Vállalati konszolidáció zajlik az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégek világában, ami alól Magyarország sem vonhatja ki magát. Kínai behemótok és régiós óriások csatáznak egymással, a webáruházak tulajdonosai kapkodhatják a fejüket, hogy miként reagáljanak erre. Újra kell gondolniuk, önálló, közösségi médiás és piacteres értékesítésük lehetőségeit.

 Komoly konszolidáció zajlik az elektronikus kereskedelemben, amin belül a magyar piacot az teszi izgalmassá, hogy ez még sokkal kevésbé zajlott le itt, mint akár Nyugat-Európában vagy akár tőlünk keletre és északra – mondta a Kosárértéknek adott interjújában Szőcs András, az OTP Csoport online webáruháza, a Fizz.hu ügyvezető igazgatója.

 „Ha Nyugat-Európában bármit akarsz venni az interneten, akkor az Amazonra mész fel. Lengyelországban az Allegro, Csehországban az Alza, a Rohlik és más hatalmas szereplők vannak az online piacon. Ez a folyamat szerintem elkerülhetetlen, és most ott tartunk, hogy a digitális tér véges, és ha nem is lehetetlen, de nem könnyű a kis és közepes szereplőknek ebben a térben egyedül látszódni és fennmaradni” – fejtegette a szakember. Sokkal egyértelműbb nekik egy marketplace-en megjelenni, és kihasználni ennek azokat az előnyeit, amiket egy piactér nyújtani tud. Ugyanaz a helyzet, mint a háttértechnológiával. A cégek nem fejlesztenek maguknak webáruházat, mert megvannak azok a globális és kiváló magyar szereplők is, akik alá tudják rakni a motort. Így a fejlesztési költség sok szereplő között oszlik el.

A konszolidáció virtuális módon is történhet

 Egy piactér esetében hasonlóan „szétdobható” a fejlesztések terhe, akár egy CRM-rendszerről, akár digitális marketingről legyen szó. Ebben a rendszerben a kereskedő partnerek a jutalékokon keresztül dobják össze a költségek fedezetét. Ez egy naturális konszolidáció. 

„Régóta beszélünk arról, hogy a magyar szereplők akár Magyarországon, akár Magyarországon kívül, hogyan tudnának teret nyerni. Ezzel a konszolidációval ez könnyebben mehet! Nem állítom, hogy mindenkinek automatikus, hogy felcsatlakozzon egy piactérre, de ha ezt teszi, akkor jobb esélyekkel néz a közelgő kihívások elé” – mondta Szőcs András.

Az elektronikus piacterek túlnyúlnak a webáruházakon

Ahhoz, hogy valaki a Fizz.hu-hoz hasonló, profi vállalkozásokat kiszolgáló e-piactéren tevékenykedjen, több lépcsőn át vezet az út. A Shoprenter e-kereskedelmi technológiai és tanácsadó cég tanulmányából kiderül, hogyan lehet eljutni erre a szintre. Akinek van egy termékötlete, de nem tudja, milyen platformon lenne érdemes belevágnia az online értékesítésbe, az három lehetőség közül választhat. 

Ezek egyike az online piactér, a másik a közösségi média bolti funkciói (Facebook Marketplace, Instagram Shopping), illetve a saját webáruház létrehozása.

A piacterek legjelentősebb előnye, hogy az e-kereskedő kihasználhatja vásárlói bázisukat. Ugyanakkor vannak elvárásaik, amiknek meg kell felelnie. Éppen ezért a Shoprenter szakértői szerint a meglévő webshopok esetén új értékesítési csatornát hozhatnak, illetve jól összemérhetővé tehetik a kínálatát a versenytársakéval. (Az persze más kérdés, hogy ez utóbbi, az összevethetőség jó vagy rossz. Jó, ha ki szeretné deríteni az ember, hogy van-e kereslet a termékére, de akkor rossz, ha például az ár miatt versenyhátrányban van, és könnyen összehasonlíthatóvá válik.) Az olyan piacterek, amelyek például használt cikkekkel foglalkoznak, általában az alkalmi és a profi eladók előtt is nyitva állnak.

Ha offline hasonlattal akarunk élni, akkor a Facebook Marketplace olyan, mint egy hagyományos zöldségpiac, ahol több termelő egyszerre jelenik meg a különféle zöldségekkel, gyümölcsökkel. Ezekből válogathat a vevő és több eladótól is vásárolhat. Ezért ezt a formát is csak másodlagos csatornának ajánlják a webáruházaknak. Akik nem akarnak profivá válni az e-kereskedelemben, de jártasak a közösségi médiában és ingyen ki akarják próbálni az online kereskedést, azoknak megfelelhet ez a félamatőr forma.

Végül a webáruház indítása azoknak ajánlható, akiknek profi e-kereskedői ambícióik vannak. Ma már komoly technológiai és tanácsadói háttérre számíthatnak az indulásnál, nem kell mélyen érteniük az informatikához. Ez a forma elkötelezettséget feltételez, pénzt és időt kell rá fordítani és szakértői segítségre van szükség az üzlet üzemeltetéséhez.

