A kézműves termékek fellendülését hozhatja az idei áruhiány

A kézműves termékek fellendülését hozhatja az idei áruhiány

A legnagyobb eladók is számolnak az áruhiánnyal az idei ünnepekkor, ahogy erről nem is olyan rég írtunk. Az okok szerteágazóak, a chiphiánytól kezdve a munkaerőhiányig egészen a koronavírusig és a tengeri áruforgalom lelassulásáig vezethetők vissza. Az áruhiány viszont minden jel szerint nem veti vissza az emberek fogyasztási kedvét, aminek akár egy réteg örülhet is: a kézműves termékek előállítói, akik egyedi (vagy legalábbis annak tűnő), csak kis mennyiségben előállítható dolgokban utaznak. És ha ők jól járnak, akkor azok a szolgáltatók is jól fognak járni, amelyek platformot adnak ezeknek az eladóknak.

Ezzel az a furcsa helyzet állhat elő, hogy 2021-ben nemcsak a fogyasztói társadalom és az elüzletiesedett karácsony elleni kiállás lesz nem ázsiai gyárak termékeit ajándékozni, hanem az egyetlen logikus megoldás. A hírek szerint nemzetközi szinten a magát anti-Amazonként pozicionáló Etsy, itthon pedig a hazai kézműves termékek gyártóinak felületet adó Meska lehetnek a győztesei az ünnepeknek.

A győztes kézművesek

A Fortune cikkében az Etsy pénzügyi igazgatója, Rachel Glaser elégedetten nyilatkozott a cég helyzetéről: “Ötmillió eladónk van a világ minden táján, nagyon jó helyzetben van az Etsy” – mondta Glaser, hozzátéve, hogy a honlapjukon minden jelenlévő eladó tulajdonképpen külön-külön vállalkozás, amiről látni is, hol működtetik pontosan. Ez utóbbi a magyar vásárlóknak különösen fontos lehet abban az esetben, ha nem akarják a vásárlási szezonban rendre összeomló hazai csomagkézbesítési hálózatokra bízni, megérkezik-e időben mondjuk a nagyon messziről rendelt, házi készítésű kakukkos órájuk.

Glaser elmondása szerint az Etsy fel is mérte eladóinak lehetőségeit, és 95 százalékok azt válaszolta, hogy minden nyersanyag a rendelkezésükre áll a szükségesből, úgyhogy náluk nem kell áruhiánytól félni.

Ettől függetlenül természetesen őket is érintheti a készlethiány, de a nagyrészt egyszerű kézművesekből álló, ám mégis hatalmas értékesítői hálózat valószínűleg egyszerűbben ki tudja ezt védeni, mint a hatalmas cégmonstrumok, már csak a szolgáltatás jellege miatt is: egyszerűen több és személyre szabottabb lehetőséget tudnak kínálni a vásárlóknak az egyentermékekben utazó kollégáikhoz képest.

Erre annyira épít a cég, hogy majdnem a teljes termékpalettájukra kézbesítési garanciát is mernek vállalni, ami még akkor is bátor vállalás ezekben a vásárlási szempontból igazán vészterhesnek mondható időkben, ha nemrég tippeket is küldtek eladóiknak az ellátási lánc esetleges megszakadásának kezelésére.

Az a legjobb termék, ami van

A helyzet egészen átalakíthatja a már jól megszokott felállást: az elmúlt években a karácsonyi szezonban ingyenes kiszállítással és hatalmas akciókkal lehetett gyorsan és sok vevőt szerezni, mostanra a rendelkezésre állás lehet a kulcs. Ebben pedig a kézműves termékek forgalmazói jók lehetnek, hiszen ha valahol elfogy egy hirdetőnél valami, nem nehéz hasonlót találni. Ráadásul ahogy közeledik a karácsony, úgy válik tisztábbá a kép: ha egy minőségi termék megvásárolható az ünnepek előtt, azt valószínűleg meg is vásárolják.

A cég egyébként már hirdetéseiben is erre az ígéretre épít, a nagypályás kereskedők alternatívájaként fogalmazva meg magát. Hogy ez mekkora siker, azt jól mutatja, hogy a 2PM adatai szerint Egyesült Államokban a 2021-ben a vásárlók 21 százaléka vallotta, hogy mindenképp használni fogja az Etsyt az ünnepekkor. A listára csak az olyan monstrumok kerültek fel eléjük, mint az Amazon (88 százalék), a Walmart (65 százalék), a Target (47 százalék), a Google (36 százalék) és az eBay (25 százalék).

