Nem foglalkozol az utánvétkezeléssel? Gyenge az oldalad lokalizációja? Esetleg: nincs helyi visszaküldési címed? Bármelyikre is igen a válasz, a vevőid szerint ez hiba, és nem fogják nagyra értékelni!
Szerencsére ma már több sikersztorit is találhatunk arra, hogyan tudtak magyar e-kereskedők külföldön is eredményeket elérni. Elég talán, ha csak az Alindát, a Meskát, vagy a Warnexet említjük. Ha viszont úgy döntesz, belefogsz az exportba, a piacra lépés előtt muszáj alaposan utánanézni a célország(ok)ban rendelkezésre álló lehetőségeknek. Meg persze a helyi vásárlók szokásainak is.
Ebben a cikkben néhány aranyszabályt foglalunk össze ahhoz, hogy a webshopod “teljes harci díszben” tudjon indulni külföldön, és minél versenyképesebb lehess a helyi és nemzetközi konkurenciával szemben.
1. Legyen utánvéted!
Akármennyire is próbálja erőltetni a legtöbb e-kereskedő az előreutalást vagy a bankkártyás fizetést, a vevők eleinte bizalmatlanok egy ismeretlen – pláne külföldi – webáruházzal szemben. Az utánvétes fizetés főként a mi régiónkban, a közép- és kelet-európai térségben népszerű – egyes kutatások szerint az arányuk:
- Csehországban és Szlovákiában 72 százalék
- Romániában 69 százalék
- Szlovéniában 53 százalék
- Magyarországon pedig 54 százalék.
Az utánvétkezelés eleinte nagy nyűgnek tűnhet, mivel a célországok devizájában, és részben készpénzben teljesülnek ezek a kifizetések. Ehhez minden országban külön bankszámlát kell nyitni, amit jellemzően csak személyesen lehet megtenni, és jelentős banki költségekkel kell számolni. Ezért jobban tesszük, ha valamilyen közvetítő partneren keresztül intézzük az utánvétkezelést. Tőlük már forintban vagy euróban érkeznek meg hozzánk az összegek.
2. Nem kell egyből saját raktár!
Tegyük fel, hogy alaposan lekutattad a célországod piacát, és 100 százalékig biztos vagy abban, hogy a termékeid nagyot kelendőek lesznek. A nemzetközi szállítás drágának tűnik, azt akarod, hogy a vevők nagyon gyorsan megkapják a csomagokat, úgy döntesz, hogy még a piacralépés előtt saját raktárat telepítesz. A gond ezzel az, hogy:
- nagy beruházás szükséges hozzá, viszi a pénzt,
- könnyen elviheti azt a pénzt is, amit inkább marketingre kellene költened, hogy a helyi vásárlók valóban megismerjék a branded,
- magasak az üzemeltetési költségek (a raktárosok, a rezsiköltség, az adminisztrációs kiadások, stb.) amiket eleinte biztosan nem fog kitermelni a kinti eladásból származó profit,
- ha mégsem jönne be az üzlet, nem lehet csak úgy áttelepíteni egy másik országba, vagyis a befektetett összeg nagy részét elbukod.
Érdemes inkább óvatosan a raktárépítésbe vagy vételbe belevágni! Helyette keress egy olyan szállító és/vagy fulfillment partnert, aki ezt a nyűgöt leveszi a válladról! Ha pedig bejönnek a számítások, és jelentős igény mutatkozik a termékeidre, bármikor dönthetsz úgy, hogy saját raktárat telepítesz.
– A logisztikai kihívásokban hatalmas segítséget tud nyújtani Magyarország piacvezető konszolidátora, a Pactic, aki Európa szerte több mint 30 szerződött partnerével akár 1 napon belül kézbesíti a csomagokat.. Legyen szó utánvétkezelésről vagy a visszaküldött csomagok problémájáról, a Pactic segítségével könnyen kézben tudod tartani a nemzetközi szállításaid – mindezt rövid kézbesítési idők és versenyképes árak mellett.
3. Legyen helyi visszaküldési címed!
A visszárukezelés rendkívül érzékeny pontja az online kereskedelemnek, amin rengeteg múlhat. Mivel a vevők nem tudják a termékeket megnézni, kipróbálni a vásárlás előtt, ezért – bármennyire költséges és vesződséges – muszáj gördülékeny utakat kínálnunk nekik az áruk visszaküldésére. Ha viszont ezt jól csinálod, az jelentősen növeli az ügyfélélményt, és ezáltal a visszatérő vásárlóid számát – vagyis a profitod.
