és felismerhetőségéről egy következő cikkben számolunk be részletesen. Addig is, emlékeztetőül: az AI-alapú szövegek meggondolatlan, ellenőrzés nélküli használata a weboldalon tönkre is vághatja az eddig elért SEO eredményeinket egy Google ellenőrzés során. A fenti célokra megfelelő körültekintéssel, emberi kontrollal azonban segítheti a SEO-munkát és a tartalommarketinget, időt és erőforrásokat spórolhat a vállalkozások számára, így el lehet kezdeni megbarátkozni vele.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.