Porst Réka és barátnője anno kétmillió forintból alapította meg a Meskát. A pénz ugyan csak a  cégalapításra, a könyvelőre és a kreatív webáruház első verziójának leprogramozására volt elegendő, de a kézműves termékekre koncentráló közvetítő-gyűjtőoldal közösségépítő ereje gyorsan beszippantotta őket. A Meska tavaly Romániát is célkeresztbe vette, de Réka ma már fontos tanácsot adna egykori önmagának. Sikerről, kudarcról és motivációról is kérdeztük a cégalapítót.

A Meskát egy jó barátnőddel, Hídvégi Borbálával indítottátok 2008-ban – ha jól tudom, mindenféle előzetes tapasztalat nélkül az e-kereskedelem területén. Vakmerők voltatok, merészek? Honnan jött az inspiráció egy ilyen vállalkozás indításához?

Bori már a gimnáziumi éveink óta mindig alkotott valamit, amit aztán zsebpénz kiegészítésként eladott. Ez később, a munka mellett is megmaradt neki, és mindig együtt ötleteltünk, hogy hogyan tudná minél sikeresebben eladni a termékeit.

2007-ben már lehetett látni, hogy az online jelenlét alapvető fontosságúvá vált, ha sikeresen folytatni szeretné ezt a tevékenységet. Ebből a gondolatból származott az az ötlet, hogy ha már időt és energiát szánna egy ilyen platform elindítására, azt miért ne nyissuk meg, hogy bárki feltölthesse és árulhassa a kézműves termékeit.

Fél évvel később már el is kezdtük a weboldal tervezését. Mi nem vagyunk fejlesztők, így a megfelelő szakemberek felkeresésével indítottuk a folyamatot.

Ha akkor tudod, amit most, minderről, akkor is belevágnál? És milyen tanácsokat adnál az akkori magadnak?

Néha, amikor visszagondolok erre a folyamatra, az az első gondolatom, hogy: nem vágnék bele. De azért a szívem mélyén tudom, hogy dehogyisnem! A kézműves termékek iránti szeretet olyan erős volt bennünk a kezdetektől, hogy kizártnak tartottuk, hogy bármi is meg tudjon állítani. Tényleg a szenvedélyünk az alkotás! Nekünk ez nem csak a termékek létrehozásának folyamatát jelenti, hanem a vállalkozást is, a Meska létrehozását.

Annyit tanácsolnék ma az akkori magamnak, hogy mindig csak a következő lépésre kell koncentrálni. Mert ha le tudjuk bontani a teljes folyamatot kellően kis lépésekre, akkor rögtön nem tűnik olyan ijesztőnek egy bármekkora projekt. Hihetetlen, hogy így, lépésről-lépésre mennyit tanultunk: amikor elkezdtük építeni a vállalkozást, és egy idő után azt hittük, hogy már vannak elképzeléseink, folyamatosan jöttek új kérdések és témakörök, amikről fogalmunk sem volt. Az első másfél-két év gyakorlatilag folyamatos tanulás volt, a piacról, a vállalkozásépítésről, az online világról.

Az segített, hogy mennyire konkrét elképzeléssel vágtunk bele ebbe az egészbe.

Már a legelején, amikor feltérképeztük az akkor elérhető többi online marketplace-t, összeállt egy többoldalas dokumentum arról, hogy mit szeretnénk és mit nem. Természetesen mostani fejjel nézve ez már nagyon elavult, mégis: nagyon sok mindent tudtunk létrehozni, amik akkor abszolút újítónak számítottak. És ez mind hozzájárult ahhoz, hogy a vállalkozás sikerrel tudott elindulni.

Te ráadásul ekkor kisgyermekes anyuka voltál. Ki vagy mi jelentett kapaszkodót, amikor jöttek a nehézségek, ki volt a példaképed?

Nem tudok egy konkrét személyt megnevezni, viszont akkor, és azóta is, nagyon sok cikket olvasok hazai és nemzetközi vállalkozói életutakról, és ezek nagyon inspirálóak számomra. Nagyon szeretem az ilyen történeteket. Erőt tudok meríteni belőlük. Így ők mind-mind egy apró példakép.

Hogyan korszakolnád a Meska eddigi történetét?

Amikor elindultunk, Bori és én is mindenben részt vettünk, mindent együtt csináltunk, mindent jóváhagyattunk a másikkal. Fél év után azt vettük észre, hogy ez nagyban ront a hatékonyságunkon és a reakcióidőnkön. Így fontos lépés volt a vállalkozás, és egyben a mi életünkben is, hogy elkezdtük felosztani egymás közt a feladatokat. Ami természetesen azzal járt, hogy onnantól kezdve bizonyos ügyekre már nem, vagy kevésbé volt rálátásunk. Így teljesen a bizalomra kellett hagyatkoznunk, de ettől kezdve tudtunk valóban növekedni is.