Viszont ehhez nem elég az, hogy a hazai raktárunk címét adjuk meg visszaküldési címként, a vásárló pedig oldja meg saját utakon a bonyolult és költséges nemzetközi csomagküldést!
Az a minimum, ha a kézbesítő partnerrel olyan szerződést kötünk, ami lehetővé teszi, hogy a célországban lévő raktárukba érkezhessen vissza az áru. A legjobb azonban, ha olyan megoldást választunk, ahol maga a futár tudja felvenni a visszaküldendő terméket. Vagy: több opciót is; például csomagautomatákat vagy fizikai boltokban létesített leadópontokat is igénybe tud venni a vevő.
4. Helyi futárszolgálatokkal dolgozz!
Főként kisebb értékű áruk esetén a kiszállítás díja akár meg is haladja magának a terméknek az árát, és ilyenkor kiemelten fontos, hogy minél olcsóbban tudjunk szállítani. A kosárelhagyások jelentős részét is a magas kiszállítási díjak okozzák – ezt már több kutatás is bebizonyította.
Sokszor a nagy, nemzetközi szállító cégek egy-egy országban messze nem piacvezetők, ehelyett egy helyi futárcég örvend nagyobb ismertségnek és népszerűségnek – nem utolsó sorban pedig sokkal jobb árat tud ajánlani az utolsó mérföldes kiszállításra. Példának okáért Romániában nem az itthon megszokott GLS, DPD, DHL vagy hasonló nagy nemzetközi cégek a piacvezetők, sokkal inkább a Fan Courier vagy a Sameday. Ezért mindenképp nézz körül a helyi piacon, és kérj ajánlatot az adott ország vezető szállítóitól! Ennél egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldás, ha olyan konszolidátorral szerződsz, akinek már eleve van együttműködése a legjobb a futárszolgálatokkal. Sőt, ők a nagy csomagszám miatt még jobb árat is adnak, mintha direktben a futárral szerződnél le. Egy konszolidátor nemcsak egy partnert tud biztosítani, így akár több átvételi lehetőség is biztosított egy csapásra.
5: Nyomonkövetés és kommunikáció
Ha egy csomag eltűnik vagy késik, az eléggé frusztráló a vásárlók számára, és hatással lehet az elégedettségükre és hűségükre, illetve a céged jóhírére. Ha ilyenkor nem megfelelően kommunikálsz a vevővel, az is sokat ronthat a helyzeten. A legjobb, ha proaktívan felveszed vele a kapcsolatot, amint kiderül, hogy késés várható. Ilyenkor kínálhatsz kedvezményt egy következő vásárlásra, vagy gyors visszatérítést, ha a csomag nem kerül elő. A kommunikáció még ebben az esetben is kulcsfontosságú: tartsd a kapcsolatot az ügyféllel, amíg a probléma teljesen meg nem oldódik.
A vásárló ma már elvárja, hogy nyomon követhesse a megrendelését, és a legtöbb nemzetközi szállítmányozó cég kínál is valamilyen tracking rendszert. Azok az e-kereskedők, akik nem teszik lehetővé ezt a szolgáltatást, versenyhátrányba kerülhetnek, vagyis mindenképp érdemes olyan partnert keresned, akinek pontos és megbízható csomagkövetési megoldása van!
+1: Helyi, anyanyelvi fordító csinálja a lokalizációd!
Biztos találkoztál már automatikusan vagy akár ember által, de hibásan fordított oldallal, termékleírásokkal. Ez a legkevésbé sem bizalomgerjesztő, és ha arra törekszünk, hogy helyinek tűnjünk, egyből kilóg a lóláb, ha egy-egy furcsa kifejezés, oda nem illő nyelvtani szerkezet szerepel a szövegekben.
Mondják, hogy call center nagyhatalom vagyunk, és ugyan sok magyar beszél magas szinten valamilyen idegen nyelven, de óhatatlan, hogy itt-ott mégis becsúszik egy-egy hiba. Ehhez képest egy anyanyelvi beszélő ismeri az aktuális szlenget vagy trendi kifejezéseket is, és biztosan nem hagy benne olyasmit, amit a helyiek azonnal kiszúrnának.
“Történelmi okoknál fogva” a szomszédos országokban könnyen találhatunk olyan fordító vagy lektoráló szakembereket, akik az adott nyelvi közegben élve tökéletes lokalizációt tudnak készíteni. De például Lengyelországban is szép számmal vannak olyanok, akik tudnak magyarul, mert szinte minden nagyobb egyetemen tanítják a nyelvünket.