Kulcsár István Róbert, a Shoprenter egyik alapítója és vezető tanácsadója:

„Véleményem szerint a saját webáruháznak, és a marketplace felületeknek is megvan a maga helye, és szerepe az értékesítésben. A marketplace-ek egyik legnagyobb előnye, hogy elvégzik a látogatószerzés fárasztó munkáját helyetted, hiszen azokra a felületekre teszed fel a termékedet, amiket te is ismersz, te is vásároltál már rajta, vagyis nagy valószínűséggel a vevőd is. Hátránya, hogy az így megszerzett látogatók figyelméért jó eséllyel nemcsak te, de a legnagyobb konkurenseid is versenyznek, hisz ők is ott lehetnek ugyanezeken a felületeken, továbbá olyan magas jutalékokkal dolgoznak a marketplace felületek, ami bizonyos termékeid árrésébe egyszerűen nem fér bele.
Akkor miért érdemes használni? Mert az első vevő megszerzése egy fáradságos munka, főleg ha nem ismernek téged, a termékedet, a szolgáltatásod minőségét. De ezeken a felületeken kapsz egy esélyt, hogy bemutatkozz, bizalmat ébressz, növeld a márkaismertségét akár a termékednek, akár a cégednek, és a visszatérő vevőket így nagyobb eséllyel fogod a saját webshopodban kiszolgálni jutalék, és drága hirdetési költségek nélkül. Tekints úgy a marketplace-ekre, mint egy látogatószerző csatornára, ami segít neked abban, hogy olcsóbban szerezz visszatérő vevőket, és ennek a költsége az a jutalék, amit ott hagysz.
A webáruházas értékesítés – talán ennyiből már látszik – nem kerülhető meg egyetlen kereskedelemmel foglalkozó cég számára sem. A fogyasztók döntéselőkészítése teljesen áttevődött az online térbe, és egyre nagyobb arányban hozzuk meg a vásárlási döntéseinket az interneten olyan drágább, bonyolultabb, vagy nehezen eldönthető termékek esetében is, mint a ruházat vagy a tartós fogyasztási cikkek. A webáruház feladata, hogy olyan legyen, mint a legjobb értékesítőd, aki mindent elmond a vevőnek a termékeidről, és segít neki meghozni a legjobb döntést.”

 Új helyzet alakult ki a magyarországi e-piacterek piacán

 A koronavírus-járvány elején igazán nagyra nőtt Emag dominanciáját 2022 vége óta letörték a szuperolcsó árakkal operáló kínai webáruházak, mint a Temu, a Shein vagy az Aliexpress – írta a hvg-hu. Ez a cég korábban szintén próbált terjeszkedni. Ennek szellemében 2019-ben megszerezte az addig magyar kézben lévő Extreme Digital elektronikai webáruházat.

 Az Emag 2020-ról 2021-re 59 milliárd forintról 90 milliárdra növelte a bevételét, de 2022-ben már csak 78 milliárd, tavaly pedig mindössze 61 milliárd forint volt a cég forgalma. Ami a közeljövőt illeti, további nagy változás lehet a magyar piacon, a lengyel Allegro megjelenése. A Forbes híre szerint a cég augusztusban egy belső hírlevélben tudatta a partnereivel: jelentkezhetnek a magyarországi értékesítésre.

 Az Allegro tavaly indult el Csehországban, idén pedig Szlovákiában. Magyarországon túl Horvátországot és Szlovéniát is megcélozta. Százötvenezer kereskedő több száz millió termékét kínálja a régióban, persze csak ha az adott kereskedő minden Allegro-országban elérhetővé teszi termékeit. Az Allegróról mindent elárul, hogy a lengyel Amazonnak becézik.

 Az ördög a webáruházak számára  is a részletekben rejtőzik

 Az univerzális, mindent kínáló e-piacterek mellett vannak specializáltak is, amelyek termékköre és működése is különleges lehet.

 A litván Vinted például viharos története után az elmúlt években letisztult üzleti modellre állt rá – derült ki a Telex összefoglalójából. A piactér egyik alapelve az, hogy a cég legnagyobb értéke nem a vásárló, hanem az eladó. Ennek szellemében – ellentétben például az old school Ebay-jel – a Vinted nem számol fel díjat vagy jutalékot az eladóknak. Ugyanakkor vásárolhatnak extra funkciókat, amivel a hirdetéseik láthatóvá válnak a potenciális vásárlók előtt. A bevétel egy része külsős hirdetésekből érkezik, miközben jókora részét a vásárlók dobják össze az úgynevezett vevővédelmi díj kifizetésével. Ennek lényege, hogy a vásárlás végén a vevő extradíjat fizet a Vinted szolgáltatásaiért, például az ügyfélszolgálat működtetéséért, a csomagok biztosításáért és a szállítás nyomon követéséért. Ez relatíve alacsony, Magyarországon 280 forint + áfa (5%).

 Amellett, hogy igyekeznek az eladók kedvében járni, azaz eladásra motiválni őket, a Vinted versenyelőnye az is, hogy alacsonyan tartja költségeit. A macerásabb dolgokat, például a szállítást, a felhasználókra bízza. Az elmúlt években megdobta az üzletet az is, hogy különböző kedvezményekkel az eladókat is elkezdték bevonni a böngészésbe és a vásárlásba.

20 webshop buktató
Ismerj meg 20 buktatót, amelyek a te vállalkozásodat is gátolhatják a növekedésben. Tanulj meg olyan megoldásokat, amelyekkel ezek könnyedén áthidalhatók!