Az persze látható, hogy továbbra is az Amazon az online vásárlás kiskirálya, de mégis nagy dolog felkerülni erre a listára egy olyan szolgáltatásnak, ami pár éve még kifejezetten az ábrándos művészlelkek kiszolgálójaként volt elterjedve a köztudatban.

Megérkezett a fogyasztási patriotizmus

Magyarországnak tulajdonképpen van egy saját Etsyje is, a Meska: a honlap kifejezetten az egyedi designban utazó eladók termékeit árulja. Nagyjából 4000 eladóval dolgoznak, kb. 110 ezer terméket kínálnak, és minden jel szerint ők is érzik az ünnepi változásokat. Ahogy a cég egyik tulajdonosa, Gerő Viktor tájékoztatta a Kosárértéket, az ő forgalmuk is épp az elmúlt két évben növekedett meg.

“Jelentős változás a forgalmunkban, hogy míg 2020-ban az eladott termékeknek mintegy 12%-át a maszkok tették ki és a kosárérték is ennek következtében jelentősen visszaesett, addig 2021-ben a maszk eladásokat felváltotta a kézműves ajándékok valamint a minőségi régiségek adás-vétele az oldalon” – mondta el Gerő.

A Meska idén az átlagos havi forgalmának a dupláját fogja produkálni. Soha ennyi eladó nem regisztrált hozzájuk, mint ebben az évben, és Gerő eddigi tapasztalatai szerint az áruhiány sem fogja érinteni őket. “Az áremelkedések természetesen minket is elértek, de hiányt nem érzékelünk, pedig most teljesen csúcsra van járatva az oldal. Az eladóink korrektek, és előre meg tudják mondani, elkészül-e a rendelt tárgy például karácsonyra.”

Úgy tűnik viszont, nemcsak biztosabb elérhetőség kezdte a vevőket a kézműves termékek felé terelni, hanem például az is, hogy az Európai Unión kívülről érkező rendelésekre július óta jelentős áfát kell fizetni, a csomag értékétől függetlenül. Ez ráadásul azzal jár, hogy minden csomagot automatikusan, egyenként vámkezelnek, aminek további díja van, függetlenül attól, hogy egy kéteurós bizsut rendeltünk, vagy valami valóban komoly terméket.

Minden jel szerint segített az üzletágnak a koronavírus alatt sokszor kiújuló pozitív hangvételű patriotizmus is: látván maguk körül a nehézségeket, sokan döntöttek úgy, hogy a hazai vállalkozókat támogatják inkább a multik helyett. “Több olyan megkeresést kaptunk más cégektől is azzal, hogy szeretnék segíteni a hazai vállalkozásokat, ezért nálunk vásárolnának ajándékkártyákat.” – tette hozzá a tulajdonos.

Nem mind vintage ami fénylik

Idén tehát eljöhet a vintage és kézműves ajándékok aranykora, de épp ezért érdemes vigyázni: a kézműves szó például nem véletlenül van ennyire elkoptatva a magyar nyelvben, hiszen tulajdonképpen mindenre rá lehet húzni a vintage-dzsel együtt. Érdemes figyelni és tájékozódni, mielőtt bedőlünk valaminek: a már említett két webáruházban ez nem fordul elő, de egyáltalán nem nehéz belefutni egy-egy hangsúlyosan kézműves boltba, ahol az Aliexpressről rendelt termékskála megemelt árú verzióival találkozunk. Ez külön problémás lehet, mert sok bolt még csak nem is tart valójában a hirdetett termékből, hanem a beérkezett rendelés után Kínából szerzi be, ami a jelenlegi helyzetben dupla problémához vezethet: egyrészt semmiképp sem lesz jó minőségű az ajándékunk, másrészt esélyes, hogy meg sem érkezik karácsonyra.

Hasonlóképp érdemes vigyázni a karácsonyi vásárokon látott termékekkel: a legjobb, ha senkinek nincsenek illúziói azzal kapcsolatban, mennyire lesz kézműves a fröccsöntött műanyagból készült, világító rénszarvas.

Az tehát biztosnak tűnik, hogy a hazai árusok idén karácsonykor jól járhatnak, és egyáltalán nem kizárt, hogy a tendencia velünk marad a covid utáni időszakban is.

mm
Horváth Ádám

Kereskedelmi szakújságíró, a Kosárérték magazin vendégszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!