Aztán Bori nagyjából négy év után külföldre költözött, így a távolság és a személyes preferenciák miatt már kevésbé folyt bele közvetlenül a menedzsmenttel kapcsolatos feladatokba. Ezt teljesen egyedül csináltam nagyjából további négy évig, majd keresni kezdtem ehhez egy üzleti partnert, akivel közösen vihetjük a cég fő ügyeit. Ami azzal is járt, hogy a cég körüli operatív feladatokba egyre kevésbé láttam bele. A cég nőtt, de nekem ez személyes kihívás is volt, mert amúgy, nagyon szeretek részt venni az operatív dolgokban. Ma is előfordul, hogy megírok egy hírlevelet, megcsinálok egy termékválogatást – ez ki is kapcsol, fel is tölt, és fontos számomra, hogy ezekből a kisebb szerelem feladatokból is jusson nekem mindig.

Próbálok arra törekedni, hogy a cégen belül mindig többen is belelássanak egy-egy feladatba, hiszen akkor tudjuk ezeket a leghatékonyabbá tenni.

Az ecommerce piacon hol van ma a Meska helye? Mik a piaci érvényesülés nehézségei manapság? Mire kell és mire szeretnétek igazán koncentrálni?

Nekem az hatalmas kihívást jelent, hogy minden egyre gyorsabban változik. Ami tegnap működött, az ma már nem. Ezt már érzékeltük pár éve is, de mára hatványozottan, és újra és újra megdöbbentő tud lenni. Soha nem lehet korábban működő megoldásokhoz nyúlni, csak újítani és változtatni. Ezt nagyon nehéz követni, még úgy is, hogy azért meg tudok újulni, szeretek kísérletezni, de időnként így is azt érzem, hogy nem tudom, meddig leszek képes ehhez a vállalkozói környezethez, folyamatosan, újra és újra igazodni. Fárasztó, tényleg!

Annyi előnye azonban e tempónak így is van, hogy bátrabban próbálunk ki újdonságokat, merünk kreatívabbak lenni. Az újítások eredményeit pedig azonnal lehet látni, hiszen minden olyan gyorsan történik.

A vállalkozásotok több különböző platformon is dolgozik, legújabban a Meska mobil applikáció is elérhető androidon és hamarosan jön az ios változat is. Ezekről ki dönt? Mennyire folysz bele te a fejlesztéssel kapcsolatos feladatokba, menedzsmentbe? 

Pont a mobil applikációval kapcsolatos mindennapos, fejlesztési ügyekben nem vagyok napi szinten benne. De a magasabb szintű, stratégiai megbeszéléseken, döntésekben igen. Jelenleg éppen azon dolgozunk, hogy az applikáció még személyre szabottabb élményt nyújtson a weboldalhoz képest.

Mennyire használjátok tudatosan a közösségi médiát a vállalkozásépítésre?

Itt inkább nagyon érdekes tapasztalatok vannak. Mindig mindent folyamatosan mérünk, és megdöbbentő dolgok tudnak sikeresek vagy éppen nem sikeresek lenni. Nagyon érdekes terület és kiváló kísérletezési platform a közösségi média – amit én mindig élvezettel figyelek.

Mit tartasz te kudarcnak? A Meska számára mi volt a legnagyobb? Mit tanultatok belőle?

Teljesen őszintén mondom: a kudarc szó nem szerepel a szótáramban! Nem tudom, mit tudnék annak tekinteni. Nyilván vannak kevésbé jól sikerült projektek, de azok meg iszonyatosan jó tanulási terepet biztosítanak.

Bármit, amit csinálunk, úgy bírálom el, hogy az vagy hozta az ezzel szemben támasztott elvárásokat, vagy pedig milyen következtetéseket és tanulságokat tudunk levonni, ami alapján sokkal jobbat és sikeresebbet tudunk kitalálni másodjára vagy harmadjára. És ezt egyáltalán nem érzem kudarcnak, az élet természetes velejárója, hogy nem mindig minden sikerül elsőre.

Hogy látod, az indulás óta mennyire változott meg a kézműves és vintage termékek online forgalmazásának piaca Magyarországon? Miben vetted észre a változást és hogyan igyekszel alkalmazkodni hozzá?

 Amikor elindultunk, akkor egy kézműves alkotónak, aki a saját termékeit értékesítette, rendkívül kevés tapasztalata volt abban, hogy ezeket hogyan kell az interneten úgy megjeleníteni, hogy az elősegítse az értékesítést. Ez akkoriban még gyerekcipőben járt. Arra kellett rájönnünk, hogy nekünk segítenünk kell ebben az eladókat. Hiába tölti fel a terméket, ha nem megfelelő a fotó vagy a leírás, akkor mi bármit tehetünk, nem fogjuk azt sikeresen eladni.

Próbáltuk kicsit kézen fogni az eladókat, és mivel akkor még csak néhány száz felhasználóról volt szó, könnyebb is volt személyes kapcsolatot tartani velük.

Azóta ez nagy változáson ment keresztül, ami párhuzamos volt a közösségi média és egyéb online felületek, edukációs blogok megjelenésével és megerősödésével. Manapság már sokkal tudatosabbak ilyen szempontból is az eladók. Így ilyen téren nekünk is sokkal könnyebb dolgunk van. Most a sok egyéb megjelenési felülettel kell versenyeznünk, de ebben úgy érzem, elég jók vagyunk, mert egy olyan felületet tudunk biztosítani, ami kimondottan a kézműves design termékekre és az ő eladóikra fókuszál. Ebben tudunk mi különlegesek lenni, hogy olyanok a funkcióink, az arculatunk, az üzleti modellünk, ami kifejezetten erre a rétegre van szabva.